فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) |۴۱
ای اباالحسن، چقدر اندک است، ماندن من در میان مردم و چقدر نزدیک است، زمان پنهان شدن من از جمعشان! سوگند به خدا هرگز سکوت نمیکنم، نه در شب و نه در روز، (گریههای مداوم را تعطیل نمینمایم) تا این که به پدرم رسول الله(ص) ملحق گردم.
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) |۴۰
رسول گرامی اسلام روزی فاطمه(س) را نگران و اندوهگین یافت و پرسید: «حزن و اندوه تو برای چیست؟»
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) |۳۹
تلاوتکنندهی سورهی «حدید و واقعه و الرّحمن» در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده میشود.
پندهای امام صادق(ع) | ۲۵
چه بسا یكى از دلایل وقوع سیلها، زلزلهها و گرفتارىهاى عجیب و غریب این باشد كه مردم آن جوامع به افراد فقیر و تهیدست بهایى نمىدهند و توانمندانشان به فكر افزایش هر چه بیشتر قدرت و ثروت خود هستند، هرچند این كار به بهاى محرومتر شدن محرومان جامعه باشد.
پندهای امام صادق(ع) | ۲۴
حسدورزى به دیگران، نسبت به نعمتهاى خدادادى آنها، در واقع اشكال كردن به كار خدا است. كسى كه نمىخواهد استعداد دیگران از او بیشتر باشد و یا مىگوید چرا خدا دیگرى را از من زیباتر آفریده است ـ حالتى كه شاید در خانمها بیشتر باشد ـ در واقع به خدا اعتراض مىكند. در مورد نعمتهاى كسبى نیز همینگونه است.
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) | ۳۸
وقتی حال رسول خدا را آن چنان دیدم، گریستم گریهای که شما دیدید. وقتی پدرم حزن و اندوه مرا مشاهده فرمود، دوباره با من نجوا کرد...
پندهای امام صادق(ع) | ۲۳
خصوصاً افرادى كه فعالیت خاصى مثل تحصیل، تدریس، نویسندگى و... را انجام مىدهند، باید بدانند كه وظایفى هم نسبت به دیگران، از جمله اقوام، همسایهها، هم حجرهاىها و دوستان دارند، اما متأسفانه اینگونه افراد به دلیل تمركز روى یك فعالیت خاص، كمتر به این نكته توجه دارند و از انجام این وظیفهی مهم غافلاند.
پندهای امام صادق(ع) | ۲۲
یكى از كارهایى كه انسان براى انجام دادن آن باید انرژى زیادى مصرف كند، حرف زدن است. سخنرانان و معلّمان، خصوصاً كسانى كه از لحاظ جسمى ضعیفترند، بهاینموضوع به خوبى واقفاند؛ زیرا پس از سخنرانى و یا تدریس آثار خستگى و از دست دادن انرژى را به وضوح در خود احساس مىكنند. حرف زدن زیاد باعث مىشود تا انسان از انجام اعمال مفید باز بماند.
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) | ۳۷
«ای مردم آیا سید و بزرگ زنان بهشتی ادعای باطل میکند و اموالی را میگیرد که مال او نیست؟ ای مردم چگونه فکر میکنید؟ اگر چهار نفر علیه من به عمل زشتی شهادت دهند و یا دو نفر شهادت دهند که من دزدی کردم آیا آنها را تصدیق میکنید؟»
پندهای امام صادق(ع) | ۲۱
انسانهایى كه مىخواهند خوشگذرانى و بذلهگویى كنند، بخندند و بخندانند و...، استدلال مىكنند به اینكه ادخال سرور به مؤمن ثواب دارد! حال آن كه هر ادخال سرورى ثواب ندارد. اگر ادخال سرور در جهت تكامل باشد و لااقل موجب شود كه موانع عبادت و تكامل شخص برطرف گردد و در راه انجام وظایفش نشاطى پیدا كند، مىتواند مطلوب باشد، چه خود انسان وسایل آن را فراهم كند، چه دیگران به این شادى كمك كنند.
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) | ۳۶
حضرت زهرا(س) نامهی خلیفه را گرفت و به طرف منزل میآمد که عمر در بین راه، توطئه غصب فدك را افشا کرد، و با حرکت خشن خود نشان داد که جعل حدیث و شهادت شاهدان، و طرح مباحث حقوقی در غصب فدك، همه بهانهای بیش نبود.
پندهای امام صادق(ع) | ۲۰
كسانى هم كه از راههاى غیرمشروع مانند استعمال مواد مخدر، مسكرات و... خود را شاد مىكنند، شادى آنان موقتى است و پس از آن، ساعتها بلكه عمرى را بدبخت خواهند شد. این نوع شادى، مطلوبیتى ندارد و عقل هم هیچ وقت چنین شادیى را تجویز نمىكند كه انسان لحظهاى از مواد مخدر استفاده كند، شادى كاذبى پیدا كند و بعد عمرى معتاد شده، خود، خانواده و جامعهاش را بدبخت كند.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۹
این امید، در واقع یك رجاى كاذب است و واقعیت ندارد؛ زیرا خداوند براساس اعمال خود افراد، آنها را مىآمرزد و به بهشت مىبرد و یا عذاب نموده و به جهنم مىبرد. بنابراین، داشتن مرتبهاى از خوف كه مانع از گناه مىشود و نیز حدّى از رجا كه موجب انجام اعمال خوب مىگردد، واجب و لازم است. البته بین این دو عامل باید توازن برقرار باشد. اگر رجا طورى باشد كه بر خوف غلبه كند و خوف كم شود به حدّى كه دیگر انگیزهی ترك گناه در انسان باقى نماند، انسان مبتلا به گناه مىشود كه در آن هلاكت است.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۸
مىتوانیم بگوییم هر كارى كه یك موجود زندهی با اراده انجام مىدهد، براى این است كه به مطلوب و فایدهاى برسد و یا از امرى نامطلوب در امان باشد. در امور مطلوب، تحقق خیر و صلاح فرد یا جامعه ملاك عمل است و متقابلاً در امور نامطلوب پرهیز از درد، ضرر و كارهایى كه به صلاح فرد یا جامعه نیست مدنظر مىباشد.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۷
بنابراین ملاك سعادت انسان ایمان است، به شرط آنكه تا آخرین لحظه آن را حفظ كرده باشد. ایمان وقتى باقى مىماند كه انسان به لوازم آن ملتزم باشد، در غیر این صورت به تدریج ضعیف مىشود و از بین مىرود. حتى ممكن است خود فرد نیز متوجه نشود كه كافر شده است، اما ته دلش مىبیند شك و تردید دارد و برخى از احكام الهى را نمىتواند قبول كند. عملِ تنها بدون ایمان گرچه مىتواند آثارى در دنیا داشته باشد، اما فایدهاى براى آخرت ندارد.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۶
این یك دستور اخلاقى است كه مؤمنان نباید به محض اینكه خطایى از برادران دینى خود مشاهده كردند، با آنها قطع رابطه كنند و ایشان را منحرف، غیر قابل هدایت و اهل جهنم بدانند. اگر شیعیان گناهكار هستند ولى اساس ایمان و اعتقادشان درست است، باید خالصانه برایشان دعا كنیم كه خداوند توفیق توبه و ترك گناه به آنها عطا فرماید.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۵
در هر حال فرض ما بر این است كه ما شیعیان از لحاظ شناخت كمبودى نداریم و اسلام را از طریق اهل بیت(ع) با همهی ابعادش شناختهایم. پس اگر به درستى عمل كنیم، خداوند در دنیا و آخرت ما را غرق در نعمت خواهد كرد، و چرا چنین نكند؟ مگر خدا مىخواهد نعمتهایش را براى چه كسى ذخیره كند؟! مگر بخل دارد؟! آیا اگر به بعضىها بدهد، نعمتهایش تمام مىشود؟
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) | ۳۵
پس از آنکه ابوبکر در برابر استدلالهای روشن قرآنی حضرت زهرا(س) جوابی برای غصب فدك نداشت، و برای اثبات حدیث جعلی به شهادت عایشه و عمر متوسل شد، لازم بود در برابر شهادت دروغین آنها از شهادت شاهدان صادق استفاده شود.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۴
دستهاى دیگر از مردم اجمالاً مىدانند كه لذتهاى زودگذر لیاقت دلبستگى را ندارد. آنها مىبینند كه هر روز مردم به چیزى دل مىبندند و توجهشان را صرف به دست آوردن آن مىكنند، ولى هر قدر هم نسبت به چیزى علاقهمند بوده و از رسیدن به آن خرسند شده باشند، برایشان باقى نمىماند و از بین مىرود.
پندهای امام صادق(ع) | ۱۳
آنگونه كه تاریخ نشان مىدهد و متون دینى نیز مؤیّد آن است، عامل اصلى انحرافات مردم «جهل» بوده است، وگرنه اصل فطرت مردم بر دین و خداپرستى نهاده شده است و آنها به طور ناخودآگاه آن را درك مىكنند و از اینرو، در پیشگاه آفریدگار جهان كرنش مىنمایند. شاید نتوان موردى را در قرآن پیدا كرد كه دلالت كند بر اینكه برخى از انسانها هیچ دینى نداشتهاند...