هرکس مؤمنی را عمداً بکشد جزای او جهنم است درحالی که برای همیشه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.(سوره نسا، آیه 93)
خداوند از گناه قاتل مؤمن نمیگذرد و توبه او را نمیپذیرد.(پیامبر اکرم(ص)، نهج الفصاحه، حدیث 8)
سؤال: از آتانازی در فارسی به قتل از روی ترحم و بیمارکشی با ترحم تعبیر می شود و به منظور کوتاه کردن مدت درمان درد و رنج بیمار لاعلاجی که براثر دانش پزشکی هیچ امیدی به شفا یا بهبودی او وجود ندارد. اقدام به این کار چه حکمی دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
عمل مذکور قتل نفس محسوب می شود و جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
در فرض سؤال قتل نفس محسوب می شود و حرام است و فرقی بین کشتن شخص سالم و بیمار نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
حکم قتل عمد را دارد و حرام است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
حرام و موجب قصاص برای اولیای مقتول نسبت به مرتکب مباشر این قتل می شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
قتل انسان مطلقاً جایز نیست، حتی از روی ترحم و حتی با اجازه خود مریض و ترک معالجه منجر به مرگ نیز جایز نیست. دلیل اصلی این مسئله اطلاقات ادلّه حرمت قتل از آیات و روایات است و همچنین ادلّه وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممکن است این باشد که چنین اجازه ای سبب سوءاستفاده های فراوان می شود و به بهانه های واهی قتل از روی ترحم صورت می گیرد یا افرادی به قصد انتحار و خودکشی از این راه وارد می گردند. به علاوه مسایل پزشکی غالباً یقین آور نیست و ای بسا افراد که از حیات آنها مأیوس بوده اند و به طور عجیبی از مرگ رهایی یافته اند.
حضرت آیت الله سیستانی:
حرام است و قتل عمد به حساب می آید.
حضرت آیت الله بهجت:
حرام و آدم کشی است.