کد مطلب: ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۲۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۸
احکام پزشکی| ۹
زنی از شوهر خود بچه دار نمی‌شود، آیا جایز است نطفه مرد دیگری غیر از شوهر به وسیله دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدین‌وسیله حامله گردد؟

حکم انعقاد نطفه زن و مرد اجنبی

سؤال: زنی از شوهر خود بچه دار نمی شود، آیا جایز است نطفه مرد دیگری غیر از شوهر به وسیله دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدین‌وسیله حامله گردد و اگر جایز است، آیا تمام احکام مادری و فرزندی مانند محرمیت و ارث و ... جاری می گردد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

عمل مذکور اگر مستلزم ارتکاب مقدمات حرام از قبیل لمس و نظر حرام نباشد و مأمون و مصون از هرگونه مفسده ای باشد فی نفسه منعی ندارد، ولی در عین حال بهتر است از بچه دار شدن از این طریق تا ممکن است خودداری نماید.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست ولی اگر انجام دادند، حکم مادر و فرزندی بر آنها مترتّب می شود.

حضرت آیت الله بهجت:

این عمل فی نفسه مانع ندارد، ولی باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود و فرزند ملحق به مرد و زن صاحب نطفه است و احتیاط نسبت به صاحب رحم مراعات شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر مقصود انعقاد نطفه مرد اجنبی و زن اجنبیه است جایز نیست، و اگر مقصود این است که نطفه زن و نطفه شوهرش پس از انعقاد به رحم زن دیگر منتقل نماید، در صورتی که انجام این عمل مستلزم فعل حرامی نباشد، حکم به جواز خصوصاً در صورتی که زن مادر استعداد نگهداری جنین را نداشته باشد، بعید نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

جایز نیست.

حضرت آیت الله تبریزی:

جایز نیست نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه قرار گیرد، ولی اگر این کار شد این زنی که نطفه غیر در رحم او واقع شده است مادر بچه است و لکن شوهر او پدر این بچه نیست و این بچه از این شوهر ارث نمی برد و پدر این بچه صاحب نطفه است.

حکم انعقاد نطفه زن و مرد اجنبی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: