کد مطلب: ۱۴۲۷
تعداد بازدید: ۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵
احکام پزشکی| ۱۶
اقدام به قتل بیماری که از نظر پزشکی هیچ امیدی به شفا یا بهبودی او وجود ندارد، به منظور جلوگیری از درد و رنج بیمار چه حکمی دارد؟

حکم قتل از روی ترحم

هرکس مؤمنی را عمداً بکشد جزای او جهنم است درحالی که برای همیشه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.(سوره نسا، آیه 93)

خداوند از گناه قاتل مؤمن نمی‌گذرد و توبه او را نمی‌پذیرد.(پیامبر اکرم(ص)، نهج الفصاحه، حدیث 8)

سؤال: از آتانازی در فارسی به قتل از روی ترحم و بیمارکشی با ترحم تعبیر می شود و به منظور کوتاه کردن مدت درمان درد و رنج بیمار لاعلاجی که براثر دانش پزشکی هیچ امیدی به شفا یا بهبودی او وجود ندارد. اقدام به این کار چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

عمل مذکور قتل نفس محسوب می شود و جایز نیست.

حضرت آیت الله تبریزی:

در فرض سؤال قتل نفس محسوب می شود و حرام است و فرقی بین کشتن شخص سالم و بیمار نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

حکم قتل عمد را دارد و حرام است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

حرام و موجب قصاص برای اولیای مقتول نسبت به مرتکب مباشر این قتل می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

قتل انسان مطلقاً جایز نیست، حتی از روی ترحم و حتی با اجازه خود مریض و ترک معالجه منجر به مرگ نیز جایز نیست. دلیل اصلی این مسئله اطلاقات ادلّه حرمت قتل از آیات و روایات است و همچنین ادلّه وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممکن است این باشد که چنین اجازه ای سبب سوءاستفاده های فراوان می شود و به بهانه های واهی قتل از روی ترحم صورت می گیرد یا افرادی به قصد انتحار و خودکشی از این راه وارد می گردند. به علاوه مسایل پزشکی غالباً یقین آور نیست و ای بسا افراد که از حیات آنها مأیوس بوده اند و به طور عجیبی از مرگ رهایی یافته اند.

حضرت آیت الله سیستانی:

حرام است و قتل عمد به حساب می آید.

حضرت آیت الله بهجت:

حرام و آدم کشی است.

حکم قتل از روی ترحم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: