کد مطلب: ۲۷۴۷
تعداد بازدید: ۲۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
احکام موسیقی|
آیا استماع تمام برنامه‌های صداوسیما از نظر شرعی مجاز است یا خیر؟
سؤال: معمولاً مرسوم است که در جشنواره‌های هنری کشوری و منطقه‌ای ... از گروه‌های سرود آن هم با ادوات و ابزاری مانند دوتار، شش تار، پیانو، تمبک، دایره و رقص دسته‌جمعی و چوب بازی استفاده می‌شود؛ در این رابطه حکم الله را بیان فرمایید. چنانچه اشکال شرعی دارد، مشاهده می‌شود که مسائل فوق‌الذکر در سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌گردد، استفاده از آن برای ما چه حکمی دارد؟

جواب: اگر در نظر شنونده از قسم خوانندگی و نوازندگی مطرب لهوی که غالباً در مجالس لهو و گناه از آن استفاده می‌شود نباشد، گوش دادن به آن اشکال ندارد وگرنه جایز نیست، مجرد پخش از صدا یا سیما، حجت شرعی برای اباحه یا حلیّت آن برای شنونده نیست.
 
فتوای مقام معظم رهبری در مورداستفاده از آلات و ابزار موسیقی و اشتغال به نوازندگی در پایگاه‌های بسیج، جهت جذب جوانان:

بسمه‌تعالی
استفاده از آلات و ابزار موسیقی در نواختن مطرب لهوی حرام است، و استعمال این قبیل آلات حتی در غیر موسیقی مطرب لهوی، اگر مستلزم مفاسدی باشد جایز نیست. ولی استفاده از آلات موسیقی در نواختن موسیقی غیر مطرب لهوی چنانچه مفاسدی بر آن مترتب نباشد، فی‌نفسه منعی ندارد، لیکن درهرصورت، ترویج موسیقی و اهتمام و اشتغال به آن با هدف‌های نظام اسلامی منافات دارد، مخصوصاً اشتغال به نوازندگی در پایگاه بسیج برای عزیزان بسیجی وجهی ندارد و صلاح نیست. جلوگیری از محرمات و مفاسد اجتماعی، و جذب جوانان و نیروی مقاومت اسلامی راهش پرداختن به نوازندگی نیست، بلکه باید از طریق امربه‌معروف و نهی از منکر و کارهای فرهنگی مناسب اقدام شود، ان شاء الله موفق باشید.
 
سؤال: آیا استماع تمام برنامه‌های صداوسیما از نظر شرعی مجاز است یا خیر؟

جواب: در برنامه‌های صداوسیما ممکن است مواردی منطبق بر موازین شرعی نباشد و تشخیص موضوع بر عهده شخص شنونده یا بیننده است، اگر تشخیص دهد این موسیقی مطرب لهوی است یا این برنامه مفسده انگیز است، نباید گوش کند و ببیند.
آموزش موسیقی و نوازندگی به نونهالان و نوجوانان موجب انحراف آنان و ترتّب مفاسد است و جایز نیست. به‌طورکلی ترویج موسیقی با اهداف عالیه نظام اسلامی منافات دارد، مسئولین فرهنگی مجاز نیستند سلیقه‌های شخصی خود را به اسم نشر فرهنگ و معارف در آموزش‌وپرورش نوجوانان به کار بگیرند.
نظرات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: