کد مطلب: ۲۰۱۶
تعداد بازدید: ۱۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
احکام مشاغل| ۲
گاهی مشاهده می شود که بعضی اشخاص از مراجعه کنندگان به ادارات، در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه می کنند، آیا جایز است و مصرف این پولها چه صورت دارد؟
از رشوه بپرهیزید، رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین آن، دو مورد لعنت و نفرین هستند. به درستی که رشوه کفر محض است و بوی بهشت به مشام رشوه گیرنده نخواهند رسید. پیامبر اکرم(ص)،میزان الحکمه، 4/135
سؤال: گاهی مشاهده می شود که بعضی اشخاص از مراجعه کنندگان به ادارات، در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه می کنند، آیا جایز است و مصرف این پولها چه صورت دارد؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
هیچ یک از مراجعه کنندگان به ادارات حق ندارند برای انجام کار خود پول یا خدمتی را به طور غیرقانونی به کارمند اداری که مکلّف به خدمت به مراجعین است، ارائه دهد. همچنین کارمندان ادارات هم که از نظر قانونی موظف به انجام کار مردم هستند حق ندارند هیچ گونه مبلغی را به طور غیرقانونی در برابر انجام کار مراجعه کنندگان درخواست یا دریافت کنند و جایز نیست در این مال تصرف نمایند بلکه باید آن را به صاحبانش بازگردانند. (اجوبة الاستفتائات، 55)
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
گرفتن رشوه به معنای مذکور در سؤال برای گیرنده که موظف به انجام کارهای ارباب رجوع است، مطلقاً حرام است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
جایز نیست.
حضرت آیت الله سیستانی:
برای آنها درخواست پول و مانند آن در مقابل کاری که وظیفه آنها است جایز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
چنانچه پرداخت یا دریافت پول برای تضییع حقوق دیگران یا تخلف از ضوابط و مقررات باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
چنانچه برای گیرندگان منع قانونی داشته و حق گرفتن آن نداشت اخذ پول حرام است و اگر منع قانونی ندارد، در این صورت نیز موجب فساد در ادارات می شود، جایز نیست.
حکم رشوه گرفتن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: