کد مطلب: ۱۳۰۲
تعداد بازدید: ۱۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
احکام موسیقی| ۱۳
نوازندگی گروه‌های نوازنده در مراسم عروسی که گاهی با کسب مجوز از اداره ارشاد انجام می‌شود، چه حکمی دارد و درآمد حاصل از این راه چه صورتی دارد؟

اجرای گروه های نوازنده

خداوند مرا به عنوان رحمتی برای جهانیان برانگیخت و من سازها و نی ها و امور جاهلیت را نابود می کنم. پیامبر اکرم، بحارالانوار، 79/250

آوازه خوانی از خود نفاق بر جای می گذارد. امام صادق (ع)، گزیده میزان الحکمه، 600

سؤال: متأسفانه مطابق ادعای برخی گروه های نوازنده با صدور مجوز توسط اداره ارشاد و نیروی انتظامی، این گروه ها در سالنهای پذیرایی جهت مراسم عروسی و امثال آن حضور یافته و به نوازندگی که غالباً به تناسب مراسم به عنوان شادی یا مطرب می باشد، مشغول می شوند. دعوت از این گونه گروه های نوازنده و کسب درآمد توسط نوازندگان از این راه و صدور مجوز توسط این مراکز که به این عمل مشروعیت می بخشد، چه صورت دارد و اگر نوازندگان از این راه درآمدی کسب کرده باشند، تکلیف چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود و مجوز وزارت ارشاد حکم را تغییر نمی دهد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

واضح است که برگزاری مجالس به صورت نوازندگی به نحو مذکور در سؤال شرعاً حرام و کسب درآمد از این طریق اکل مال به باطل است و مجوز بعضی مراکز موجب حلیّت نمی شود.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

اگر نواختن به صورت مطرب باشد، حرام است و مزد آنان هم حرام است.

حضرت آیت الله سبحانی:

جایز نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

چنانچه این گونه جلسات مشتمل بر غنا و موسیقی و ساز و مانند اینها باشد، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق حرام می باشد.

اجرای گروه های نوازنده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: