کد مطلب: ۱۷۸۵
تعداد بازدید: ۴۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
احکام مساجد/ ۱۰
در مساجد یا اماکن عمومی کفش‌ها جابجا می‌شود. استفاده از کفش جا مانده چه حکمی دارد؟

حکم استفاده از کفش جا مانده

سؤال: در مساجد یا اماکن عمومی کفشها جابجا می‌شود. استفاده از کفش جا مانده چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

در فرض سؤال، اگر علم به رضایت صاحب کفش و یا علم به اینکه کفش به جا مانده از کسی که کفش گم شده را برده است باشد، استفاده اشکال ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست، مگر اینکه بدانند که کفش به جا مانده مال همان فردی است که کفش او را برده است و ارزش کفش به جامانده کمتر یا مساوی ارزش کفش خودش باشد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

در فرض سؤال، اگر بداند که کفش او با کفشی که جامانده عوض شده و صاحب آن کفش او را برده و قیمت آن با کفش خودش مساوی یا کمتر باشد و دسترسی به طرف هم نباشد، می‌تواند آن را تقاصاً بردارد و احوط آن است که با اذن حاکم شرع باشد.

حضرت آیت الله بهجت:

در صورتی که اطمینان دارد صاحب آن راضی است، اشکال ندارد و الّا تقاص در صورت یأس و تساوی ارزش آن دو و علم به این که مالک آن کفش شما را برداشته، مانعی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتی که یقین به رضایت صاحبان آنها داشته باشید اشکال ندارد، در غیر این صورت اگر کفشی را که برده اند قیمتش مساوی یا بیشتر از کفشی باشد که به جای گذارده اند می توان به عنوان تقاص برداشت و اگر کفش به جا مانده قیمتش بیشتر باشد، باید معادل مقدار اضافی را به شخص فقیری پرداخت کرد.

حضرت آیت الله تبریزی:

حکم مال مجهول المالک را دارد، مگر اینکه بداند همان کس که اشتباه کرده و کفش گذاشته، کفش او را می پوشد.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر بداند طرف راضی به تصرف است اشکال ندارد وگرنه باید از طرف صاحبش صدقه بدهد و بنابر احتیاط واجب باید با اذن حاکم شرع باشد.

حکم استفاده از کفش جا مانده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: