کد مطلب: ۲۱۵۰
تعداد بازدید: ۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
احکام رشوه‌ و ارتشا
متأسفانه رشوه خواری در خیلی از مراکز در حال رواج است و در صورت نپرداختن آن بسیاری از کارها انجام نمی‌شود. خواهشمندیم نظر اسلام را در این زمینه بیان فرمایید؟
خداوند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین آن دو را لعنت کرده است. الحکم الزاهره، ص339
سؤال: متأسفانه رشوه خواری در خیلی از مراکز در حال رواج است و در صورت نپرداختن آن بسیاری از کارها انجام نمی‌شود. خواهشمندیم نظر اسلام را در این زمینه بیان فرمایید؟
حضرت آیت الله بهجت:
حرام است، اگر صدق رشوه شرعی کند و الّا حرمت آن دائر مدار تضییع حقوق دیگران و منافات داشتن با شرایط ضمن عقد اجاره است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اصطلاحاً رشوه در مورد قضاوت است و در موارد دیگر رشوه محسوب نمی شود، لکن به هرحال اگر گیرنده پول در ساعت کار اداریش  کار را آنجا دهد جایز نیست پول بگیرد، اگر در خارج از وقت اداری انجام دهد اشکال ندارد. ولی چنانچه در ساعت اداری از انجام  آن خودداری کند گرفتن حقوق از دولت برایش جایز نیست، اما نسبت به دهنده پول چنانچه بدون دادن پول کار انجام نمی شود، مانع ندارد که پول بدهد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
رشوه محرّم مربوط به امر قضاوت می باشد و اموری که در فرهنگ ما رشوه محسوب می شود، اگر موجب تضییع حقوق دیگران یا خلاف مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله سیستانی:
رشوه خواری کارمند برخلاف قرارداد کارمندی است و جایز نیست، ولی پرداختن آن در وضع موجود و در غیر مورد قضاوت اگر مستلزم تضییع حق دیگران نباشد حرام نیست، گرچه گرفتن آن جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
رشوه در باب قضا حرام است و در غیر باب قضا اگر مخالف مقررات باشد، نباید انجام داد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
رشوه خواری در باب قضاوت مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و در غیر باب قضاوت چنانچه برای انجام کار خلافی پرداخته شود، آن نیز حرام است، ولی دادن وجهی برای تسریع در کار حلال بدون آنکه حقی باطل و باطلی حق یا نوبتی ضایع شود برای دهنده اشکالی ندارد ولی گیرنده  اگر در برابر انجام وظیفه  وجهی دریافت کند برای او جایز نیست؛ اما اگر خارج از وقت، کار مباحی کرده، گرفتن وجه در مقابل آن اشکالی ندارد.
حکم رشوه‌خواری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: