حج و عمره بهجا بیاورید. بدنهایتان سالم، روزیتان وسیع و ایمانتان اصلاح میشود. (امام سجاد(ع)، میزان الحکمه، 2/266)
از علامات ظهور مهدی (ع) این است که حج و جهاد برای غیر خدا انجام میشود. (امام صادق(ع)، میزان الحکمه، 2/276)
هر چیزی را کلیدی است و کلید بهشت دوستی مستمندان و فقیران است. پیامبر اکرم (ص)، نهج الفصاحه، ح 2262
سؤال: افرادی مقید به انجام عمره مستحبی در هر سال یا تکرار عمره هرچند سال یکبار میباشند. آیا صرف هزینه متعلقات آن مثل اطعام در امور خیر مانند مستمندان، ایتام و کارهای عامالمنفعه اولویت دارد یا عزیمت به عمره؟
حضرت آیتالله خامنهای:
موارد مختلف است.
حضرت آیتالله بهجت:
اگر تموّل مالی دارد، پس از رسیدگی به حال نیازمندان و فقرا، عمره مستحبی مکرراً اشکالی ندارد. فلذا کاری که بیشتر رضای خدای متعال در آن است اولویت دارد.
حضرت آیتالله تبریزی:
هر دو امر مصالحی دارد که سزاوار است بهاندازه امکان و توان مالی و وجود مستحقین و لزوم تعظیم شعائر هر یک در جای خود عمل شود.
حضرت آیتالله سیستانی:
موارد آن فرق میکند.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
موارد آن مختلف است، نمیتوان حکم کلی کرد، و هریک ثواب خاص خود را دارد.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
صرف مال در امور خیریه مطلوب و مشتمل بر خیر دنیا و آخرت است و تکرار عمره نیز از امور خیریه و موردتوجه شرع مقدس و تأکید بر آن شده است. بهطورکلی نمیتوان گفت یکی بر دیگری اولویت دارد، بلکه برحسب موارد مختلف است. گاهی عمره اولویت پیدا میکند و گاهی بعض امور خیریه دیگر.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
بهتر است که مثلاً یک سال در میان به عمره مشرف شوند. هزینه سالی که به عمره نمیروند را صرف کارهای خیر عامالمنفعه نمایند.