کد مطلب: ۱۲۸۰
تعداد بازدید: ۱۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
احکام موسیقی| ۶

حکم گوش دادن به نوارهای موسیقی

خانه ای که در آن موسیقی زده شود، از بلاهای بزرگ در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی شود. و فرشته در آن خانه وارد نمی گردد. امام صادق (ع)، الحکم الزاهره، 2/451

شنیدن و استماع موسیقی قساوت قلب می آورد. پیامبر اکرم (ص)، وصای الرسول، ص18

سؤال: گوش دادن به نوارهایی که توسط وزارت ارشاد یا حوزه هنری سازمان تبلیغات تهیه می شود، و ازنظر آنان مجاز است، چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

اگر فیلمها یا نوارها به نظر مکلف عرفاً مشتمل بر غنا یا موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، توزیع و عرضه آنها و همچنین دیدن و گوش دادن به آن‌ها برای او جایز نیست. و مجرد تأیید برخی از ادارات مربوطه زمانی که نظر مکلف در تشخیص موضوع با نظر تأییدکنندگان مخالف است، دلیل شرعی برای جواز محسوب نمی شود. (اجوبة الاستفتائات، 2/42)

حضرت آیت الله بهجت:

نواری که فسادانگیز است، استماع آن حرام است، و همینطور اگر مطرب باشد، استماع آن‌ها حرام است.

حضرت آیت الله تبریزی:

گوش دادن به موسیقی لهوی حرام است، چه از نوار باشد یا غیر نوار. اجازه دادن یا ندادن یک مؤسسه یا سازمان اعتبار و اثری ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس خوشگذرانی باشد حرام است. در غیر این صورت اشکالی ندارد و عناوین مختلف یا مرکز پخش و مجوز ارشاد تأثیری در این حکم ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر مشتمل بر غنا و موسیقی (ساز و آواز) باشد، حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

کلیه صداها و آهنگهایی که مناسب لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود و مجوز وزارت ارشاد حرام را حلال نمی کند.

حکم گوش دادن به نوارهای موسیقی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: