سؤال: مستدعی است نظر مبارک خود را در خصوص مسائل مطروحه ذیل مرقوم فرمایید:
1) با توجه به عدم وجود نیروی متخصص برای آموزش قرآن کریم ویژه خواهران، حضور برادران چه حکمی دارد؟
2) خواندن قرآن به صورت تحقیق و ترتیل توسط خواهران به جهت یادگیری و رفع اشکال در حضور مردانی که معلم و یا مربی آنها محسوب میشوند، چه حکمی دارد؟
3) نظر آن حضرت در مورد اجرای برنامههای مذهبی، همچون تواشیح و جمعخوانی قرآن کریم توسط خواهران به صورت گروهی در حضور مردان چیست؟
حضرت آیتالله خامنهای:
1) حضور زن و مرد در مجلس تحصیل و آموزش قرآن فی نفسه اشکال شرعی ندارد، بلی اگر موجب مفسده باشد حرام است.
2 و 3) خواندن قرآن، در حضور نامحرم چه به صورت تکخوانی و یا تواشیح و جمع خوانی اگر موجب مفسده باشد حرام است.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
1) اگر زنها رعایت کامل حجاب حتی نسبت به وجه و کفین را بنمایند و نیز حضور آنها در مجلس مردان معرض ریبه و فساد نباشد اشکال ندارد و الّا جایز نیست.
2 و 3) هر دو مورد محل اشکال است، به طور کلی در این جمله پر از معنای قرآنی دقت نمایید که (ذلِکُم اَطهَر لِقُلوبِکُم وَ قُلُوبِهِنَّ) این دستور و هدایت عالی اگر رعایت شود بیشتر تماسهایی که در حال حاضر بین زنان ما و مردان بیگانه معمول شده متروک میشود.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
1) اگر مفسده داشته باشد، جایز نیست و الّا مانعی ندارد، و در این امور احتیاط خوب است.
2) اگر مهیّج باشد یا مفسدهای بر آن مترتب شود جایز نیست، و الّا اشکالی ندارد. البته اگر به صورت غنا بخوانند علیایّحال حرام است و در صورتی هم که اشکال نداشته باشد، در شأن محفل قرآنی نیست و در هر حال مراعات احتیاط در این امور، مطلوب است.
3) این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، لذا مناسب نمیباشد.
حضرت آیتالله تبریزی:
چنانچه برای تعلیم قرائت لازم قرآن معلم زن موجود باشد، به همان مقدار اکتفا کنند و زیادی و یاد گرفتن محسنات قرائت قرآن حتی بر مردها لازم نیست.
حضرت آیتالله بهجت:
اولویت و یا لزوم شرطی در امر مندوب، در غیر موارد محتمل الحرمة و یا معرضیّت للحرام است و محافظت بر آداب قرائت به همان نحو که در شرع رسیده است، بشود.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
1) با حفظ جهات شرعیه مانعی ندارد.
2) بهصورت ترتیل اشکال ندارد، اما با صوت نخوانند.
3) اشکال دارد.