کد مطلب: ۱۶۱
تعداد بازدید: ۱۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
یاران شیدای امام حسین(ع)/ 20
قسمت بیستم از معرفی یاران شیدای امام حسین(ع)که به جناب عمار بن أبي سلامة دالاني سلام‌الله‌علیه از یاران امام حسین علیه‌السلام در دشت کربلا اختصاص دارد را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

عمار بن أبی سلامة دالانی

اشاره

عمار پسر «ابي‌سلامة بن عبدالله بن عمران راس بن دالان»(۱) است. فرزندان دالان همگي از تيره «همدان» بوده‌اند(۲). سماوي از «كلبي» و «ابن‌حجر» نقل كرده كه ابوسلامه و عمار هر دو از صحابه بوده‌اند و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را رؤيت كرده بودند(۳).

«ابوجعفر طبري» گزارش كرده: عمار بن ابي‌سلامه از اصحاب امام علي عليه‌السلام و مجاهدين در برابر امام در جنگ‌هاي سه‌گانه (صفين، جمل و نهروان) بوده است.

گفت‌و‌گوي او با امام، هنگامي كه امام عليه‌السلام از ذي‌قار به سوي بصره حركت مي‌فرمود، چنين است: «يا اميرالمؤمنين، اذا قدمت عليهم فماذا تصنع؟ فقال: ادعوهم الي الله و طاعته. فان ابوا قاتلتهم، فقال ابوسلامه: اذن لن يغلبوا داعي الله؛ اي اميرمؤمنان، وقتي كه (به اهل بصره) فرود آمديد چه مي‌كنيد؟ آن حضرت فرمود: آنها را به سوي خداوند و اطاعت او دعوت مي‌كنم. پس اگر سرپيچيدند با آنها مي‌جنگيم. ابوسلامه گفت: در اين هنگام است كه آنها به دعوت‌كننده به سوي خداوند غلبه نخواهند كرد»(۴).

شهادت عمار بن ابي‌سلامه

«ابن‌حجر» گفته است، كه عمار در كربلا در خدمت امام حسين عليه‌السلام بود و همراه با آن حضرت با دشمن جنگيد تا به شهادت رسيد(۵)، صاحب مناقب شهادت او را در حمله نخستين دانسته است. او همراه عده‌اي از ياران به شهادت رسيد(۶).

ادامه دارد...

پی نوشت‌ها:

1. تسمة من قتل مع الحسين عليه‌السلام، ش ۹۷.

2. ابصار العين، ص ۱۳۳.

3. ابصار العين، ص ۱۳۳.

4. ر. ك: ابصار العين، ص ۱۳۴.

5. الاصابة في تمييز العابة، ج ۵، ص ۱۰۷.

6. مناقب آل ابي‌طالب، ج ۴، ص ۱۱۳.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: