اسلام و تعلیم و تربیت | ۳۰
در صورتى كه مادر عذرى ندارد بايد دو سال و حداقل 21 ماه به بچهاش شير بدهد، امّا بعد از پايان دو سال مىتوان بچه را از شير گرفت. امّا از شير گرفتن بچه كار چندان سهل و آسانى هم نيست، زيرا مدت دو سال با شير مادر عادت كرده و ترك عادت دشوار است. مسلماً تا چند روز ناسازگارى و جزع و فزع خواهد كرد؛ حتى ممكن است اعتماد خود را نسبت به مادر از دست داده و بدبين شود...
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۹
مادران شيرده اشتهاى بيشترى نسبت به مادرانى كه شير خود را خشك كردهاند، دارند، زيرا مادران شيرده بايستى غذاى بيشترى بخورند تا بتوانند مواد غذايى از دست رفته به وسيلهی شير را جبران و جاىگزين نمايند. در اين دوران، مادر بايستى از مواد غذايىاى كه داراى ميزان سرشارى از پروتئين و كلسيم مىباشد استفاده نمايد...
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۸
بهترين غذاى كودك در اين دوره شير مادر است كه كليهی مواد مورد نياز رشد را در بر دارد. شير مادر گرم، پاك و بدون ميكرب بوده، به راحتى هضم شده و اثر نامساعدى روى دستگاه گوارش كودك ندارد. پروتئين، چربى و مواد قندى موجود در آن به قدرى است كه مواد از دست رفتهی بدن كودك را جبران كرده و مقدارى هم صرف رشد او مىشود.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۷
زن زائو در اثر در اثر اضطراب و تغییر مزاج، میل به غذا ندارد و اصولاً خوردن غذای سنگین و پرحجم برایش خوب نیست، پس به خوردن غذای پرحجم و سنگین اصرار نکنید. امّا برای تحمل درد و دشواریهای عمل زایمان و کمک به اخراج بچه نیاز به انرژی دارد.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۶
يك خانم باردار كه آرامش كامل روانى و با تغذيهی خوب زندگى مىكند تنى سالم و روانى پاك خواهد داشت، در نتيجه جنينى هم كه در رحم او زندگى مىكند، در آرامش كامل و تغذيهی مناسب به رشد خويش ادامه خواهد داد. پرورش در يك چنين جايگاه سالم و امنى بدون شك در شخصيت جسمانى و روانى جنين تأثير بسزايى خواهد داشت.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۵
به عقيدهی «مكگارى» و «اندرو» در 1972 نيكوتين موجود در دود دخانيات سبب انقباضات رحم مىشود و سيانيدِ موجود در دود حاصل از سوختن توتون موجب تخليهی ذخيرهی ويتامين «ب 12» خواهد شد. مصرف دخانيات در خانمهاى حامله سبب انقباض رحم مىشود، كه اين انقباض بىمورد سبب هيپوكسى جنين مىشود.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۴
ويتامين D عمل جذب فسفر و كلسيم را در بدن تنظيم مىكند، متابوليزم را سريعتر مىسازد و داروى ضد «راشيتيزم» است. كودكانى كه ويتامين D به مقدار كافى به وسيلهی غذا به بدنشان نمىرسد، مبتلا به بيمارى «راشيتيزم» مىشوند. مقدار ويتامين D مورد احتياج زن حامله، 600 تا 800 واحد در روز است.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۳
زن باردار بايد ورزش ملايم و طبيعى، استراحت كافى، هواى آزاد و غذاى مناسب كه قسمت اعظم آن را شير و سبزىها تشكيل بدهد داشته باشد. حالات هيجانى شديد و تكانهاى ناراحت كنندهاى كه براى مادر اتفاق مىافتد مسلماً براى وضع مزاجى و رشد جنين مضرّ است، زيرا چنين حالاتى نظم دستگاه عصبى را برهم مىزند و بر اثر ترشح غير طبيعى غدد، عمل صحيح دستگاه گوارش مختل مىشود.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۲
زن بايد توجه داشته باشد كه موجود زنده را در رحم خود پرورش مىدهد و در سرنوشت او تا مقدار زيادى تأثير دارد؛ زيرا رحم مادر نخستين محيط پرورش كودك است كه در شخصيت آيندهاش تأثير بسزايى خواهد داشت. درست است كه نطفهی پدر و مادر و ژنهايى كه به وسيلهی قانون توارث از اجداد، به اين موجود جديد انتقال يافته و در تكوين شخصيت جسمانى و روانى او تأثير خواهند داشت...
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۱
نويسندگان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه با نوشتهها، داستانسرايىها، تجزيه و تحليلها، تعريف و تمجيدها، نقد و انتقادها، تصاوير و نقاشىها و حتى با الفاظ و عبارات خود، در گروه عظيمى از اقشار مختلف جامعه تأثير مىگذارند، تأثيرى خوب يا بد. نويسنده در برابر نوشتههايش در پيشگاه عدل الهى مسئول خواهد بود.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۲۰
حق دانش آموزت اين است كه بدانى خدا به وسيلهی علمى كه به تو داده و خزينهی دانشى كه بر تو ارزانى داشته، تو را قيم و سرپرست دانشآموزانت قرار داده است. اگر در اين سرپرستى كه خدايت داده خوب عمل كنى و نسبت به آنها همانند يك خزانهدار مهربان و خيرخواه نسبت به مولاى خود باشى كه با صبر و از روى حساب اموال خزينه را خرج مىكند و به موقع مصرف مىكند...
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۹
سرنوشت هر كودك تا حد زيادى در اختيار والدين است، لذا بستگى دارد كه اطلاعاتشان در چه حد باشد و در تعليم و تربيت فرزندانشان چه مقدار عنايت به خرج دهند. پدر و مادر اگر درست انجام وظيفه كنند بزرگترين خدمت را نسبت به فرزندانشان انجام خواهند داد و سعادت و خوشبختى آيندهی آنها را تأمين خواهند كرد.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۸
هر انسان عاقلى مىتواند نفس خودش را اصلاح و اخلاقش را تهذيب كند. پس خُلق ملكهاى است كه با سهولت و بدون تأمل افعال از آن صادر مىشود. و بعضى خيال كردهاند كه خلق مانند خلقت مىباشد كه قابل تغيير و تبديل نيست. گفتهاند: خلق مقتضاى مزاج مىباشد؛ چنان كه شخص حارالمزاج شجاع است و ضد آن ترسو. بقيه اخلاق نيز چنين هستند.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۷
مزاج انسان مدخليت تامه دارد در صفات. بعضى مزاجها در اصل خلقت، مستعد برخى از اخلاق مىباشد و بعضى ديگر مقتضى خلاف آن اخلاق است. ما يقين داريم كه بعضى اشخاص، طبعاً چناناند كه در اثر كوچكترين سببى غضب مىكنند يا مىترسند يا اندوهگين مىشوند يا مىخندند. ولى بعضى ديگر برخلاف آنها هستند.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۶
رعايت بهداشت و تغذيهی مادر در زمان باردارى و شيردادن و همچنين شرايط و اوضاع محيط پرورش جنين و نوزاد، در چگونگى ظهور استعدادهاى ارثى او بدون شك تأثير خواهند داشت. انسان، محصول عكسالعمل متقابل استعدادهاى طبيعى و موروثى، شرايط و امكانات محيط پرورش است. اين موضوعى است كه خود دانشمندان علم وراثت نيز بدان اعتراف دارند.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۵
منظور از توارث يا وراثت، انتقال طبيعى بعضى از صفات و خصوصيات بيولوژيك بدنى و ذهنى يا عقلى از والدين و اجداد به فرزندان است و اين انتقال به وسيلهی سلولهاى نطفهی والدين انجام مىگيرد. در هستهی هر يك از اين سلولها رشتههايى، زوج زوج به نام «كروموزوم» وجود دارد كه اساس توارث به آنها مربوط است.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۴
امّا انسان در جنبههاى جسمانى و نباتى و حيوانى خلاصه نمىشود، بلكه جنبهی انسانى و روح ملكوتى نيز دارد كه از عالم ماده و مادّيات برتر است. موجودى است مجرد، برگزيده و خليفة الله. توانهاى علمى او به حدى است كه از ديگر حيوانات ساخته نيست. آزاد و مختار آفريده شده و مسئوليتهايى را بر عهده گرفته است. فطرت خداجويى و خداپرستى دارد و كمال آشناست.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۳
انسان اگر به فطرت پاك و كمال دوست خود مراجعه كند و به دور از هوا و هوس خوب بينديشد، مىتواند فضايل و ارزشهاى اخلاقى و نيز رذايل اخلاقى و ضد ارزشها را درك كند. همهی انسانها چنين دركى را داشته و دارند: حال اگر بعضى انسانها از چنين درك مقدسى محرومند بدين جهت است كه نور عقلشان با هوا و هوسها و تمايلات شديد حيوانى خاموش شده است.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۲
چنان چه زندگى دنيوى انسان مىتواند قرين سعادت و خوشبختى يا شقاوت و بدبختى باشد، در زندگى باطنى انسان نيز همين دو امر امكان دارد. انسان در ذات يا به سوى سعادت و كمال سير مىكند يا به سوى نقصان و رنج و ظلمت حركت مىنمايد. سعادت واقعى انسان وقتى تأمين مىشود كه در هر دو زندگى؛ خصوصاً در زندگى باطنى و نفسانى سعادتمند باشد.
اسلام و تعلیم و تربیت | ۱۱
علاوه بر آن انسان يك «خود» انسانى هم به اعتبار نفس مجرد ملكوتى دارد. از اين جهت گوهرى است مجرد و ملكوتى و برتر از ماده و براى استكمال خويش نيازمندىهايى نيز دارد كه از سنخ نيازمندىهاى حيوانى و جسمانى نيستند، بلكه برتر از ماده بوده كه با روح مجرد ملكوتى و نفخهی الهى سنخيت و تناسب دارند كه شناخت و تمايل به آنها در باطن آن گوهر شريف ملكوتى نهاده شده است.