کد مطلب: ۱۲۴۹
تعداد بازدید: ۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
احکام موسیقی

اختلاط دختران و پسران در دانشگاهها

زن مغنیه که از راه غنا و آوازه خوانی کسب می کند، مورد لعنت است. امام صادق (ع)، کافی 5/120 – الحکم الزاهره، 2/452

خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حتی سازهای کوچک حرام است. (رساله حضرات آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی و اراکی)

سؤال: ضرب، دف و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین (ع) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصاً زنانه گروه هایی با گرفتن مبالغ سنگین به وسیله این آلاتت اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین (ع) که فرمودند در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید استناد می کنند، آیا این‌گونه حرکات موجب رضایت اهل بیت (ع) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروهها و افراد و پول دادن به آن‌ها چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله بهجت:

برپایی آن مجالس و پول دادن به آن‌ها حرام است.

حضرت آیت الله تبریزی:

استعمال آلات لهو در مجالس معصومین (ع) جایز نیست. و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست. و گرفتن پول برای امر مزبور جایز نیست. مجالس معصومین (ع) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارشهای معصومین (ع) آشنا نماید و آن‌ها را به یاد خداوند متعال بیندازد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

هیچ یک جایز نیست و در مجالس مربوط به اهل بیت (ع) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد. و در ایام شادی آن بزرگواران اینگونه حرکات موجب غضب آنهاست. و با انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان اینگونه برنامه ها و پول دادن در مقابل آن جایز نیست. اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آن‌ها پول بدهند و یا در مجالس آن‌ها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان (اروحنافداه) را نگران می سازند. 

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

به طور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار (ع) تلقی شود جایز نیست. و ظاهراً مجموع این اعمال عرفاً هتک محسوب می شود.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر زدن به نحو لهوی باشد که غالباً هم چنین است، حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهل بیت (ع) نیست. اگر هتک شمرده شود حرام است. و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرّم نیست.


حکم به کارگیری آلات لهو و لعب

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: