کد مطلب: ۱۴۴۷
تعداد بازدید: ۱۸۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
احکام امر به معروف و نهی از منکر/ ۱
آیا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت است یا آحاد مردم؟

حکم امر به معروف و نهی از منکر

باید از میان شما جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند، و آنها همان رستگارانند.(سوره آل عمران، آیه 104)

خداوند عزوجل، مؤمن ضعیفی را که دین ندارد، دشمن می دارد. عرض شد: "یا رسول الله مؤمن ضعیفی که دین ندارد کیست؟" فرمود: "کسی که نهی از منکر نمی کند.". (پیامبر اکرم(ص)، الحکم الزاهره، ص 182)

سؤال: آیا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت است یا آحاد مردم؟ و توصیه حضرتعالی در این زمینه چیست؟

حضرت آیت الله تبریزی:

امر به معروف و نهی از منکر بر هر مکلفی که واجدالشرایط امر به معروف و نهی از منکر باشد، واجب کفایی است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

امر به معروف و نهی از منکر بر آحاد مردم در صورت اجتماع شرایط آن واجب است، ولی باید مراتب آن رعایت شود. مثلاً در موردی که اگر با لحن ملایم امر و نهی شود مؤثر باشد، برخورد با خشونت جایز نیست. و اگر برخورد با خشونت مؤثر باشد، زدن جایز نیست و باید توجه داشت و در بعضی از مراتب آن مانند مجروح نمودن محتاج به اجازه مجتهد است. در این مورد به رساله راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر، نوشته حقیر مراجعه نمایید.

حضرت آیت الله بهجت:

با مراعات شرایط آن بر همه واجب است.

حضرت آیت الله سیستانی:

وظیفه همه مسلمانان است که در موارد تحقق شرایط باید به آن بپردازند و در روایت است که ترک آن مستوجب تسلط ظالمان بر جامعه است.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

امر به معروف و نهی از منکر زبانی بر عهده همه مردم است، اما اگر مستلزم عمل و برخورد فیزیکی باشد، باید طبق نظر مسئولین ذی ربط باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد، اول و دوم، مرحله قلب و زبان است. یعنی متنفر بودن از گناه و علاقه مند بودن به اطاعت و افراد خطاکار را با زبان به ترک خطایشان دعوت نمودن. این دو مرحله وظیفه همه آحاد مردم است که از طریق صحیح به نصیحت افراد خطاکار بپردازد. مرحله سوم جنبه های عملی است، مانند برچیدن مراکز فساد و دستگیر کردن افراد تبهکار و مانند آن. اینها وظیفه حکومت است نه آحاد مردم.

حکم امر به معروف و نهی از منکر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: