کد مطلب: ۱۷۰۰
تعداد بازدید: ۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
احکام خانواده/ ۱۱
برخی از والدین نسبت به انجام عبادات فرزندان اهتمام نمی‌ورزند و حتی چون خود مقید به انجام عبادات نیستند، از عبادات فرزندان ممانعت می کنند، وظیفه فرزندان در قبال والدین و اطاعت از آنها چیست و مسئولیت این گونه والدین چگونه است؟

مسئولیّت والدین در مقابل فرزندان

وای بر اولاد آخرالزمان از دست پدرانشان. عرض شد یا رسول الله آیا از پدران مشرک آنان؟ فرمودند: خیر، از پدران مؤمن آنها، چون واجبات دینی را به فرزندانشان نمی آموزند و آنان را از آموختن نیز منع می کنند و با متاع ناچیزی از دنیا از آنان راضی می شوند. من از آنها بیزار هستم و آنها از من بیزارند. (پیامبر اکرم(ص)، الحکم الزاهره 1/225)

سؤال: برخی از والدین نسبت به انجام عبادات فرزندان اهتمام نمی‌ورزند و حتی چون خود مقید به انجام عبادات نیستند، از عبادات فرزندان ممانعت می کنند، یا شاهد روابط نامشروع دختران و پسرانشان با نامحرمان (دوستی آنها) هستند و برخوردی نمی کنند، آیا وظیفه فرزندان در قبال والدین و اطاعت از آنها چیست و مسئولیت این گونه والدین چگونه است؟

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

همه وظیفه دارند طبق شرایط و مراحل امر به معروف، نهی از منکر عمل کنند. وظیفه پدر و مادر در این امر اهم است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اطاعت از والدین در معصیت خدا جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

فرزندان صالح باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در مقابل پدران و مادران انجام دهند، همان گونه که پدران و مادران وظیفه دارند فرزندان خود را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حضرت آیت الله بهجت:

اطاعت والدین در حرام جایز نیست و در غیر آن واجب نیست، بلکه ایذاء حرام است.

حضرت آیت الله تبریزی:

فرزندان باید به وظایف شرعی خود عمل کنند و اطاعت در معصیت جایز نیست و پدر و مادر را باید امر به معروف یا نهی از منکر کنند و پدر و مادر نسبت به فرزندان خود مسئولند.

حضرت آیت الله سیستانی:

باید والدین، آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند و اما اطاعت فرزندان فی حد ذاته واجب نیست، بلکه باید موجبات اذیت والدین را اگر منشأ آن شفقت بر فرزند است، فراهم نسازد.

مسئولیّت والدین در مقابل فرزندان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: