1ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اَلمالُ عارِیةٌ.
مال و ثروت در دست انسان یك عاریه و امانت است. (فهرست غرر، ص 374)
2ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنَّ اَحسابَ اَهلِ الدُّنیا هذا المالُ!
حَسَب و افتخارات اهل دنیا تنها در همین مال و منالها خلاصه میشود! (شهابالاخبار، ص 258)
3ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
ما بَلَی اللهُ العِبادَ بِشَیءٍ اَشدَّ عَلیهم مِنَ اِخراجِ الدِّرهَم!
خداوند بندگان را به چیزی سختتر از خرج کردن پول امتحان نکرده است! (بحار، ج 70، ص 139)
4ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
حُبُّ المالِ یُوهِنُ الدّینَ و یُفسدُالیَقینَ.
مالدوستی، دینِ و ایمان انسان را سست میکند و معتقدات یقینی را تباه و منحرف مینماید. (فهرست غرر، ص 376)
5ـ «امام موسیكاظم(علیهالسلام)»:
اِنّ اَعظَمَ النّاسِ قَدْراً اَلّذیِ لایَریَ الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَراً.
بالاترین قدر و منزلت را كسی داراست كه دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. (اصول كافی، ج 1، ص 22)
6ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
خَیرُالمالِ ما اُنفِقَ فی سبیلِ اللهِ.
بهترین مال و ثروت آن مالی است که در راه خدا انفاق شود. (مواعظ عددیه، ص 22)
7ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لا یُكرِمُ المَرءُ نَفسَهُ حَتّی یُهینَ مالَهُ.
انسان تا وقتی که مال خود را حقیر و ناچیز نشمارد به کرامت نفس و بزرگواری دست نخواهد یافت. (فهرست غرر، ص 377)
8ـ امام علی نقی(ع):
النّاسُ فیِ الدُّنیا بِالأَموالِ وَ فیِ الآخِرَةِ بِالأَعمالِ.
مردم در دنیا با مال و دارائیشان نشانه و شناخته میشوند و در آخرت (تنها) با اعمال و کردارهایشان. (بحار، ج 78، ص 369)
9ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اِنْ كانَ الحِسابُ حَقّاً فالجَمعُ لِماذا؟!
اگر حسابرسی (فردا) حتمی و حق است پس این همه جمع و اندوخته کردن چرا؟! (خصال، ج 2، ص 61)
10ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
یَاابْنَ آدَم! لا بِقلیلٍ تَقنَعُ وَ لا بِكَثیرٍ تَشبَع!
ای آدمیزاد! تو نه با كم قناعت میكنی و نه با زیادی سیر میشوی! (مواعظ عددیه، ص 11)
11ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
یَاابْنَ آدمَ! مَا كَسَبْتَ فَوقَ قُوتِكَ فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیركَ.
ای آدمیزاد! (بدان) هر چه زیادتر از روزی خود به دست میآوری خزانهدار برای دیگری خواهی بود. (نهجالبلاغه، كلمة 183)
12ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
الحِرصُ عَلَی الدُّنیا مِن علاماتِ النِّفاقِ.
یكی از علامتهای نفاق حریص بودن بر دنیا و دنیاداری است. (مواعظ عددیه، ص 11)
13ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اَوحَی اللهُ عَزّوَجَلّ اِلی موسی(ع): یا موسی! لاتَفرحْ بِكَثرَةِ المالِ وَ لا تَدَعْ ذِكریِ عَلی كُلِّ حالٍ فَاِنَّ كَثَرةَ المالِ تُنسیِ الذُّنوبَ، وَ اِنَّ تَرْكَِ ذِكری یُقسی القُلوبَ.
خداوند متعال به موسی علیهالسلام وحی فرستاد: موسی! باداشتن مال زیاد خوشحال و مغرور مشو و ذكر مرا در هر حال كه هستی از یاد مبر كه مال زیاد گناهان را از یاد انسان میبرد و غافل ماندن از ذكر من باعث قساوت و سنگدلی میگردد. (اصول كافی، ج 4، ص 256)
14ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اِستراحَةُ الناسِ فیالیَأسِ.
آسایش (واقعی) مردم، در نداشتن چشمداشت به مال دیگران است. (مواعظ عددیه، ص 21)
15ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ.
مال زیاد، دلها را فاسد میكند و برگناهان انسان میافزاید. (فهرست غرر، ص 376)
16ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
المالُ والبَنونَ حَرثُ الدّنیا و العَملُ الصّالِحُ حَرثُ الآخِرَةِ و قد یَجَمَعهُما اللهُ لِأَقوامٍ.
مال و اولاد بذر و کشتزار دنیا است و عمل صالح کشتزار آخرت است و گاه میشود خداوند این دو را با هم جمع میكند و به مردمی (شایسته و سعادتمند) عطا میفرماید. (تفسیر صافی قدیم، ص 479)
17ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لایَذهَبُ مِن مالِكَ ما وَعَظَكَ!
مالی که از دست دادهای و برای تو یک درس و موعظه بوده (در حقیقت) آن را از دست ندادهای! (نهجالبلاغه، کلمة 187)
18ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِتقَّوا الشُّحَّ فَإنَّ الشُّحَّ أَهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم.
از بخل و حرص كاملاً بپرهیزید. همین بخل و حرص بود كه امتهای پیشین قبل از شما را به هلاكت رسانده است. (مواعظ عددیّه، ص 13)
19ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
السّخاءُ حَسَنٌ وَ هُوَ مِن الأغنیاءِ أحسَنُ.
سخاوت یک خصلت نیکو و پسندیده است اما از اغنیا نیكوتر و پسندیدهتر است. (مواعظ عددیه، ص 181)
20ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
غَنِیٌّ سَخِیٌّ أجرُهُ كَأَجرِ الخَلیلِ ابراهیمَ علیهالسلام.
یك آدم غنی سخاوتمند، پاداش او همانند پاداش ابراهیم خلیل پیامبر علیهالسلام است. (مواعظ عددیه، ص 176)
21ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
الغَنِیُّ بِلاسَخاوَةٍ كَالشّجَرِ بِلاثَمَرٍ.
آدم غنی كه سخاوت ندارد مانند درختی است كه میوه ندارد. (مواعظ عددیّه، ص 154)
22ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
إنَّ اللهَ یُبغِضُ البَخیلَ فی حیاتِهِ اَلسَّخِیَّ عندَ مَوتِه.
خداوند، آن كسی كه در زندگی بخیل و تنگنظر باشد ولی در وقت مردن كریم و سخاوتمند شود! مبغوض میدارد. (المحجّةالبیضاء، ج 6، ص 74)
23ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
شَحیحٌ غَنِیُّ أفْقَرُ مِن فَقیرٍ سخِیٍّ!
یك ثروتمند بخیل و طمعكار از یك فقیر سخاوتمند فقیرتر است! (مواعظ عددیّه، ص 22)
24ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
طوبی لِمَن شَغلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوب النّاسِ وَأَنَفَقَ مِن مالٍ اكتَسَبَهُ مِن غَیر مَعصِیَةٍ.
خوشا به حال كسی كه با اصلاح عیوب خود، او را از دنبال كردن عیوب دیگران باز میدارد و از مالی كه از راه مشروع به دست آورده (در راه خدا) انفاق مینماید. (مواعظ عددیه، ص 10)
25ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اَلغِنی و الَفقرُ یَكْشفِان جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوصافَهُما!
فقر و غنی حقیقت و رفتار اشخاص را آشکار میسازد! (هر دو مایة امتحان است) (فهرست غرر، ص 298)
26ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن قَنَعَ بِما رَزَقَهُ اللهُ فَهُوَ مِن أَغنیَ النّاسِ.
غنیترین مردم آن كسی است كه به قسمت خدادادی خود قانع و راضی باشد. (الشِّهاب فیالحِكَم و الآداب، ص 21)
27ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مالُكَ ما قَدّمتَ و مالُ وارِثِكَ ما أخَّرتَ.
مالی كه پیشاپیش خود (برای آخرت) میفرستی آن مال تو است و آن که بعد از خود به جای میگذاری مال وارث تو است. (نهجالفصاحه، ج 1، ص 70)
28ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنّ قَلبَ الرّجُلِ مَعَ مالِهِ، إنْ قَدّمَهُ أحَبَّ أنْ یَلحَقَهُ وَ إنْ خَلَّفهُ أَحَبَّ أَن یَتخلَّفَ مَعَهُ.
دل انسان به مال و دارائی او بسته است. اگر آن را پیش فرستاد دوست دارد بدان ملحق شود و اگر آن را برای بعد از خود گذاشت دوست دارد (در این دنیا) در کنار آن بماند و با حسرت و ندامت از دنیا میرود. (مشکوةالأنوار، فصل 7، باب 6)
29ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
قلیلٌ مِنَ الأَغنیاءِ مَن یُواسی و یُسعِفُ.
از میان اغنیا عدة قلیلی هستند که به داد فقرا میرسند و از آنها دستگیری مینمایند. (فهرست غرر، ص 299)
30ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اَعظمُ النّاسِ حسرَةً مَن رَأی مالَهُ فی میزانِ غَیرِهِ و أَدخَلَهُ اللهُ بِهِ النّارَ وَ أَدخَلَهُ وارثَهُ یِهِ الجّنَّةَ!
روز قیامت بیشترین حسرت و افسوس را کسی میخورد که ببیند مال او در ترازوی دیگری است (وارث او) و خداوند او را از راه همین مال وارد جهنم میکند و وارثش را با عمل صالح از راه همین مال وارد بهشت میگرداند! (سفینه، ج 2، ص 558)
31ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
اَوّلُ مَن یَدخُلُ النّارَ امیرٌ یَتَسلّطُ لَم یَعدِلْ وَ ذو ثَروَةٍ مِنَ المالِ لَمْ یُعطِ المالَ حَقَّهُ و فَقیرٌ فَخُورٌ.
این سه نفر نخستین کسانی هستند که (فردا) وارد جهنم میشوند: زمامدار جبّار ستمگر و صاحب مالی که وجوهات و حقوق خود را نمیپردازد و فقیر متکبر فخرفروش. (عیوناخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 28)
32ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
أمسِكْ مِنَ المالِ بِقَدرِ ضَرورَتِكَ و قَدِّمِ الفَضلَ لِیَومِ فاقَتِكَ.
از مال خود به اندازة نیازت برای خود نگهدار و زیادی را برای روز مبادا و فلاکتبار (بعد از مرگ) خود پیشاپیش فرست (آن را در واجبات و باقیات صالحات به مصرف برسان). (فهرست غرر، ص 375)
33ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
نِعَم العَونُ علی تقوی اللهِ، اَلمالُ.
مال و دارایی انسان را به تقوی و پرهیزکاری یاری مینماید و به راستی که چه خوب معین و نیکو یاوری است. (مواعظ عددّیه، ص 19)
34ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
بَرَكَةُ المالِ فی اَداءِ الزّكوةِ
پرداختن زکات و وجوهات، باعث برکت مال میشود. (مواعظ عددیه، ص 21)
35ـ رسول اكرم(ص):
إنْ اَردتَ أن یُثرِیَ اللهُ مالَكَ فَزَكِّه.
اگر خواستی خدا مال و داراییات را زیاد کند آن را پاکیزه و طاهر بگردان (حق و وجوهات آن را بپرداز). (بحار، ج 96، ص 23)
36ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
أشدُّ الأعمالِ ثلاثةٌ: اِعطاءُ الحَقِّ مِننَفسِكَ، و ذِكرُاللهِ عَلیكُلِّ حالٍ ومُواساةِ الأَخِ فی المالِ.
این سه کار (برای انسان) سختترین اعمال است: با مردم با عدل و انصاف رفتار کردن، در هر حال در ذکر و به یاد خدا بودن، و با مال خود با برادران دینی مواسات نمودن. (مُسندالامامالرضا علیهالسلام، ج 1، ص 288)
37ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن مَدَّ عَیْنَیْهِ الی ما فی أیدیِ النّاسِ مِن دُنیاهُم طالَ حُزنُهُ.
کسی که همواره به دارایی و دنیای مردم چشم میدوزد غم و اندوه او طولانی خواهد بود. (تحفالعقول، ص 51)
38ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لا مالَ أذهبُ بِالفاقَةِ مِنَ الرِّضا وَ القنُوعِ.
هیچ مالی كه بتواند فقر و بینوایی را از بین ببرد بهتر از قناعت و رضا بودن و قسمت خدادادی نیست. (تحفالعقول، ص 88).
39ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اِنَّ اللهَ سُبحانَهُ فَرَضَ فی اَموالِ الأَغنیاءِ أَقواتَ الفُقراءِ فما جاعَ فقیرٌ اِلاّبِما مَنعَ غنیٌّ.
خداوند سبحان، آذوقة فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است، هیچ فقیری گرسنه نمانده مگر به سبب آنچه که ثروتمندی از او دریغ داشته است. (نهجالبلاغه، کلمة 320)
40ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةُ المالِ و أفضلُ مِن سَعَةِ المالِ صِحَّةُ البَدَنِ و اَفضَلُ مِن صِحّةِ البَدَنِ تَقویَ القَلبِ.
یکی از نعمتهای الهی وسعت مالی است، و از وسعت مالی بالاتر، سلامتی بدن و از سلامتی بدن بالاتر تقوای دل و پرهیزگاری است. (مواعظ عددیه، ص 2)
منبع: شکوفه های حکمت
از من فقیرتر در جهان کسی نیست.
از من بی نیازتر در جهان کسی نیست.
خدایا یک قرص نان در صبح به من ده و یک قرص نان در شب.
از این بیشتر به من مده که فتنه خواهم کرد.
***
فرهنگ اقتصاد نظام سرمایه داری با آموزه های دینی و فرهنگ اخلاق اسلامی
متضّاد است ولاغیر
***
نظام سرمایه داری با ایجاد تورم اقتصادی، ثروتمندان را ثروتمندتر
و فقیران را فقیرتر میکند.
ولاغیر
***
بیداد و ظلم و ستم سرمایه داران جهان را فرا گرفته است. ملتهای جهان بر علیۀ نظام سرمایه داری جهانی بپا خیزید.
ولاغیر
***
در نظام سرمایه داری، سرمایه داران یا دزد هستند یا دزد زاده.
کارگران یا بیشعور هستند یا بیشعور زاده.
"در دولت مهدی موعود"
حکومت از آنِ صالحان خداپرست است.
ولاغیر
***
سرمایه دار واقعی جهان خداوند است و خلایق جهان کارگران او
ولاغیر
***
ما در دولت عشق به همۀ مردم دنیا چه کار بکنند و چه کار نکنند حقوق یکسان میدهیم و آن را تا سه برابر قابل افزایش میدانیم و به همۀ مردم دنیا کار خواهیم داد و اگر کار به اندازۀ همۀ مردم دنیا موجود نباشد کار را جیره بندی خواهیم کرد. ولاغیر
ما در دولت عشق راندمان کاری مردم دنیا و میزان علم و دانش و میزان صالح بودن آنها را اندازه گیری میکنیم و سپس مردم دنیا را به دو دسته تقسیم میکنیم خوبان و بدان.
ولاغیر
خوبان را پاداش نیک میدهیم و بهشت فانی و باقی را جایگاه آنان قرار میدهیم. ولاغیر
بدان را جزای بد میدهیم و جهنّم فانی و باقی را جایگاه آنان قرار میدهیم. ولاغیر.
تنها راه پیشگیری از تورم در اقتصاد جهان، دادن حقوق مساوی به همۀ مردم جهان و از بین بُردن نظام سرمایه داری و سیستم نظامی گری و حذف هزینه های نظامی جهان و رونق و گسترش کشاورزی در جهان است.
ولاغیر
***
ما به تمام مردم دنیا میگوییم هفت مرز را برسمیّت نمی شناسیم که عبارتند از:
1- مرزهای جغرافیایی 2- مرزهای سیاسی. 3- مرزهای اقتصادی. 4- مرزهای نظامی. 5- مرزهای فرهنگی. 6- مرزهای دینی. 7- مرزهای مذهبی .
ولاغیر
***
برای رسیدن به عدل مطلق باید از کمونیست مطلق گذشت ولاغیر.
و ماتریالیسم نیز مردود است ولاغیر.
***
بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی
سعدی
واقعا عجیبه
مالدوستی ایجاد وابستگی می کنه و اصل، مال می شه و خیلی چیزها به خاطر مال کنار گذاشته می شه اما کسی مال داشته باشه ولی وابسته نباشه می تونه در راه درست خرج کنه و منتفع بشه.
این کلمه وجوهات را از کجای احادیث می آورین ؟؟!!!!!
عارف از زاهد مقام بیشتری دارد چون زاهد به زور می خ اهد از دنیا کناره گیری کند ولی عارف اگر بداند حضرت حق برای او ثروت در نظر گرفته برای مصلحتی
هیچ گاه در جنگ وتناقص نیست واز آن ثروت هم برای قرب به خدا استفاده میکندونیازی به دانستن ندارد چون می بیند پرداخت حقوق الهی چه ثمرات مالی ومعنوی برای اودارد ویک ثروت صرفازیاد وبی خاصیت نیست.
به امید روزی که ثروت مالی ومعنوی ما در راه خدا خرج شود
انسان در این دنیا در یک زمینه خیلی استعداد داره اون هم انجام گناهان زیاد و همین انسان را از یاد خدا باز میدارد اگر انسان بخواد که دیگه سمت گناهی کشیده نشه بایستی زمینه های آن را نابود کنه و از آن ها فاصله بگیره چطور انسان در کنار این همه ثروت باشه و مغرور و مال دوست نشه این دو با هم رابطه مستقیم دارند تنها بندگان صالح مومن خدا همچین عملی را انجام دادند و دنیا در نظرشان کوچک بود که برترین آن ها هم پیامبر اکرم ص و امیرالمومنین علی ابن ابی طالب ع بودند .
بخدا قسم که 90 درصد اعمال صالح از طریق پول انجام میشه خود حضرت علی اگر نداشت چطور شبا میرفت غذا میداد؟ یکم بزرگ فکر کنیم بهتره، چون هیچ افتخاری توی فقر نیست.
ماها فقط تو سختیا و مشکلات گیر که میکنیم همونجا احساس تنهایی که میکنیم سراغش میریم و ازش میخواییم البته خدا خیلی بخشنده وتوبه پذیره.
به ماها فقط از ترس خدا گفتن. خوبه ولی از بخشش و بزرگیش نگفتن که خدا پدر و مادر و خونواده دوستامون نیست که بخاطر چند تا اشتباه از ما رو برگردانه.
خیلی بزرگتر از هرچیزی که فکرشو میکنی تو ذهنت بزرگ
و بخشنده..
بعدشم موقعی که دارا هستیم مهمترین چیز غرور و حسادت و...میاد سراغمون.
متاسفانه جامعه ما همه چشمامون دست یکیه به یکباره بهمون بده. دوستان فقط امتحان کنین و چند روز واقعا به خودش بسپارید ببینید چطور بهتون راه نشون میده. ایمان قوی و راسخ بهش داشته باشی هیچ وقت تنهات نمیزاره باتشکر