کد مطلب: ۱۶۶۰
تعداد بازدید: ۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
پاسخ به سوالات تاریخی| ۵
مرحوم ملا عبدالله بحرانی این واقعه را در کتاب «عوالم العلوم و المعارف» آورده و بسیاری از بزرگان از فقهاء همچون شیخ الشریعه اصفهانی، آیت الله خویی و آیت الله سبزواری نیز سند این روایت تاریخی را پذیرفته‌اند.

آیا سر شکستن حضرت زینب(س) در منابع معتبر آمده است؟

شاید قدیمی‌ترین متنی که این مطلب را اشاره کرده، کتاب «منتخب الأثر» فخرالدین طریحی است که درضمن نقل قضیه ورود کاروان اسرای اهل‌البیت(ع) به کوفه از «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می‌کند[1] و مرحوم مجلسی بدون ذکر مأخذ در بحار چنین آورده است:

« ... فَإِذَا هُمْ أَتَوْا بِالرُّءُوسِ يَقْدُمُهُمْ رَأْسُ الْحُسَيْنِ ع وَ هُوَ رَأْسٌ زُهْرِيٌّ قَمَرِيٌّ أَشْبَهُ الْخَلْقِ بِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ لِحْيَتُهُ كَسَوَادِ السَّبَجِ قَدِ انْتَصَلَ مِنْهَا الْخِضَابُ وَ وَجْهُهُ دَارَةُ قَمَرٍ طَالِعٍ وَ الرُّمْحُ تَلْعَبُ بِهَا يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْتَفَتَتْ زَيْنَبُ فَرَأَتْ رَأْسَ أَخِيهَا فَنَطَحَتْ جَبِينَهَا بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ حَتَّى رَأَيْنَا الدَّمَ يَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قِنَاعِهَا...»[2]

(... و سرهای بریده را وارد کردند که جلوی آنها سر امام حسین(ع) بود، سری که چونان خورشید و ماه می‌درخشید و شبیه‌ترین افراد به پیامبر بود و محاسنش چونان جبّه‌ای سیاهرنگ می‌نمود که خضاب به آن متصل بود و صورتش مدوّر به ماهی تابان بود و نیزه آن را به چپ و راست حرکت می‌داد، ناگاه حضرت زینب(س) ملتفت شد و سر برادر را دید و پیشانی خود را به چوبه محمل زد بگونه‌ای که دیدیم خون از زیر مقنعه آن حضرت جاری شد...)

مرحوم ملا عبدالله بحرانی نیز این واقعه را در کتاب «عوالم العلوم و المعارف» آورده[3] و بسیاری از بزرگان از فقهاء همچون شیخ الشریعه اصفهانی، آیت الله خویی و آیت الله سبزواری نیز سند این روایت تاریخی را پذیرفته‌اند.

نیز حافظ سلیمان قندوزی شافعی نیز در ینابیع الموده این روایت را نقل می‌کند.[4] البته برخی از محققین درباره این واقعه سکوت کرده و آن را سست می‌دانند، علاوه بر اینکه کتاب منتخب الأثر طریحی برخی مطالب غیرمعقول را در بر دارد که همین باعث می‌شود اعتماد به آن کاهش یابد. در مقابل نقل آن توسط بزرگانی همچون مجلسی چه بسا ضعف آن را جبران کند.

 

پی‌نوشت‌ها

[1] المنتخب للطریحی ، صفحه 465

[2] بحارالأنوار، جلد 45، صفحه 115

[3] عوالم العلوم، جلد17، صفحه 373

[4] ینابیع المودۀ، جلد 3، صفحه 87

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

 صادق تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: