کد مطلب: ۲۲۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
احکام آداب و رسوم| ۹
برگزاری مراسم‌های چهارشنبه سوری و سیزده بدر علاوه بر به جا گذاشتن تلفات و خسارات جانی و مالی، موجب هتک حرمت مسائل شرعی شده است... خواهشمند است نظر مبارک را در مورد این عید و پیرایه‌های آن بیان فرمایید تا متدیّنین وظیفه خود را در قبال آن بدانند.
سؤال: همانطور که مستحضرید یکی از سنّت‌های ملّی ملّت ایران بر پایه عید نوروز است که پیرایه‌هایی نیز برای آن قرار داده شده که ازجمله مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر است که در طول سال‌های اخیر برپایی این مراسم‌ها علاوه بر به جا گذاشتن تلفات و خسارات جانی و مالی، موجب هتک حرمت مسائل شرعی شده و به ویژه در روز سیزده بدر در صحراها و بیابان‌ها برخی علاوه بر اختلاط محرم و نامحرم به رقص و پایکوبی و انجام برخی محرّمات دیگر می‌پردازند. از آنجایی که متأسفانه روز به روز این‌گونه سنّت‌ها در حال رواج است، خواهشمند است نظر مبارک را در مورد این عید و پیرایه‌های آن بیان فرمایید تا متدیّنین وظیفه خود را در قبال آن بدانند. قبلاً از ارائه طریق حضرتعالی سپاسگزارم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای:
در اصلِ عید و عید گرفتن اشکالی نیست، باید از کارهای حرام احتراز شود.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
رقص و اختلاط محرم و نامحرم در هر روز، هر جا حرام است، خواه در عید نوروز باشد یا سیزده یا غیر این‌ها و هم‌چنین هر عملی که موجب هتک حرمت اسلام باشد و هم‌چنین آتش بازی در چهارشنبه سوری و یا هر وقت دیگر و شخص مسلمان باید اسلام را بر همه شئون و مراسم مقدم بدارد، و آن‌چه که ایرانیان قبل از اسلام به عناوین مذکوره به نام مراسم ملّی و غیره انجام می‌داده‌اند محکوم اسلام است و اسلام بر آن خط بطلان کشیده و کسی که مجدداً بخواهد تحت هر نامی و عنوانی آن را احیا کند، برخلاف وظیفه اسلامی خود عمل کرده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
عید نوروز مراسم و جنبه‌های مثبتی دارد، مانند پاک‌سازی منازل و صله رحم و دید و بازدید و امثال این‌ها، که از نظر شرع مقدس اسلام خوب است، ولی از مراسم خرافی مانند شب چهارشنبه سوری و سیزده بدر سزاوار است اجتناب شود.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
عید فی ‌حد نفسه مانعی ندارد، ولی انجام محرّمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مؤمنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این‌گونه موارد نهی از منکر کنند.
حضرت آیت الله تبریزی:
فعل حرام، حرام است و فعل حلال، حلال است، چه در عید نوروز و چه در غیر آن و تکلیف دیگران است که در این موارد امر به معروف و نهی از منکر کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: