پیش از این، ذیل دعای امام سجّاد علیه السّلام: «وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ/ و رزقت را بر من وسعت ده»، به بیان اسباب برکت پرداختیم، و اکنون ادامهی این بحث را دنبال خواهیم کرد.
ب) برکت در عبادت
عبادت بهترین نوع ارتباط با خداوند متعال است و بیتردید ارتباط با او، که منبع خیر و برکت است، انسان را از این نعمت بیشتر بهرهمند میسازد.
1-استغفار: در قرآن کریم آمده است: «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ». و از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد سپس به سوى او بازگرديد تا شما را تا مدّت معيّنى، (از مواهب زندگى اين جهان،) به خوبى بهره مند سازد و به هر صاحب فضيلتى، به مقدار فضيلتش ببخشد! و اگر (از اين فرمان) روى گردان شويد، من بر شما از عذاب روز بزرگى بيمناكم.[1] همچنین در آیهی دیگر میفرماید: «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ». و اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد، سپس به سوى او بازگرديد، تا (باران) آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و نيرويى بر نيرويتان بيفزايد! و گنهكارانه، روى (از حق) بر نتابيد.[2]
در سورهی نوح نیز فرموده است: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً». به آنها گفتم: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است* تا بارانهاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد* و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.[3]
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: «أَكْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ يَجْلِبُ الرِّزْقَ». زیاد استغفار کنید، پس به درستی که استغفار رزق و روزی را جلب میکند (باعث زیادی روزی میشود).[4] امیر المؤمنین علیه السّلام در خطبهی 143 نهج البلاغه میفرمایند: «قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ: اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً». به تحقیق که خداوند سبحان استغفار را سبب فراوانی و برکت رزق و رحمت خلق قرار داده است، پس فرموده: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است* تا بارانهاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد* و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.[5]
2-گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»: قرآن کریم میفرماید: «وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ». او (نوح) گفت: به نام خدا بر آن سوار شويد! و هنگام حركت و توقّف كشتى، ياد او كنيد، كه پروردگارم آمرزنده و مهربان است.[6]
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: «إِذَا قَالَ الْعَبْدُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ بَدَأَ عَبْدِي بِاسْمِي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أُتَمِّمَ لَهُ أُمُورَهُ وَ أُبَارِكَ لَهُ فِي أَحْوَالِهِ». هر گاه بنده بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند بلند مرتبه میفرماید: بندهی من با نام من آغاز کرد و بر من لازم است تا امورش را تمام و کامل کنم و او را در احوالش برکت دهم.[7]
3-نماز: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ». اى افرادى كه ايمان آوردهايد! از صبر (و استقامت) و نماز، كمك بگيريد! (زيرا) خداوند با صابران است.[8]
رسول خدا صلّی الله علیه و آله میفرمایند: «الصَّلَاةُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّينِ وَ فِيهَا مَرْضَاةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ مِنْهَاجُ الْأَنْبِيَاءِ وَ لِلْمُصَلِّي حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ هُدًى وَ إِيمَانٌ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْقِ ...». نماز از آئینهای دین است و رضای پروردگار عزّ و جلّ در آن است و آن راه انبیاء است و برای نمازگزار، محبّت فرشتگان و هدایت و ایمان و نور معرفت و برکت در رزق ... است.[9]
4-نماز شب: قرآن کریم فرموده است: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً». و پاسى از شب را براى عبادت و بندگى بيدار باش كه اين افزون [بر واجب] ويژهی توست، اميد است پروردگارت تو را [به سبب اين عبادت ويژه] به جايگاهى ستوده برانگيزد.[10]
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «صَلَاةُ اللَّيْلِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِ وَ حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ سُنَّةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ أَصْلُ الْإِيمَانِ وَ رَاحَةُ الْأَبْدَانِ وَ كَرَاهِيَةٌ لِلشَّيْطَانِ وَ سِلَاحٌ عَلَى الْأَعْدَاءِ وَ إِجَابَةٌ لِلدُّعَاءِ وَ قَبُولٌ لِلْأَعْمَالِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْقِ ...». نماز شب موجب رضایت پروردگار، و محبّت و دوستی فرشتگان، و سنّت پیامبران، و نور معرفت، و اصل و ریشهی ایمان، و راحت و آسایش بدنها، و ناراحتی شیطان، و سلاحی در برابر دشمنان، و اجابت دعا، و قبول اعمال و برکت در رزق ... است.[11]
5-حجّ: در سورهی آل عمران میخوانیم: «... وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ». و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند از همهی جهانيان، بى نياز است.[12]
امام زین العابدین علیه السّلام میفرمایند: «حُجُّوا وَ اعْتَمِرُوا تَصِحَّ أَبْدَانُكُمْ وَ تَتَّسِعْ أَرْزَاقُكُمْ وَ تُكْفَوْنَ مَئُونَاتِ عِيَالِكُم ...». حجّ و عمره به جا آورید (که در این صورت) بدنهایتان سالم و روزیتان وسعت یابد و مخارج افراد تحت سرپرستی شما کفایت شود.[13]
ج) برکت در اعمال
1-نیکو ساختن عمل: امام صادق علیه السّلام فرمودند: «إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ». هر گاه مؤمن کارش را نیکو انجام داد، خداوند کار او را میافزاید (و برکت میدهد)، برای هر حسنه و کار نیکی هفتصد (پاداش) خواهد بود و این کلام خداوند تبارک و تعالی است که (فرمود:) و خداوند برای هر که بخواهد چند برابر میکند. پس کارهایتان را که انجام میدهید، به خاطر ثواب و پاداش خداوند، نیکو به جا آورید.[14]
2-انفاق: در این جا انفاق، هر گونه بخشش و حقوق واجب و مستحبّ را شامل میشود. قرآن کریم میفرماید: «قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ». بگو: پروردگارم روزى را براى هر كس بخواهد وسعت مىبخشد، و براى هر كس بخواهد تنگ (و محدود) مىسازد و هر چيزى را (در راه او) انفاق كنيد، عوض آن را مىدهد (و جاى آن را پر مى كند) و او بهترين روزى دهندگان است.[15]
مولا علی علیه السّلام در این رابطه خطاب به کمیل فرمودند: «يَا كُمَيْلُ الْبَرَكَةُ فِي مَالِ مَنْ آتَى الزَّكَاةَ وَ وَاسَى الْمُؤْمِنِينَ وَ وَصَلَ الْأَقْرَبِينَ». ای کمیل! برکت در مال کسی است که زکات بپردازد و (با بخشش مالش) با مؤمنین مواسات کند و به نزدیکان خود (با نیکی و دست گیری) صله رحم نماید.[16] همچنین مولا علیه السّلام فرمودند: «بَرَكَةُ الْمَالِ فِي الصَّدَقَةِ». برکت مال در صدقه دادن است.[17]
3-إطعام: قرآن کریم: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً». و غذاى (خود) را با اين كه به آن علاقه (و نياز) دارند، به مسكين و يتيم و اسير مىدهند.[18]
رسول رحمت صلّی الله علیه و آله میفرمایند: «إِنَّ الْبَرَكَةَ أَسْرَعُ إِلَى الْبَيْتِ الَّذِي يُمْتَارُ[19] مِنْهُ الْمَعْرُوفُ مِنَ الشَّفْرَةِ فِي سَنَامِ الْبَعِيرِ أَوِ السَّيْلِ إِلَى مُنْتَهَاهُ». همانا برکت به خانهای که از آن نیکی (اطعام) به دیگران میرسد، زودتر از رسیدن تیغ به کوهان شتر یا سیل به پایان خود میرسد.[20] محمّد بن قیس میگوید: (در محضر امام صادق علیه السّلام) اصحاب ما از گروهی یاد کردند، من گفتم: به خدا قسم هیچ صبح و شامی غذا نمیخورم مگر آن که دو یا سه نفر، کم تر یا بیشتر از این گروه همراه من (و هم سفرهی من) هستند. امام علیه السّلام فرمودند: فضیلت ایشان بر تو بیش از فضیلت تو بر آنهاست. عرض کردم: جانم به فدایت، چگونه این طور است در حالی که من از غذای خود ایشان را إطعام میکنم و از مال خویش به آنها میدهم و خادم من به ایشان خدمت میکند؟! حضرت فرمودند: (زیرا) وقتی نزد تو میآیند، با روزی فراوان خداوند بر تو وارد میشوند و هر گاه از پیش تو میروند، همراه آمرزش تو خارج میشوند.[21]
4-صلهی رحم: قرآن کریم: «وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ». و آنها (صاحبان اندیشه) كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار ميدارند و از پروردگارشان مىترسند و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.[22]
رسول خدا صلّی الله علیه و اله میفرمایند: «إِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ لَتَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ الْعُمُرِ وَ تَنْفِي الْفَقْرَ». همانا صلهی رحم، روزی و عمر را میافزاید و فقر را دور میسازد.[23] همچنین آن بزرگوار فرمودند: «مَنْ ضَمِنَ لِي وَاحِدَةً ضَمِنْتُ لَهُ أَرْبَعَةً يَصِلُ رَحِمَهُ فَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَ يُوَسِّعُ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ وَ يَزِيدُ فِي عُمُرِهِ وَ يُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ الَّتِي وَعَدَهُ». هر کس برای من یک چیز را ضمانت کند، من برای او چهار چیز را ضمانت میکنم: (کسی که) صلهی رحم به جا آورد، خدا دوستش میدارد، رزقش را توسعه میدهد، عمرش را زیاد میکند و او را داخل بهشتی میکند که به او وعده داده است.[24]
5-نیکوکاری: امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: «صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ تُدِرُّ النَّعْمَاءَ وَ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ». انجام کارهای نیک نعمتها را سرشار نموده و بلا را دفع میکند.[25]
6-میانهروی: قرآن کریم: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدا ...». همان گونه (كه قبلهی شما، يك قبلهی ميانه است) شما را نيز، امّت ميانهاى قرار داديم (در حدّ اعتدال، ميان افراط و تفريط) تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است.[26]
امام صّادق علیه السّلام میفرمایند: «مَنِ اقْتَصَدَ فِي مَعِيشَتِهِ رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّه». کسی که در معاش خود میانهرو باشد، خدا به او (وسعت) روزی میدهد و کسی که اهل تبذیر و افساد مال به سبب اسراف باشد، خداوند او را محروم خواهد ساخت و هر که زیاد یاد خدا کند، محبوب خدا خواهد شد.[27] از مولا امیر المؤمنین علیه السّلام روایت است که فرمودند: «مَنْ صَحِبَ الِاقْتِصَادَ دَامَتْ صُحْبَةُ الْغِنَى لَهُ وَ جَبَرَ الِاقْتِصَادُ فَقْرَهُ وَ خَلَلَه». هر کس با میانهروی همراه شود، پیوسته بینیاز خواهد بود و میانهروی، فقر و کاستیهای او را جبران خواهد ساخت.[28]
ادامهی بحث «برکت در اعمال» را در جزوهی بعدی دنبال خواهیم کرد، ان شاء الله.
خودآزمایی
1-دو مورد از عباداتی که موجب برکت در زندگی میشود را با ذکر حدیث، نام برید؟
2-از اعمالی که موجب برکت در رزق میشوند، دو مورد را با ذکر حدیث بیان کنید؟
پینوشتها
[1] سوره هود/ آیه 3 (ترجمه مکارم).
[2] همان/ آیه 52.
[3] سوره نوح/ آیه 10 تا 12 (ترجمه مکارم).
[4] كنز الفوائد ج 2 ص 197.
[5] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص 199.
[6] سوره هود/ آیه 41 (ترجمه مکارم).
[7] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج 1 ص 300.
[8] سوره بقره/ آیه 153 (ترجمه مکارم).
[9] الخصال ج 2 ص 522.
[10] سوره إسراء/ آیه 79 (ترجمه انصاریان).
[11] إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ج 1 ص 191.
[12] سوره آل عمران/ آیه 97 (ترجمه مکارم).
[13] الكافي (ط - الإسلامية) ج 4 ص 252.
[14] المحاسن ج 1 ص 255.
[15] سوره سبأ/ آیه 39 (ترجمه مکارم).
[16] تحف العقول ص 172.
[17] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص 395.
[18] سوره انسان/ آیه 8 (ترجمه مکارم).
[19] «يمتار أي يجلب و أكثر استعماله في جلب الطعام. و في الخبر دلالة على أن اصطناع المعروف سبب للزيادة في الدنيا و الآخرة». یمتار یعنی: جلب می کند، و بیشترین استعمال این کلمه در باره ی جلب طعام است. و این حدیث دلالت می کند که کار نیک (إطعام) انجام دادن، سبب فراوانی نعمت در دنیا و آخرت می شود.
[20] من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56.
[21] الكافي (ط - الإسلامية) ج 2 ص 202.
[22] سوره رعد/ آیه 21 (ترجمه مکارم).
[23] دعائم الإسلام ج 2 ص 331.
[24] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج 2 ص 37.
[25] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص 386.
[26] سوره بقره/آیه 143 (ترجمه مکارم).
[27] الزهد ص 55.
[28] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص 354.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامیمسجد هدایت
مسلم زکیزاده