کد مطلب: ۲۵۲۶
تعداد بازدید: ۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
احکام فِرق و مذاهب| ۱۲
متأسفانه وضع فرهنگ جامعه به‌صورت نامطلوبی درآمده. بدحجابی در خیابان‌ها و پارک‌ها و مزاحمت‌های علنی برای نوامیس مردم، پوشش نامناسب جوانان و از طرفی کوتاهی مسئولین ذی‌ربط در اجرای قانون را شاهدیم. تکلیف دولت و مردم در این رابطه چیست؟
قسم به کسی که جانم در دست اوست، برخی از امتم در قیامت به‌صورت خوک و میمون محشور می‌شوند. به خاطر مدارا کردن آن‌ها در برابر معاصی و خودداری از نهی از منکر، درحالی‌که قدرت آن را دارند.
(پیامبر اکرم (ص)، کنزالعمال، 3/83 – بر شطّی از حماسه، ص 158)

کسی که امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کند، خلیفه خدا و رسول در روی زمین است.
(پیامبر اکرم (ص)، مجمع‌البیان، 3/484 – بر شطّی از حماسه، ص 158)

آیا شما را خبر دهم به اقوامی که پیامبر و شهید نیستند، ولی در قیامت انبیاء و شهدا بر آن‌ها غبطه می‌خورند. آنان کسانی هستند که بندگان خدا را دوست دارند و در روی زمین خیرخواه آنان هستند. آن‌ها را بر آنچه خداوند دوست دارد، امر و از آنچه اکراه دارد، نهی می‌کنند.
(پیامبر اکرم (ص)، بحارالانوار، 2/24)

حضرت امام خمینی (قدس سره):
امربه‌معروف و نهی از منکر از اموری است که بر همه‌کس واجب است. یک‌چیزی نیست که بر یکی واجب باشد بر دیگری نه. همه ما مکلّفیم که همان‌طور که مکلّفیم که خودمان را حفظ کنیم و خارج کنیم از ظلمت به نور، مکلّف هستیم دیگران را همین‌طور دعوت کنیم، هر مقداری که می‌توانیم. شاید نباید بگویید که خوب من که خطیب نیستم. من که اهل منبر نیستم. من که اهل محراب نیستم. شما اهل این هستید که در خانواده‌تان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با اولیائتان با آن کسی که رفیق شما هست، می‌توانید حرف بزنید. همین مقدار شما مکلّفید. اگر انسان دید معصیت خدا می‌شود، باید جلویش را بگیرد. نگذارد معصیت خدا بشود. (صحیفه نور، ج 11، ص 84)
اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس‌جمهور و رؤسای جمهور مابعد و شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان آن است که نگذارند این دستگاه‌های خبری و مطبوعات و مجله‌ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آنکه موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است. و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن‌ها واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به‌طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند و مردم و جوانان حزب الهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاه‌های مربوط رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلّف به جلوگیری هستند. خداوند مددکار همه باشد.
(وصیت‌نامه سیاسی الهی)

سؤال: متأسفانه وضع فرهنگ جامعه به‌صورت نامطلوبی درآمده است. بدحجابی در خیابان‌ها و پارک‌ها و مزاحمت‌های علنی برای نوامیس مردم، پوشش نامناسب جوانان و از طرفی کوتاهی مسئولین ذی‌ربط در اجرای قانون را شاهدیم. تکلیف دولت و مردم در این رابطه چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
امربه‌معروف و نهی از منکر واجب حتمی همه است. فقط من و شما به‌عنوان مسئولان کشور وظیفه‌مان در باب امربه‌معروف و نهی ازمنکر سنگین‌تر است. باید از شیوه‌ها و وسایل مناسب استفاده کنیم. اما آحاد مردم همه وظیفه دارند. با چهارتا مقاله در فلان روزنامه واجب امربه‌معروف نه از وجوب می‌افتد، نه ارزش تأثیرگذاری‌اش ساقط می‌شود. قوام و رشد و کمال و صلاح وابسته به امربه‌معروف و نهی از منکر است. این‌هاست که نظام را همیشه جوان نگه می‌دارد. چنانچه امربه‌معروف باشد و شما وظیفه خودتان بدانید که اگر منکری را در هر شخصی دیدید او را از این منکر نهی کنید، آنگاه این نظام اسلامی همیشه‌تر و تازه و با طراوت و شاداب می‌ماند. طرف امربه‌معروف و نهی از منکر فقط طبقه عامه مردم نیستند. حتی اگر در سطوح بالا هم هستند، شما باید به او امر کنید، نه اینکه از او خواهش کنید. باید بگویید آقا نکن، این کار یا این حرف درست نیست. امرونهی باید با حالت استعلا باشد. البته این استعلا معنایش این نیست که آمران حتماً باید بالاتر از مأموران و ناهیان بالاتر از منهیان باشند. نه روح و مدل امربه‌معروف مدل امرونهی است، مدل خواهش و تقاضا و تضرع نیست. نمی‌شود گفت که خواهش می‌کنم شما این اشتباه را نکنید. نه باید گفت آقا این اشتباه را نکن، چرا اشتباه می‌کنی. طرف هرکسی هست، حالا بنده که طلبه حقیری هستم از بنده مهم‌تر هم باشد او هم مخاطب امربه‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد. (تیرماه 79)
 
حضرت آیت‌الله بهجت:
امربه‌معروف و نهی از منکر با شرایط آن واجب است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
تکلیف همه بدون استثنا رعایت احکام  شرع و حلال و حرام دین است. و هرکسی برحسب توان خود باید امربه‌معروف و نهی از منکر نماید، تا خدای ناخواسته تدریجاً معروف منکر نشود و منکر عنوان معروف پیدا نکند.

حضرت آیت‌الله تبریزی:
چنانچه دولت بخواهد مشروعیت داشته باشد، باید از مظاهر فساد جلوگیری کند و وظیفه مردم حتی‌المقدور نصیحت و راهنمایی دیگران و حفظ اهل‌وعیال خود می‌باشد.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
امربه‌معروف و نهی از منکر طبق شرایط و مراحل آن باید انجام شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
همه موظف به احیای فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر هستند.

حضرت آیت‌الله سیستانی:
تکلیف، امربه‌معروف و نهی از منکر است.
وظیفه دولت و مردم در برابر انحرافات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: