کد مطلب: ۱۴۷۱
تعداد بازدید: ۱۷۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
احکام ازدواج/۲
در ازدواج دختر اذن ولی لازم است. ولی اگر دختر پدر و پدربزرگ نداشت و یا علیرغم وجود خواستگاری هم‌کفو و مناسب، ولی از اذن خودداری کرد، از جانب چه کسی باید اذن صورت گیرد؟

اذن ولی دختر در ازدواج

جبرئیل نزد پیامبر(ص) آمد و گفت ای محمد! پروردگارت تو را سلام را می رساند و می فرماید، دوشیزگان همچون میوه روی درخت هستند. میوه چون برسد برای آن دارویی جز چیدن نباشد، وگرنه آفتاب آن را فاسد و باد آن را خراب می کند. دوشیزگان نیز هرگاه به مرحله رشد زنان برسند، آنان را دارویی جز شوهر دادن نباشد، وگرنه از گمراهی و فساد ایمن نخواهند بود. پس رسول خدا به منبر رفت، مردم را جمع کرد و فرمان خدا را به آگاهی آنان رساند.(امام رضا (ع)، بحارالانوار، 16/223)

این ازدواج را آشکارا انجام دهید و آنها را در مساجد برگزار کنید. (پیامبر اکرم (ص)، گزیده میزان الحکمه، 350)

سؤال: در ازدواج دختر اذن ولی لازم است. ولی اگر دختر پدر و پدربزرگ نداشت و یا علیرغم وجود خواستگاری هم‌کفو و مناسب، ولی از اذن خودداری کرد، از جانب چه کسی باید اذن صورت گیرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتی که به تصدیق بزرگترهای فامیل خواستگار موردنظر کفو و مناسب دختر باشد و دسترسی به پدر دختر نباشد، می توانند با هم ازدواج کنند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر ازدواج دختر باکره با کفو باشد و با عدم کفو دیگر، پدر امتناع کند، اذن پدر ساقط است و اگر پدر یا جد پدری ندارد، جز اجازه و رضایت خود دختر، اجازه دیگری لازم نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

در این موارد، اجازه کسی لازم نیست، بلکه دختر با مشورت با اطرافیان خود اگر رشیده باشد خودش تصمیم می گیرد.

حضرت آیت الله سبحانی:

در صورت نبود پدر و جد احتیاط این است که با اذن برادر صورت گیرد و اگر شخص مورد علاقه دختر هم شأن او باشد و پدر و جد مخالفت کند، در حد امکان موافقت آنها را جلب کند. در غیر این صورت اذن ساقط است.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

اگر دختر باکره، پدر و پدربزرگ پدری نداشت، بالغه و رشیده باشد، می تواند ازدواج نماید و نیاز به اذن کسی ندارد. و اگر پدر یا پدربزرگ دارد و خواستگار هم شأن و هم‌کفو دارد و نیاز به ازدواج دارد و بدون دلیل منطقی ممانعت می کنند، اجازه آنان ساقط است.

اذن ولی دختر در ازدواج
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
0
سلام. لطف کنید نظر مابقی مراجع را هم بگذارید اگر نظری ندادند اشکال نداره با ذکر نامشان بفرمایید نظری ندارند که نمیشود مثلا حضرت اقای بهجت ره فتوائی نداشته باشند.
ممنون از زحمت شما. دکتر منصوری.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: