کد مطلب: ۲۱۸۴
تعداد بازدید: ۱۳۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
احکام آداب و رسوم| ۴
در عید نوروز اقدامات خوبی چون نظافت و صله رحم و ... انجام می‌گیرد. ولی برخی مدعی هستند به استناد برخی روایات که این عید علاوه بر جنبه ملی وجهه شرعی دارد. از جمله به روایتی از معلی ابن خنیس استناد می شود. یا روایتی از امام علی(ع) ذکر می شود که هر روزتان نوروز باد. آیا استدلال به این روایات تام است و می‌توان برای نوروز وجهه دینی و شرعی درست کرد؟
نظافت و پاکیزگی، از اخلاق انبیاست. امام رضا(ع)، الحکم الزاهره، 1/356
احسان کن تا مورد احسان قرار گیری، رحم کن تا به تو رحم شود، سخن خیر بگو تا درباره ات خیر گفته شود و صله رحم کن تا خداوند به عمرت بیفزاید. امام علی(ع)، الحکم الزاهره، 2/324
سؤال: در عید نوروز اقدامات خوبی چون نظافت و صله رحم و ... انجام می‌گیرد. ولی برخی مدعی هستند به استناد برخی روایات که این عید علاوه بر جنبه ملی وجهه شرعی دارد. از جمله به روایتی از معلی ابن خنیس استناد می‌شود. یا روایتی از امام علی(ع) ذکر می‌شود که هر روزتان نوروز باد. آیا استدلال به این روایات تام است و می‌توان برای نوروز وجهه دینی و شرعی درست کرد؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
سعی کنید اطلاعات تاریخی و غیر آن را از منابع معتبر که در اختیار افراد مطلع و مورد اعتماد است دریافت نمایید.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
شما مطالب مربوط به دین خود را از مرجع تقلیدتان اخذ کنید، نه از مردم عوام و افرادی که بدون علم کافی سخن می‌گویند، کمااینکه نمی‌توانید به یک روایت استناد کنید، در حالی که روایات دیگر هم داریم که شما صحت آن را تشخیص نمی‌دهید.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
نوروز از اعیاد اسلامی نیست، هر چند در بعضی روایات دستور دعا و غیره وارد شده باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
روایت مذکور از نظر سند، ضعیف است و نوروز جنبه شرعی ندارد. ولی یک عید ملی و طبیعی است.
حضرت آیت الله بهجت:
در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده.
حضرت آیت الله سیستانی:
صحت آن‌ها ثابت نیست.
عید نوروز عید ملی است یا دینی؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: