١ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
اَلدُّعاءُ سِلاحُ الأَنبیاء(ع).
دعا و نیایش اسلحة پیامبران علیهمالسلام است. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ٩٨)
٢ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
عَلَیكَ بِالدُّعاءِ فَاِنَّه شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ.
همیشه خودت را به دعا ملزم کن، دعا شفادهندة هر درد و بیماری است. (اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٧)
٣ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ.
دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکیها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)
٤ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
الدّعاُ یرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً!
دعا (آنچنان است) که مقدّرات حتمی الهی را دگرگون میکند! (اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٦)
٥ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
الدعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَ عمودُ الدّینِ وَ نُورُالسموات وَ الأَرضِ.
دعا اسلحة مؤمن و ستون دین و نور آسمانها و زمین است. (صحیفةالرضا علیهالسلام، ص ١٩)
٦ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِغتَنِموا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّةِ فَاِنّها رَحمَةٌ.
دعا را هنگام ترحّم و رقّت قلب غنیمت بشمارید که این یک رحمت الهی است. (شهابالاخبار، ص ٣١٧)
٧ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
إنَّ اللهَ یحِبُّ مِن عِبادِهِ كُلَّ دَعّاءٍ.
خداوند، بندگان همیشه دعاگو و نیایشگر خود را دوست میدارد. (ثوابالاعمال، ص ٣٥٨)
٨ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
مَن كانَت لَهُ الی اللهِ عزَّوَجلَّ حاجةٌ فَلیبدأْ بِالصَّلوةِ عَلی محمدٍ وَ آلهِ ثُمَّ یسأَلُ حاجَتَهُ ثُمَّ یختِمْ بِالصَّلوةِ عَلی مُحَمّدٍ وآلِ مُحَمّدٍ علیهمالسلام.
هر کس به سوی خدای متعال حاجتی دارد در آغاز بر محمد و آل محمد علیهمالسلام صلوات بفرستد بعد حاجت خود را بخواهد و با یک صلوات دیگر آن را ختم نماید (تا باعث اجابت گردد). (وسائل، ج ٤، ص ١١٣٧)
٩ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
مَن دَعا وَ لَم یذكُرِ النَّبی(ص) رَفرَفَ الدُّعاءُ عَلی رَأسِهِ فَاِذا ذَكَرالنّبی(ص) رُفعَ الدُّعاءُ.
کسی که دعا کند ولی نام پیغمبر اکرم(ص) را نبرد، دعا بالای سر او (همچون پرنده) بال میزند، همین که نام حضرت را بُرد دعا بالا میرود. (اصول کافی، ج ٤، ص ٢٤٨)
١٠ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اَلدّاعی و المُؤَمِّنُ فیالأَجرِ شریكان.
شخص دعاگو و آمینگو، هر دو در اجر و پاداش شریکند. (وسائل، ج ٤، ص ١١٤٤)
١١ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اُدعُوا اللهَ وَ اَنتُم موقِنونَ بِالاِجابَةِ وَ اعلَموا أَنَّ اللهَ لایستَجیبُ دُعاءَ مَن قَلبُهُ لاهٍ.
هنگامی که خدا را میخوانید یقین به اجابت داشته باشید و بدانید که خداوند دعای کسی که توجه قلبی در آن نداشته باشد اجابت نمیکند. (بحار، ج ٩٣، ص ٣١٣)
١٢ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
سَل حاجَتَكَ وَ اَلِحَّ فیالطَّلَبِ فَاِنَّ اللهَ یحبُّ اِلحاحَ المُلِحّینَ مِن عبادِهِ المُؤمنین.
حاجت خود را از خدا بخواه و بر آن پافشاری کن. خداوند بندگان مؤمن خود را که در خواستههایشان اصرار و پافشاری میکنند دوست میدارد. (قربالاسناد، ص ٥)
١٣ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اذا دعوتَ فَأَقبِل بِقَلبِكَ ثُمَّ استَیقِنْ بِالإجابَةِ.
وقتی دعا میکنی از روی دل و با اخلاص دعا کن، آنگاه یقین داشته باش که دعایت مستجاب میشود. (وسائل، ج ٤، ص ١١٠٥)
١٤ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
ولاتُحقِّروا صَغیراً مِن حَوائِجِكُم، فَاِنَّ اَحَبَّ المُؤمِنینَ اِلَی اللهِ تَعالی أَسأَلُهُم.
حاجتهای کوچک خود را خُرد و ناچیز نشمارید. در نزد خدای متعال محبوبترین مؤمنان آن کسی است که بیش از همه حاجتها و خواستههای خود را از خداوند مسألت مینماید. (مستدرک، ج ٥، ص ١٧٢)
١٥ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
واللهِ لایلِحُّ عبدٌ مؤمنٌ عَلَی اللهِ عزَّوجَلَّ فی حاجةٍ الاّ قضاها له.
به خدا سوگند هیچ بندهای در حاجت خود از خدای متعال اصرار و پافشاری نمیکند مگر اینکه حاجتش را روا میسازد. (اصول کافی، ج ٤، ص ٢٢٤)
١٦ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
مَن تَخَوَّفَ بَلاءً یصیبُهُ فَتَقدَّم فیهِ بِالدُّعاءِ لَم یرِهِ اللهُ ذلِكَ البَلاءَ اَبداً.
کسی که از خوف نزول یک بلا پیشدستی کند و دعا نماید خداوند هرگز او را به آن بلا گرفتار نخواهد كرد. (وسائل، ج ٤، ص ١٠٩٦)
١٧ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إنّ الدُّعاءَ فیالرَّخاءِ یستَخرِجُ الحَوائِجَ فیالبَلاءِ.
دعا در حال سلامتی و آسایش باعث برآورده شدن حوائج در روزهای بلا و سختیها است. (وسائل، ج ٤، ص ١٠٩٦)
١٨ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إنّ دُعاءَ المُؤمِنِ لِأَخیهِ بِظَهْر الغَیبِ مُستَجابٌ وَ یدِرُّ الرِّزقَ وَ یدفَعُ المَكروهَ.
دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود هم مستجاب میشود و هم باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواریها خواهد بود. (وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
١٩ـ «امام موسیكاظم(علیهالسلام)»:
إنّ مَنْ دَعَا لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ نُودِی مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِأَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ!
هر کس برادر دینی خود را غیاباً دعا کند از عرش (خدای باعظمت) به او ندا میرسد: صد هزار برابر (آنچه برای برادر خود خواستی) به تو عطا گردید! (وسائل، ج ٤، ص ١١٤٨)
٢٠ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فینَفسِهِ.
کسی که پیش از خود برای چهل نفر برادر مؤمن دعا کند دعای او هم دربارة آنان و هم دربارة خودش مستجاب میگردد. (خصال، ج ٢، ص ١١٠)
٢١ـ «امام موسیكاظم(علیهالسلام)»:
مَن دعاِ لإخوانِه مِنَ المُؤمنین وَ المؤمناتِ و المُسلمین والمُسلماتِ وَكَّلَ اللهُ بِهِ عَن كُلِّ مؤمنٍ مَلَكاً یدعولَه.
کسی که برای برادران و خواهران مؤمن و مسلمان خود دعا کند خداوند از طرف هر یک از آنان مَلَکی میگمارد که همواره برایش دعا نمایند. (وسائل، ج ٤، ص ١١٥٢)
٢٢ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إِذا دَعا أْحَدُكُمْ فَلْیعُمَّ، فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعاءِ.
وقتی یکی از شما دعا میکند دعای او همگانی باشد (همراه با دیگران دستهجمعی دعا کنند). دعای همگانی زودتر به اجابت میرسد. (ثوابالاعمال، ص ٣٦٠)
٢٣ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اِنّ اللهَ تباركَ وَ تعالی فَرَضَ الصَلوةَ فی اَفضَلِ السّاعاتِ فَعَلَیكُم بِالدُّعاءِ فی أَدبارِ الصَّلوةِ.
خدای تبارک و تعالی نماز را در افضل اوقات شبانهروز قرار داده شما (غنیمت بدارید و) خود را ملزم کنید که بعد از هر نماز دعا نمائید. (وسائل، ج ٤، ص ١١٤٨)
٢٤ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
عَلَیکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی اَدْبَارِ الصَّلَوَاتِ فَإِنَّهُ مُستجابٌ.
بر شما باد بعد از هر نماز دعا کنید. دعا بعد از نمازها مستجاب است. (خصال، ج ٢، ص ٨٥)
٢٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اَربَعةٌ لاتُردُّ لَهُم دَعوَةٌ: اَلوالِدُ لِوَلَدِهِ والمَظلومُ عَلی مَن ظَلَمهُ و المُعتَمِر حتَّی یرجِعَ و الصائِمُ حتّی یفطِرَ.
چهار نفرند که دعایشان رد نمیشود: دعای پدر در حق اولاد، نفرین مظلوم بر ظالم خود، دعای زائر خانة خدا (در تمام مدت زیارت) تا زمانی که مراجعت کند و دعای شخص روزهدار تا ساعتی که افطار نماید. (وسائل، ج ٤، ص ١١٥٣)
٢٦ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اَكثِرْ مِنَ الدُّعاءِ فَاِنّكَ لاتدَری مَتی یستجابُ لَكَ؟
تا میتوانی زیاد دعا کن، تو چه میدانی دعایت در چه وقت به اجابت خواهد رسید؟ (تحفالعقول، ص ٣٤)
٢٧ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
الدُّعاءُ بَینَ الاَذانِ وَ الاِقامةِ لایردُّ.
دعا بین اذان و اقامه رد نمیشود. (آن را غنیمت بشمارید) . (مواعظ عددیه، ص ٤)
٢٨ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اذا قالَ العَبدُ و هَو ساجدٌ «یا اللهُ یا ربّاهُ یا سیداهُ» ثلاثَ مرّاتٍ اَجابَهُ اللهُ تباركَ و تَعالی: «لبّیكَ عَبدی، سَل حاجَتَكَ»
هر گاه بنده (سجده کند و) در سجده سه مرتبه بگوید «یا اللهُ یا ربّاهُ یا سَیداهُ» خدای تبارک و تعالی در اجابت میفرماید «لبیک بندة من، حاجت خود را بخواه». (وسائل، ج ٤، ص ١١٣١)
٢٩ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
دَعوةُ المَظلومِ مُستجابَةٌ وَ إن كانَ فاجِراً.
دعای آدم مظلوم مستجاب است هر چند که خود شخص فاجر و نابکاری باشد! (مواعظ عددیه، ص ٦)
٣٠ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
قالالله تبارك و تعالی: وَ عِزَّتی وَ جلالی لا اُجیبُ دَعوةَ مَظلومٍ فی مظلِمَةٍ ظُلِمَهَا وَ لِأَحَدٍ عِندَهُ مِثلُ تِلكَ المَظلِمَة.
خدای تبارک و تعالی میفرماید: به عزّت و جلالم قسم دعای هیچ مظلومی را که به او ظلمی شده (درحالیکه) خود او نیز مانند آن را به دیگری ظلم کرده باشد اجابت نخواهم کرد. (مستدرک، ج ٥، ص ٢٧٠)
٣١ـ «امام موسیكاظم(علیهالسلام)»:
أطِبْ كَسبَكَ تُستَجَبْ دَعوَتُكَ.
کسب و درآمدت را از راه حلال به دست آور تا دعایت مستجاب گردد. (مکارمالاخلاق، ص ٤٢٢)
٣٢ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لاتَستَبطِیءْ اِجابةَ دُعائِكَ وَ قَد سَدَدْتَ طریقَهُ بِالذُّنوب!
تو وقتی با گناهانت، راه دعا را به روی خودت بستی دیگر تأخیر در اجابت را دیر مشمار! (فهرست غرر، ١٠٥)
٣٣ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
الدُّعاءُ مَعَ اَكْلِ الحَرامِ كَالبِناءِ عَلَی الماء!
دعا کردن با لقمة حرام به منزلة عمارت ساختن بر روی آب است! (لئالیالأخبار، ج ٤، ص ١٠٣)
٣٤ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
انَّ العَبدَ لَیرفَعُ یدَیهِ اِلی اللهِ، و مَطْعَمَهُ حرامٌ و ملبَسُهُ حرامٌ فَكَیفَ یستجابُ لَهُ وَ هذه حالُه؟
آن بندهای که دستهای خود را به دعا به سوی خدا برمیدارد در حالی که خوراک و پوشاک او هر دو از راه حرام باشد چگونه میخواهد دعای او مستجاب گردد؟! (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٠٣)
٣٥ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
دَعوَةً تُخفیها اَفضَلُ عِندَ اللهِ مِن سَبعینَ دَعوةً تُظهِرُها.
یک دعا در خفا و نهان در نزد خدا از هفتاد دعای آشکار أفضل و بالاتر است. (وسائل، ج ٤، ص ١١١٣)
٣٦ـ «امام زینالعابدین(علیهالسلام)»:
المؤمِنُ مِن دُعائِهِ علی ثلاثٍ: اِمّا أَنْ یدَّخَرَ لَهُ و اِمّا أَن یعَجَّل لَهُ وَ اِمّا أَن یدفعَ عَنهُ بَلاءٌ یرید أَنْ یصیبَهُ.
دعای مؤمن خالی از یکی از این سه بهره نیست: یا برای آخرت او ذخیره میشود و یا حاجتش برآورده میگردد و یا بلائی که مقدر بوده به او برسد از او دفع خواهد شد. (تحفالعقول، ص ٢٨٧)
٣٧ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
مَن قَرَأَ مِأةَ آیةٍ مِنَالقُرآنِ مِن أَی القُرآنِ شاءَ ثُمَّ قالَ «یا اللهُ» سَبْعَ مرّاتٍ فَلَو دَعا عَلی صَخرَةٍ لَقَلَعَها إنشاءالله.
هر کس صد آیه از هر جای قرآن بخواند سپس هفت مرتبه بگوید «یا الله» (و حاجت خود را بخواهد) (اثر اجابت) آن چنان است که اگر دعا بر صخرة سخت بخواند به یاری خدا آن را از جای برمیکند. (وسائل، ج ٤، ص ١١١٤)
٣٨ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اذا اَرادَ احَدُكُمُ أَنْ لایسألَ رَبَّهُ اِلاّ أعطاهُ فَلییأَسْ مِنَالنّاس كُلِّهِم و لایكونُ لَهُ رَجاءٌ اِلاّ مِن عِندِالله.
اگر کسی از شما بخواهد هر چه که از خدا خواست به او عطا کند باید از همة مردم قطع امید کند و تنها امید و رجای او خداوند متعال باشد. (اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٤)
٣٩ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
اَلدُّعاءُ تِرسُ المُؤمنِ وَ مَتی تُكثِرُ قَرْعَ البابِ یفتَحُ لَك.
دعا سپر و حفاظ مؤمن است. تو هر وقت دری را زیاد بکوبی بالأخره به روی تو باز خواهد شد. (اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٤)
٤٠ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
ما اَحدٌ أَبغضُ اِلَی اللهِ عزّوجَلَّ مِمَّن یستكبِرُ عَن عِبادَتِه و لا یسأَلُ ما عِندَهُ.
در نزد خدای متعال اَحدی مبغوضتر از آن کس نیست که متکبرّانه از عبادتش سر باز زند و چیزی از او طلب و درخواست ننماید. (وسائل، ج ٤، ص ١٠٨٤)
منبع: شکوفه های حکمت
سلام
بعد از خواستن فرج امام زمان عجل الله
برای همه خواهران و برادران مسلمان و مومن سراسر دنیا دعا میکنم همسران خوب و پاکیزه و مومن نصیبشون بشه....
ب زودی زود ان شاالله
الل