کد مطلب: ۱۶۷۰
تعداد بازدید: ۳۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۸
احکام خانواده/ ۷
برخی شوهرها بسیار سختگیر هستند. حتی از دیدار زن با والدین، دیدار از فامیل و صله‌رحم یا شرکت در مجالس ختم آنان ممانعت می‌کنند. آیا اطاعت از شوهر در این موارد نیز واجب است یا زن می‌تواند به‌اندازه ضرورت برای انجام وظایف دینی و اخلاقی به وظیفه خود عمل کند؟

لزوم اطاعت زن از شوهر

از پیامبر اکرم (ص) در مورد حق شوهر بر زن سؤال شد. فرمود: زن باید از شوهر اطاعت کند و صدقه را از خانه‌اش با اذن شوهر بدهد و از خانه‌اش خارج نشود مگر با اجازه او. اگر بدون اجازه شوهر از خانه خارج گردد، ملائکه آسمان و زمین تا زمانی که برگردد او را لعنت می‌کنند. (امام صادق (ع)، الحکم الزاهره، 2/363)

سؤال: برخی شوهرها بسیار سختگیر هستند. حتی از دیدار زن با والدین، دیدار از فامیل و صله‌رحم یا شرکت در مجالس ختم آنان ممانعت می‌کنند. آیا اطاعت از شوهر در این موارد نیز واجب است یا زن می‌تواند به‌اندازه ضرورت برای انجام وظایف دینی و اخلاقی به وظیفه خود عمل کند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

خروج از منزل برای غیر مورد صله‌رحم و همچنین برای مورد صله‌رحم درصورتی‌که امکان انجام آن از طریق دیگر باشد بدون اذن شوهر جایز نیست.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

اگر صله‌رحم به مقدار واجب متوقف بر بیرون رفتن باشد، شوهر حق منع ندارد. ولی معمولاً با تلفن و مانند آن می‌توان ارتباط برقرار کرد و این کافی است.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

زن اگر بخواهد از منزل خارج شود باید با اجازه شوهر باشد، و این امور اگر مستلزم خروج از منزل باشد بدون اجازه شوهر جایز نیست. ولی اگر مستلزم خروج از منزل نباشد، مثل تماس تلفنی، زن می‌تواند بدون اطلاع شوهر انجام دهد، به شرطی که منافات با حق استمتاع زوج نداشته باشد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

در مثل موارد مذکوره در سؤال هم باید اجازه بگیرد، ولی سزاوار است بین زن و شوهر تفاهم عالی‌تر باشد، که در این قبیل امور نظر هر دو هماهنگ و طبق خیر و مصلحت طرفین باشد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

زن می‌تواند به‌اندازه ضرورت جهت انجام وظایف دینی ازجمله صله‌رحم از خانه خارج شود و اجازه شوهر شرط نیست.

حضرت آیت‌الله بهجت:

بله اطاعت از او واجب است، در خارج نشدن از منزل، مگر وجوب عینی شرعی باشد.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

خارج شدن زن از منزل شوهر حتی اگر منافی حق شوهر نباشد، باید به اذن شوهر باشد و بدون آن جایز نیست، مگر در موارد ضرورت، مثل‌اینکه تعلم احکام شرعی موقوف به رفتن مسجد باشد یا تهیه ضروریات زندگی و خریدن مایحتاج.

لزوم اطاعت زن از شوهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: