کد مطلب: ۱۱۹۸
تعداد بازدید: ۲۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
احکام پوشش و روابط اسلامی| ۲۵
درصورتی‌که سوژه یا غالب موضوع حاکم بر فیلمی اقتضا نماید که کارگردان و یا بازیگران مؤنث (مسلمان یا غیرمسلمان) حجاب کامل، و یا اصلاً حجاب را رعایت نکنند، ازنظر شرعی ساخت، نمایش و تماشای چنین فیلمی چه حکمی دارد؟

ضوابط شرعی در فیلم‌سازی

سؤال: درصورتی‌که سوژه یا غالب موضوع حاکم بر فیلمی اقتضا نماید که کارگردان و یا بازیگران مؤنث (مسلمان یا غیرمسلمان) حجاب کامل، و یا اصلاً حجاب را رعایت نکنند، ازنظر شرعی ساخت، نمایش و تماشای چنین فیلمی چه حکمی دارد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

هرگونه فیلمی که در ساخت آن ضوابط شرعی اهمال شود و یا مقاصدی بر آن مترتب باشد، اشکال دارد. بلکه ساختن و نمایش و تماشای آن جایز نیست. (نشریه نصیحت، شماره 156)

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

اگر ساختن فیلم مستلزم انجام کاری خلاف شرع باشد، جایز نیست.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

اشکال دارد.

حضرت آیت‌الله بهجت:

دیدن نامحرم از طریق تلویزیون و شنیدن صدای آن‌ها مقرون به فساد و ریبه است اشکال دارد و بعضی اقسام آن حرام یقینی است. (نقل از رساله)

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

در مورد مسلمانان جایز نیست و در مورد غیرمسلمانان در صورتی جایز است، که منشأ فسادی نباشد.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

بر زن واجب است بدن و زینت خود را از نامحرم بپوشاند و اختلاط زن و مرد جایز نیست و ساختن فیلم یا سوژه آن مجوز ارتکاب معصیت نمی‌شود، و تماشای فیلم‌های مذکور نیز چنانچه موجب تهییج شهوت بر حرام یا مستلزم گوش دادن به موسیقی لهوی باشد جایز نیست.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

اگر ساخت آن مستلزم نگاه محرّم است جایز نیست، همچنین اگر مفسده بر آن مترتّب باشد و نمایش آن دائر مدار مفسده و عدم آن است.

ضوابط شرعی در فیلم‌سازی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: