امّ سلمه یکی از زنان بزرگوار پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله، میگوید:
هنگامی که آیه حجاب نازل شد، زنان انصار از منزل بیرون آمدند، در حالی که عبا (و چادر) مشکی بر سر داشتند.
الدّر المنثور، 5/204 – بهشت جوانان، 214
سؤال: عدهای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامهها و سخنرانیهایشان میگویند: چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگهای متنوع جایگزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.
حضرت آیتالله خامنهای:
این صحبت صحیح نیست و بهترین حجاب پوشش چادر است و چادر سیاه هم بیاشکال است و کراهت ندارد.
حضرت آیتالله تبریزی:
زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب میشود باید آن را هم بپوشاند، و با چادر بهتر میتواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.
حضرت آیتالله بهجت:
این اقدام باطل است.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عدهای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف که حافظ از شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند. مع الاسف میخواهند این امر را اسلامی جلوه دهند، در حالی که اسلامی نیست.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند حرام است.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
با توجه به این که در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است، کراهت آن ثابت نیست.