کد مطلب: ۲۱۵۳
تعداد بازدید: ۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵
احکام حیوانات| ۳
حکم استفاده از بچه ماهی مرده‌ای که در شکم ماهی صیدشده به دست می‌آید یا بچه گوسفند و گاو که در شکم حیوان ذبح شده است، چیست؟
سؤال: حکم استفاده از بچه ماهی مرده‌ای که در شکم ماهی صیدشده به دست می‌آید یا بچه گوسفند و گاو که در شکم حیوان ذبح شده است، چیست؟
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که ماهی مرده باشد، خوردن آن خالی از اشکال نیست و اگر زنده باشد و خارج از آب بمیرد حلال است و بچه گوسفند که پس از ذبح مادر در شکم او می میرد، پاک و حلال است به شرط اینکه مو یا پشم آن روییده باشد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
در فرض سؤال بره یا گوساله که از شکم گوسفند یا گاو ذبح شده مرده، بیرون بیاید و خلقتش تمام شده و پشم یا موی او روییده باشد، حلال است و بچه ماهی که از شکم ماهی صیدشده بیرون می آورند، بنا بر احتیاط واجب خوردنش حرام است.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
ماهی در شکم ماهی صیدشده حلال است و همینطور است بچه کامل، که اگر به تبع ذبح مادر در رحم او بمیرد، و اگر کامل نباشد حرام است
حضرت آیت الله تبریزی:
ماهی ای که از شکم ماهی صیدشده گرفته می شود، مذکی حساب می شود و خوردن آن مانعی ندارد و بچه گوسفند یا گاو که از شکم حیوان ذبح شده به صورت مرده خارج می شود، در صورتی که تام الخلقه باشد یعنی مو یا پشم داشته باشد، مذکی حساب می شود و خوردن آن مانعی ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی:
ماهی مرده در شکم ماهی حرام است و اما بچه گوسفند و گاو با شرایطی حلال است:
1-اینکه تام الخلقه باشد و پشم و مو بر بدنش روییده باشد.
2-قبل از تزکیه مادر نمرده باشد.
3-پس از ذبح فوراً اقدام به شکافتن شکم مادر و خارج ساختن بچه کنند، پس اگر زنده بود ذبح کنند و اگر مرده بود حلال است. اما اگر تأخیر شود و به این سبب بمیرد حرام می شود.
حضرت آیت الله بهجت:
اگر حیوانی را شکار کنند یا سر ببرند و بچه مرده ای از شکمش بیرون آید، چنانچه خلقت آن بچه کامل باشد یا پشم در بدنش روئیده باشد، پاک و حلال است.
حکم استفاده از بچه ماهی و بچه گوسفند و گاو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: