به مناسبت اینکه در نخسین آیهی این سورهی مبارکه حکم منابع طبیعی و ثروتهای عمومی در طبیعت (انفال) و اینکه از آنِ کیست و چگونه و در چه راهی مصرف میشود بیان شده است بدین نام «انفال» موسوم گردیده است.
نام دیگر این سوره «بدر» است زیرا واقعهی جنگ بدر در این سوره مشروحاً بیان گردیده است.
رسول اکرم(ص) در روایتی میفرماید: هرکس سورهی انفال و برائت (توبه) را تلاوت کند من در روز قیامت شفیع او خواهم بود.[1] و برای او گواهی میدهم که از نفاق به دور است و به تعداد هر منافقی خداوند ده حسنه به او عطا میکند و ده گناه از او پاک مینماید و ده رجه برایش رفعت میدهد.[2]
و حضرت امام صادق(ع) میفرماید: کسی که این دو سوره را در هر ماه قرائت کند هرگز نفاق در دل او راه نخواهد یافت و از شیعیان أمیرالمؤمنین(ع) خواهد بود.[3] و در روز قیامت با شیعیان آن حضرت از مائدههای بهشتی تناول خواهد نمود تا مردم از حساب فارغ گردند.[4]
و از حضرت امام باقر(ع) روایت است که با قرائت سورهی انفال، چهرهی کفّار به خاک مالیده میگردد. [5]
و از خواص آن در خبر است که رسول اکرم(ص) میفرماید: هر کس این سوره را بنویسد و همراه خود بدارد از همهی آفات چشمِبد و مار و دشمن محفوظ میماند و در هیچ سفری راه را گم نمیکند و در برابر هر حاکم و قاضی بایستد حق خود را میستاند و حاجتش برآورده میشود و بر خصم و دشمنان هنگام مخاصمه به یاری خدا فایق میگردد. [6]
و از حضرت امام صادق(ع) مروی است: هرگاه کسی در بند و زندانی باشد یا به دستِ ظالمی گرفتار شود سورهی انفال را هفت مرتبه بخواند به یاری حق تعالی راه خلاص و رهایی خواهد یافت و کسی که این سورهی مبارکه را بنویسد همراه خود داشته باشد از شرّ دشمن ایمن بوده و خواستههای وی به یاری حق برآورده میگردد.[7]
پی نوشتها:
[1]ـ مجمعالبیان.
[2]ـ تفسیر برهان.
[3]ـ ثوابالاعمال ص 237، وسائل ج 4 ص 888.
[4]ـ تفسیر عیّاشی.
[5]ـ تفسیر برهان.
[6]ـ تفسیر اطیبالبیان، مصباح ص 454.
[7]ـ خواصالآیات ص 68.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله سیّد علی لواسانی