یکی از مباحث بسیار مهم و قابل توجّه زمان غیبت امام(ع) این است که شیعیان باید بدانند نسبت به وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) وظایفی دارند و مکلّف به تکالیفی هستند و باید سعی کنند اولاً این تکالیف را بشناسند و بفهمند که چیست و ثانیاً کوشش کنند که به طور احسن این وظایف را انجام دهند و به تکالیف خود نسبت به امام عمل کنند و مبادا از این امر بسیار مهم غافل بشوند. این تکالیف و وظایف بسیار است ولی ما به لطف خداوند اشاره به اهمّ آنها (مهمترین) میکنیم و شناخت بقیّهی آن را هم ارجاع به خود عزیزان میدهیم.
اولین تکلیف و وظیفه شیعیان: باید در زمان غیبت مهموم و مغموم باشند، یعنی قلب شیعه در زمان غیبت باید پر از غم و غصّه باشد. در زیارت حضرت رضا(ع) میخوانیم:
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا الاِمامُ المَهموم السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا الاِمامُ المَغمُومُ.
سلام بر تو ای امامی که قلب تو از دست آزار و اذیّتهای مأمون پر از غم و غصّه بود. البته اشتباه نشود که غم و غصّه جایش در قلب است ولی صورت مؤمن باید خندان و شاد باشد، همانطوری که در روایت آمده است؛
اَلْمؤمِنُ حُزْنُه فِی قَلْبِهِ وَ بُشْرُه فِی وَجْهِهِ مؤمن غم و غصّهاش در قلب اوست ولی صورت او شاداب و متبسّم و شاد است. غم و غصّه را نباید به صورت ظاهر کرد.
این مطلب بهانه نشود برای یک عدهای که با صورت گرفته و روی ترش و عبوس با اهل خانه و مردم روبهرو بشوند به بهانه و عذر اینکه ما برای حضرت غصّهدار هستیم.
سؤال بسیار مهم این است که چرا باید در زمان غیبت غصّهدار باشیم برای حضرت مهدی(عج). یک دلیل مسئله این است که انسان باید فکر کند که امام او و صاحب او و ولیّ او در پس پردهی غیبت است و در حجاب به سر میبرد و از نظرها غایب است و دست به دامان وصال او نمیرسد و از نظر ظاهر ارتباط با حضرت قطع است و چشمان ما به جمال او روشن نیست و درک کنیم که بدون حضور و ظهور امام در زمان غیبت، روز ما هم شب است اگر بفهمیم.
علی بن موسیالرّضا(ع) فرمود: مؤمنین و مؤمنات زیادی در زمان غیبت امام به خاطر غیبت امام و مفقود بودن ایشان متأسّف و متأثّر و محزون و غصّهدار هستند.
در دعای ندبه که صبح جمعه خوانده میشود این جمله آمده است: عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَ لاتُری چقدر برای من سخت است که همه را ببینم ولی تو را نبینم.
چقدر برای من سخت است که صدای همه را بشنوم ولی صدای تو را نشنوم. با همه گفتگو کنم ولی قدرت سخن گفتن و نجوای با تو را ندارم و هیچ سرّی از تو ندانم.
جانم به فدای تو که غایب هستی ولی از ما دور نیستی و در کنار ما هستی. جانم فدای تو که آرزوی هر مشتاق و آرزومندی از مرد و زن هستی که این جملات حاکی از محبت به حضرت است که ما در زمانی زندگی میکنیم که امام در بین ما ظاهر نیست. انسان هر شخص بیبند و باری و بینمازی و بیعفتی را ببیند ولی چشمان او از فیض بقاء وجود مبارک امام محروم است، البته این درد بسیار بزرگی است ولی برای کسانی تحقق پیدا میکند که ظاهر نمودن امام را در جامعه درد بزرگی بداند و بفهمد که در زمان غیبت همه چیز دارد ولی چون امام در زندگی بالای سر او نیست هیچ چیزی ندارد. ظاهر نبودن امام برای کسی دردآور است و غصّه آفرین که بدانند ظهور امام و در ارتباط مستقیم بودن با حجت خدا و درک محضر امام چه فیض بزرگی است و چه لذّتی دارد که قابل وصف نیست.
نقل میکنند که مرحوم امام کاشفالغطاءِ روی منبر ادعا کرده بود که همهی کتابهای فقهی را در دریا بریزند، من یک دوره فقه اهل بیت را از سینهام روی کاغذ میآورم ولی با عمامهی سرم خاک نعلین و کفش علامه بحرالعلوم را پاک میکنم چون او محضر امام زمان میرسد و لذت درک حضور را میچشد، او کجا و من کجا. بگذریم از بعضی از افراد که وقتی از آنها سؤال میکنیم چه حاجتی داری بلافاصله میگوید از خدا خواستم علیل نشوم، ذلیل بستر نشوم و محتاج به کسی نشوم و بس. این اشخاص آنقدر بیمعرفت هستند که اصلاً نمیگویند یکی از حاجتهای من این است که خدا امام مرا به من برساند تا در زیر سایهی او لذّت واقعی زندگی را بفهمم والّا این حرف به درد کسی نمیخورد که تمام حواس او به دنیاست و دوست دارد تمام مسائل و مایحتاج زندگی دنیوی او تأمین بشود، هیچ کاری به امام زمان ندارد، باشد یا نباشد. ما با چنین افرادی بحث نداریم، اینها نمیدانند ظاهر نبودن امام در جامعه چه مصیبتی و فاجعهای را به دنبال دارد.
دومین دلیل برای اینکه باید در زمان غیبت غصّهدار باشیم این است که شیعه با چشمان خود میبیند که رتق و فتق امور دین و دنیای مردم به دست نااهل افتاده است و چون امام نیست اجرای حدود الهی و احکام دین تعطیل شده است به واسطهی غیبت امام(عج)، و در نتیجهی اینکه امام مستقیماً کار سرپرستی دین و دنیای مردم را به عهده نگرفته است دزدان دین و عقیدهی مردم را سرقت میکنند و در اذهان و افکار مردم ایجاد شبهه و وسوسه میکنند و مردم را منحرف میکنند و از دین الهی و صراط مستقیم و راه حقّ، باز میدارند.
تماشای این امور قلب انسان را جریحهدار میکند ولی اگر امام ظاهر شود در پناه او و تحت هدایتهای او مردم از نظر دین و عقیده حق محفوظ میمانند چون بدون وجود امام و رهبریهای او نمیتوان دینداری کرد و بر صراط حق ثابت قدم ماند.
انسان میبیند که علماءِ از اظهار علم حقیقی خود عاجز میشوند و میبینند که نگهداشتن دین در زندگی مردم سختتر از نگه داشتن آتش در کف دست است و اگر حضرت مهدی ظهور کند تمام این فتنهها را دفع میکند.
در روایت بسیار مهم آمده است که شخصی به نام سدیر صیرفی و مفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تعلب نقل میکنند که روزی خدمت امام صادق(ع) رسیدیم، دیدیم که حضرت صادق(ع) را که روی خاک نشسته بود و لباسی بر تن داشت که آستینهای او کوتاه بود و مثل زنی که فرزندش از دنیا رفته بود ناله میکرد و مانند شخصی که جگرش سوخته بود آثار خون و غم و اندوه در صورت او ظاهر شده بود و اشک از دیدگان امام جاری بود و صدا میزد ای سیّد من، مولای من، غیبت تو مرا مبتلا به مصیبت دائمی کرده و اشک مرا جاری کرده و نالهی مرا از سینهی من بیرون آورد و متّصل مرا گرفتار بلا و گرفتاری کرده.
سدیر صیرفی میگوید: چون آن حضرت را با آن حال مشاهده کردم عقل ما پرواز کرد و واله و حیران شدم و از بیتابی امام نزدیک بود دل پاره شود و گمان کردم که حضرت را زهر دادند و یا بلایی به آن حضرت رسیده است، خدمت امام عرض کردم ای بهترین خلق خدا، خداوند هرگز چشم تو را گریان نکند، چه حادثهای تو را گریان کرده است و چه حادثهای اتّفاق افتاده که ماتم گرفتی.
امام(ع) فرمود: در جفر دیدم که حضرت مهدی(عج) از مادر متولّد میگردد و غیبت طولانی دارد و عمر او بسیار طولانی است و اینکه مؤمنین در زمان غیبت، مبتلا به انواع بلاها میشوند و شبهه در دلهای مردم انداخته میشود و اکثر مردم مرتد میشوند و از دین خدا خارج میشوند و مردم ریسمان اسلام را از گردن خود باز میکنند. به خاطر این جهت است که همهی وجود من حزن و اندوه و ماتم شده است و خواب از چشمان من ربوده است.
امام صادق(ع) چندین سال قبل از وقوع این مسائل گریه میکند، پس مؤمنی که در زمان غیبت شاهد عینی آن مسائل هست سزاوارتر است که غصّه بخورد و گریه کند.
* * *
دومین تکلیف شیعیان در زمان غیبت نسبت به امام دعا کردن برای حضرت است: دعا برای سلامتی وجود مبارک ایشان، دعا برای سالم بودن و محفوظ بودن ایشان از شرّ شیاطین جنّ و انسانها و نیرنگ دشمنان و شرّ حسودان. دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت و درخواست اجازهی قیام، دعا برای نصرت ایشان و غلبهی او بر کفّار و تمام دشمنان دین و ذلّت و هلاکت دشمنان امام، دعا برای دفع بلا از ایشان، دعا برای تحقق آثار و برکات قیام امام و دعا برای آسانی کار قیام حضرت.
و این دعا کردن برای حضرت بزرگترین دلیل بر محبت ما به آن حضرت است که برای محبوب خود دعا میکنیم در امور مختلف و بهتر این است که در دعا کردن برای حضرت دعاهائی را که از طریق اهل بیت علیهم السّلام به دست ما رسیده است، استفاده کنیم.
اما دعا برای امام(ع) در هرحال همین دعای شریف و معروف است که باید در شب بیست و سوم ماه رمضان و در هر جایی خوانده شود.
«اللّهُمَّ کُن لِوَلِّیکَ الحُجَۀِ بنِ الحَسَنِ صَلواتُکَ علیه وَ عَلی آبائه فی هذه السَّاعۀِ وَ فِی کُلِّ سَاعَۀٍ وَلیّاً وَ حافظاً وَ قائداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیها طَوِیلاً»
ولی باید این مطلب را بدانیم که کیفیّت دعا کردن برای امام از طریق ائمهی هدی برای ما بیان شده است و دعاها برای امام بسیار است که بخش زیادی از آن دعاها در مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی و دیگر کتب ادعیه آمده است. هر کس خواهان آن است مراجعه به کتب مربوطه کند.
البتّه این دعاها برای حضرت هر کدام یک حکمت و علّتی دارد، اگر چه ممکن است برای ما حکمت آن روشن نباشد. مثلاً به عنوان نمونه وقتی دعا برای سلامتی امام میکنیم به این جهت است که بیماری و مرض و پیشامدهای طبیعی یک عارضهی عمومی برای همهی انسانهاست و کمتر کسی است که در عمر چند دههی خود از گزند آن در امان باشد. گویی این سنّت الهی است که همهی مردم را به این جهت و وسیله آزمایش میکند و اجر صبر در مقابل رنجشان را توشهی آخرتشان کند، از این رو امام زمان هم میتواند برای ساعتها و روزهایی بیمار شود و پیکر مبارکش از خاری و یا زخمی رنجور گردد.
همانطور که امامان پیشین و پیامبران نیز روزها و گاه مانند ایّوب پیامبر سالها بیمار بودهاند بر این اساس طول عمر امام زمان مستلزم بیمار شدن ایشان است و ممکن است ناراحتی از رفتار و اعمال عدّهای از مردم تن و روح مبارک ایشان را آزرده کند و برای چند صباحی ایشان را به بستر بیماری بکشاند و ما دعا میکنیم برای سلامتی امام که هیچ گونه مقدّمهای برای بیماری ایشان پیش نیاید.
* * *
سومین تکلیف از تکالیف شیعه در زمان غیبت امام: این است که برای سلامتی وجود مبارک صدقه بدهد، چون در احادیث داریم که صدقه بلا را دفع میکند. این صدقه در هر وقت و به هر مقدار که ممکن بشود مناسب است. سرّ مسئله این است که نفسی و وجودی محبوبتر و عزیزتر از حضرت مهدی در عالم امکان نیست بلکه از خود انسان عزیزتر و گرامیتر است، پس برای سلامتی چنین وجود ذیجودی باید صدقه داد و این علامت کمال ایمان است و اگر اینطور نباشد علامت ضعف و سستی ایمان است. این حدیث شریف را از رسول اکرم(ص) بشنوید:
حضرت فرمود: مؤمن کسی است که من و اهل بین من محبوبتر باشند در نزد او، از جان خودش و جان فرزندانش و جان همهی مردم روی زمین، البتّه همین طور باید باشد، چون نعمت وجود و حیّات و عقل و دین و عافیّت و تمام نعمتهای ظاهری و باطنی تمام موجودات به طفیل وجود رسول اکرم و اوصیای گرامی ایشان است. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم وَ اَولیاءَ النِّعم اهل بیت پیامبر ولی نعمت ما هستند و ما هر نعمتی که داریم به صدقهی سر آن ذوات مقدّس میباشد.
* * *
چهارمین تکلیف از تکالیف شیعه در زمان غیبت: گاهی انسان اعمال صالحه را به نیابت از طرف حضرت مهدی(عج) انجام بدهد، زیارت عتبات عالیات، اماکن متبرّکه و مشاهد مشرّفه، حتّی زیارت امامزادگان لازم التعظیم و نظیر آن، خصوصاً سفر حجّ خانه خدا و عمره به نیابت امام انجام دهد، همانطوری که سابقاً در بین شیعیان مرسوم بوده که از طرف امام، حجّ انجام میدادند و چه برکات مادی و معنوی خاصّی به دنبال داشت.
مرحوم قطب راوندی در کتاب خدایج روایت میکند که شخصی به نام ابومحمّد دعلجی دو پسر داشت، یکی از این دو فرزند پسر او صالح بود و با تقوا که به او ابوالحسن میگفتند و آن پسر دیگر او مرتکب گناه و حرام میشد. روزی یکی از شیعیان به ابومحمّد، یعنی پدر این دو پسر پولی داد و به او گفت از طرف حضرت مهدی(عج) حج بجا بیاور. این شخص قدری از این پولها را به آن پسر فاسد داد و او را با خود برد که برای امام زمان حجّ بجا بیاورد و وقتی از سفر حجّ برگشت نقل کرد که در سرزمین عرفات جوانی را دیدم گندمگون و با چهره زیبا و نورانی که مشغول تضرّع و دعا بود، چون به نزدیک آن جوان رسیدم به من توجّه کرد و فرمود: ای شیخ آیا حیا نمیکنی، من گفتم ای سیّد من از چه چیز حیا کنم. فرمود: به تو پول دادهاند که از طرف کسی که میدانی کیست حجّ بجا آوری و تو آن پول را به فاسقی میدهی که شراب میخورد، به همین زودی این چشم تو کور میشود. این ابومحمّد نقل کرد چهل روز از برگشتن من گذشت دیدم همان چشمی را که آن شخص به آن اشاره کرد مجروح شد و پس از آن جراحت چشم من کور شد.
* * *
پنجمین تکلیف شیعیان در زمان غیبت امام(عج): پنجمین تکلیف این است که شیعیان در زمان غیبت که زمان ظلمت و بروز فتنههاست از خداوند متعال بخواهد که دین و ایمان و عقاید حقّهی آنها حفظ بشود و مبادا شبهات شیاطین و کفّار وارد در قلب او بشود و دربارهی این موضوع دعاهای زیادی از ائمهی هدی به دست ما رسیده است. از باب نمونه:
امام صادق(ع) به زراره فرمود: در زمان غیبت افراد باطلگرا نسبت به وجود امام عصر شک میکنند. زراره میگوید: به امام عرض کردم اگر آن زمان را درک کردم برای حفظ دین و ایمان خود چه عملی را انجام بدهم، حضرت فرمود: این دعا را بخوان:
اللّهمَّ عَرِّفنِی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ. اللّهمَّ عَرِّفْنِی رَسُوَلک فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ. اللّهمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَک ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.
خدایا خودت را به من معرفی کن و بشناسان، به تحقیق اگر خودت را معرّفی نکنی من نبیّ و پیامبر تو را نمیشناسم. خدایا رسول خودت را به من معرّفی کن و بشناسان، به تحقیق اگر رسول خودت را به من معرّفی نکنی حجّت تو و امام خود را نمیشناسم. خدایا حجّت و امام مرا به من معرّفی کن، به تحقیق اگر حجّت و امام را به من معرّفی نکنی من گمراه میشوم و از دین خدا خارج میشوم.
یا این دعا را بخواند؛ اللّهمَّ لا تُمِتْنی مَیْتَۀً جاهِلیّة وَ لا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنِی
خدایا مرگ مرا مرگ مردم زمان جاهلیّت قرار نده، چون مردم زمان جاهلیّت به کفر و نفاق از دنیا میرفتند و طوری نشود که از دین خدا خارج بشوم.
امام صادق(ع) به عبدالله بن سنان فرمود: به همین زودی شما بدون راهنما و پیشوای هدایت کننده میمانید. در آن زمان نجات پیدا نمیکند از فتنهها و موجبات بیدینی مگر کسی که این دعا را بخواند.
یا اللهُ یا رَحْمَنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتِ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.
ای پروردگار، ای بخشنده، ای مهربان، ای کسی که قلبها را دگرگون میکنی، قلب مرا بر دین خود و راه مستقیم ثابت بدار، خصوصاً در شرائطی که در زمان غیبت، مؤمن صبح از خانه بیرون میآید مؤمن است و شب وقتی برمیگردد کافر است، همان طوری که تیر از کمان جدا میشود مردم از دین خدا بیرون میروند و گروه گروه از دنیا میروند بدون ایمان.
* * *
ششمین تکلیف شیعیان در زمان غیبت امام(ع): ششمین تکلیف این است که شیعیان در زمان غیبت هنگام بروز گرفتاری و شدائد روزگار و بلاها و بیماریها و بروز و ظهور فتنهها از همه طرف و نداشتن راه چاره و رسیدن کارد به استخوان و رسیدن به حدّ اضطرار و اینکه از همه جا و همه کس ناامید شده و تمام درها به روی او بسته شده است و از کسی کاری ساخته نیست، متوسّل به حضت مهدی(عج) بشود، از وجود مبارک آن جناب استمداد بجوید و یقین داشته باشد که امام در هر شرائطی و در همه جا و حالات به فریاد او میرسد و او را کمک میکند و از گرفتاری و بلا او را نجات میدهد و این مسئله در طول تاریخ غیبت صغری و کبری به فرموده ثابت شده است. جمعیت بسیاری که عدد آنها را نمیتوان گفت در اثر توسّل به امام زمان، نجات پیدا کردند از آنچه در او بودند و بزرگان ما در این موضوع کتابها نوشتند و اکثر این افراد را معرّفی کردند. متقاضیان به کتب مربوطه مراجعه کنند.
رسول خدا(ص) به ابوالوفاءِ شیرازی فرمود: هرگاه درمانده شدی و گرفتار شدی پس استغاثه کن به حضرت مهدی(عج) که امام تو را درمییابد و به فریاد تو خواهد رسید و او پناه است برای هر بیپناهی.
از القاب امام عصر(عج) این جملهها به چشم ما میخورد «کَهْفِ الحصین» پناهگاه محکم شیعیان «غِیاث المُضْطَر» فریادرس افراد مضطر و بیچاره.
البته کسانی از توسّل به امام زمان(عج) نتیجهی مطلوب میگیرند که نسبت به این مسئله اعتقاد داشته باشند که حضرت مهدی(عج) منجی است و کار به دست ایشان است و گرهها را ایشان باید باز کند. کسی غیر از حضرت مهدی(عج) کاری از او ساخته نیست و گاهی نماز امام زمان را بخواند و جدّاً از امام کمک بخواهد، یقین بداند که حضرت در تمام ساعات توجّه به شیعیان دارد و به داد آنها میرسد انشاالله.
* * *
هفتمین تکلیف: اگر نام قائم در نزد انسن برده شد به جهت تعظیم امام از جای خود بلند شود، البتّه این عمل واجب نیست بلکه مستحب است و این یک نوع احترام است از وجود مبارک امام، بلند شدن در مقابل شنیدن نام قائم واجب نیست ولی گاهی حرام میشود، مثلاً اگر در یک مجلسی 100 نفر نشستند و نام قائم برده شود 99 نفر بلند شوند و یک نفر از روی بیاعتنایی نشسته باشد این توهین به حساب میآید و مسلّماً حرام است. مثل اینکه احترام از عالِم واجب نیست ولی توهین به او حرام است.
روایت دارد روزی در مجلسی در محضر امام صادق(ع) نام قائم برده شد، امام صادق(ع) به جهت تعظیم مقام حضرت مهدی(عج) از جا برخاست.
دعبل خزاعی که از شعرای اهل بیت است در نزد امام رضا(ع) اشعاری دربارهی امام عصر(عج) خواند و امام هشتم پس از شنیدن نام حضرت مهدی(عج) به روی پای مبارک خود ایستاد و سر نازنین خود را خم کرد به سوی زمین و کف دست راست خود را به سر گذاشت و فرمود: اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَه و مَخْرِجَهَ وَ انْصُرْنا بِهِ نَصْراً عَزیزاً. خدیا فرج او را نزدیک و تعجیل نما و امام را به وسیله ما کمک کن و نصرت بده و این عمل یعنی بلند شدن از جا به هنگام شنیدن نام قائم، یک سنّتی است که بین همهی شیعیان متداول بوده است و سیره و روش تمام اصناف امامیه در تمام شهرها و بلاد شیعه از عرب و عجم و... بوده است و این روش کاشف از این مطلب است که این عمل باید مأخذ و منبعی محکم و مستند داشته باشد و مورد تأیید است.
* * *
هشتمین تکلیف: هشتمین تکلیف در زمان غیبت این است که شیعه باید مرتّب به یاد حضرت باشد و سعی کند از یاد امام غافل نشود و این یک نوع برقراری ارتباط قلبی است بین انسان و امام(ع) و این یک نوع ادب و خضوع است در قبال امام(ع).
البته این نکته را ما میدانیم که حضرت فرمود:
اِنّا غَیْرُ مُهِملِینَ لِمُراعاتِکُمْ وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ،
حضرت مهدی در آن توقیع شریفتش مرقوم فرمودند: ما هیچگاه حق شما را از بین نمیبریم و مراعات حال شما را میکنیم و هیچگاه شما را فراموش نمیکنیم و همیشه به یاد شما هستیم و اگر من از شما غافل بشوم و شما را از یاد ببرم تمام دشمنان شما را نابود میکنند و این دور از ادب و انصاف و مروّت است که حضرت به یاد ما باشد ولی ما از ایشان غافل باشیم.
در زمان غیبت امام شیعیان باید در مراکز مقدّسی و اماکن متبرّکهای که به نام حضرت است رفت و آمد کند و با آن مکانها انس بگیرد چون این اماکن او را به یاد محبوب میاندازد، مثل مسجد کوفه، مسجد سهله، مسجد جمکران، مثل مهدیهها در تمام شهرهای ایران. فضای این بقاع متبرکه انسان را به یاد حضرت میاندازد.
در زمان غیبت، شیعیان باید مروّج و مبلّغ مسئلهی مهدویت باشند و از حضرت تبلیغ کنند و مردم خصوصاً نسل جوان را با حضرت مهدی(عج) آشنا کنند و در مقابل دشمنان و حکومتهای ضدّ مهدویت خصوصاً وهابیّت و منکرین حضرت مهدی(عج)، از امام زمان دفاع کند. البتّه عالمانه و محققانه، با طرح بحثهای علمی و مستدل و منطقی اثبات مسئلهی مهدویّت را بکند و با این مباحث در زمان غربت امام، امام خود را یاری کند. در فراق امام خود خود ناله کند و اشک بریزد و شبهایی را با امام خلوت و نجوی کند و از خداوند متعال مسئلت کند که خداوند لیاقت دیدار جمال نورانی حضرت را به او مرحمت کند. اللّهمَّ اَرِنِی الطَّلعَۀَ الرَّشِیدَةَ، در دعای عهد میخوانیم خداوندا آن ماه دلآرا را نشان من بده و اعمالی که شیعه را به امام نزدیک میکند انجام دهد. البتّه حضرت مهدی در توضیح نورانی خود فرمودند اگر شیعیان گناهان خود را ترک کنند بلافاصله مرا میبینند و خدای ناکرده عمل زشت و مکروهی از جانب ما به امام نرسد که قلب نازنین او به درد بیاید و مجروح شود، سعی کند قدم در راه رضای امام خود بردارد و امام را از خود و اعمال خود راضی کند و سعی کند با اعمال و کردار خود، خود را مشمول دعای خیر امام قرار بدهد و از برکات دعای امام فیض ببرد و کارهایی که او را از امام دور میکند خودداری کند. حضرت مهدی(عج) امروز از ما تقوا میخواهد، ترک گناه میخواهد، عمل به واجبات و فرائض دینی میخواهد، متّصف شدن به اوصاف حمیده و متخلّق شدن به اخلاق حسنه و اسلامی را از ما میخواهد. سعی کنیم در تهذیب نفس و تزکیه روح و دور کردن صفات زشت حیوانی از خود و خود را آراستن به کمالات انسانی و صفات الهی و ائمهی هدی تا مگر لیاقت پیدا کند در زمان ظهور، جزء اصحاب و یاران امام قرار بگیرد و اگر مرگ او فرا برسد خداوند او را زنده کند و جزءِ سپاه امام قرار بگیرد. طهارت در عمل را پیشهی خود سازد و از افراد فاسد و بیبندوبار و اهل گناه فاصله بگیرد و ترک کند رفاقت با نااهلان از ترس اینکه مبادا معاشرت در او اثر کند و او هم منحرف بشود از مسیر حضرت مهدی(عج).
از مهمترین تکالیف شیعیان در زمان غیبت این است که تلاش کنند امام عصر(عج) را بشناسند. معرفت پیدا کردن به امام از مهمترین وظایف شیعه است، مبادا شرائطی برای ما پیش بیاید که همهی حواس ما متوجّهی این مطلب بشویم که آقا و مولایمان را ببینیم و بس و فکر کنیم که با دیدن امام مسئله ختم میشود و این پایان سیر و سلوک است و این همان چیزی است که از ما خواستند، نه اینطور نیست. البتّه دیدن امام نصیب هرکس بشود خوشا به حال او که سعادت یار او شد و توفیق رفیق او. ولی این مطلب را باید دانست که اگر کسی در زمان غیبت امام خود را ندید مسئولیت شرعی ندارد و قیامت گرفتار نیست و از نظر دینداری هیچ مشکلی برای او پیش نمیآید، چون حضرت غایب است از نظرها و مقتضای غیبت، ندیدن امام و یا دیدن و نشناختن است. در روز قیامت هیچ کسی را به جرم ندیدن امام محاکمه نمیکنند ولی اگر ما از دنیا برویم و امام زمان خود را نشناخته باشیم در روایت اینطور آمده که مرگ ما مرگ مردم زمان جاهلیّت است، یعنی کافر از دنیا میرویم و بتپرست میمیریم. همان طوری که مردم در زمان جاهلیت به حالت کفر از دنیا میرفتند و این خطر ما را تهدید میکند و حتماً قیامت با مشکل مهمّی روبهرو میشویم. در باب معرفت امام مسئولیت سنگینی داریم که نباید غافل بود. مطالعهی کتب که راجع به حضرت مهدی نوشته شده و نشستن پای سخنرانیهایی که انسان را با امام آشنا میکند، در معرفت پیدا کردن به ساحت مقدس حضرت مهدی بسیار مؤثّر است.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت