هر کس به قرض دار خود مهلت دهد یا قرض او را قلم بگیرد، روز قیامت در سایه عرش باشد. پیامبر اکرم، نهج الفصاحه، حدیث2894
سؤال: دریافت کارمزد یا حق التحریر یا درصد مشخّص جهت پرداخت وام توسط صندوقهای قرضالحسنه یا بانکها چه صورت دارد؟
حضرت آیتالله خامنهای:
کارمزد اگر واقعاً مزد کار باشد و بیشتر از آن نباشد اشکال ندارد و در مورد بانک به طور کلی عملیات بانکی که مطابق با قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی که مورد تأیید شورای محترم نگهبان است باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیتالله تبریزی:
از قبیل شرط در قرض است و جایز نیست، و می توانند قرض را در معامله شرعی شرط کنند و مبلغ مذکور را ثمن قرار دهند.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
دریافت کارمزد تنها به مقدار مخارج واقعی صندوق مانعی ندارد.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
منظور از کارمزد حقالزحمهایست که به کارمندان بانک یا صندوق قرضالحسنه مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتی که جهت حفظ حسابها و سایر خدمات انجام میدهند داده میشود و چنانچه مبلغ اضافی به همین نیّت گرفته شود و به عنوان حقوق صرف کارمندان و هزینه های دیگر شود مانعی ندارد.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
جایز نیست و در این صورت وام ربوی میشود .
حضرت آیتالله بهجت:
کارمزد هم حکم ربا را دارد و جایز نیست، مگر با معامله شرعیّه در قبال سود معیّن به شرط مبلغ وام.
حضرت آیتالله سیستانی:
جایز نیست.