کد مطلب: ۱۶۱۵
تعداد بازدید: ۱۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
احکام اهل‌بیت (ع) / ۲۳
متأسفانه مشاهده می‌شود برخی مداحان جوان در اثر ناآگاهی، ریش‌تراش یا معتاد به سیگار یا مواد مخدر بوده یا لباس و پوشش مناسب در برندارند. چه توصیه پدرانه‌ای برای این عزیزان دارید؟

وظایف سنگین مداحان

برای ما زینت باشید و مایه ننگ و زشتی ما نباشید، به مردم سخن نیکو بگویید و زبان‌هایتان را حفظ کنید و از سخن زشت و اضافی نگاه‌دارید. (امام صادق(ع))

کسی که به زبان اظهار شیعه بودن کند ولی در عمل با ما مخالفت کند شیعه ما نیست، بلکه شیعه ما کسی است که با زبان و قلب با ما موافقت کرده و در عمل اعمال ما را متابعت نماید. (امام صادق(ع)، الحکم الزاهره، 1/239)

سؤال: توفیق مداحی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام نعمتی است الهی. در قدیم‌الایام مداحان عبا به دوش و ازنظر سلوک و رفتار الگو بوده و هم‌اکنون نیز برخی این گونه‌اند. ولی متأسفانه مشاهده می‌شود برخی مداحان جوان در اثر ناآگاهی،ریش‌تراش یا معتاد به سیگار یا مواد مخدر بوده یا لباس و پوشش مناسب در برندارند. حضرت‌عالی چه توصیه پدرانه‌ای برای این عزیزان دارید؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

بر همگان ازجمله مداحان لازم است که ضمن مراعات وظایف شرعی و اجتناب از گناه، شئون و احترام مجالس اهل‌البیت علیهم‌السلام را حفظ کنند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

تراشیدن ریش حرام است و مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام نباید متجاهر به فسق یعنی تراشیدن ریش باشد یا لباسی که موجب وهن است بپوشد و هر چه بیشتر وقار این افتخار را حفظ نماید، سزاوار است.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام منسوب به دین و اولیای دین است و یادآور فضایل آنان می‌باشد و مداحان باید مایه زینت و دعوت به اسلام و مذهب حق بوده و مردم در آنان رنگ ایمان و جلال و جمال مؤمنین را مشاهده نمایند، نه اینکه به یاد رامشگران و نوازندگان و اهل معصیت افتاده و توقع غنا و آوازه‌خوانی و امور ننگ‌آور برای انسان مهذب، در ذهن مردم تداعی شود.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

مناسب است که رفتار و سلوک به‌گونه‌ای متناسب با مقامات آن بزرگان باشد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

استفاده از مواد مخدر و سیگار و تمام انواع دخانیات حرام است و احتیاط واجب در ترک تراشیدن ریش است و سزاوار است مداحان اهل‌بیت پوشش مناسبی داشته باشند.

حضرت آیت‌الله بهجت:

باید آن‌ها تمام موازین و تکالیف شرعیه را رعایت کنند.

وظایف سنگین مداحان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: