کد مطلب: ۳۴۵۵
تعداد بازدید: ۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
نگاهی بر زندگی امام مهدی(ع)| ۱۴
یکی از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی(عج) خروج دجّال و سفیانی است و این دو به دست سپاه آن حضرت کشته می‌شوند، این‌ها چه کسانی‌اند؟ و در کجایند و چگونه کشته می‌شوند؟

انتظار، ویژگی‌های یاران حضرت مهدی(عج) و پاسخ به سؤالات| ۶


۷- دجّال و سفیانی کیست؟
 

می‌پرسند: یکی از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی(عج) خروج دجّال و سفیانی است و این دو به دست سپاه آن حضرت کشته می‌شوند، این‌ها چه کسانی‌اند؟ و در کجایند و چگونه کشته می‌شوند؟
پاسخ:
مطابق پاره‌ای از روایات در آستانه‌ی قیام حضرت مهدی(عج) افرادی کذّاب و دروغ‌گو پرچم مخالفت با آن حضرت بلند می‌کنند دو نفر از آنها که از سرزمین شام و فلسطین برمی‌خیزند، دجّال و سفیانی می‌باشند، این دو نفر در حقیقت دو طاغوت سرکشی هستند که با دار و دسته بسیار خود به عنوان ضدّ انقلاب، شورش می‌نمایند.
دجّال یک نفر طاغوت فریب‌کار و حیله‌گر است، با ترفندهای خود، جمعیّتی را به دور خود جمع می‌کند و به مخالفت برمی‌خیزند، بعید نیست که او یکی از طاغوت‌های صهیونیست باشد.[1]
امیر مؤمنان علی(ع) در ضمن خطبه‌ای فرمود: حضرت مهدی(عج) با یارانش از مکّه به بیت‌المقدّس می‌آیند و با دجّال و ارتش او می‌جنگند و آنها را تار و مار می‌کند و خود دجّال نیز به هلاکت می‌رسد.
و مطابق روایتی، دجّال را دستگیر کرده و در محّل کُناسه‌ی کوفه به دار می‌زند.[2]
از روایات استفاده می‌شود، دجّال مردی لوچ است و ادعّای پیامبری و خدایی از راه حلول می‌کند و با جادو و شعبده و تصرّف در چشم‌ها، مردم را به سوی خود جذب می‌نماید.
پیروان او بیشتر از اراذل و اوبلش و طبقات آلوده از یهود و زن‌های ناپاک و فرزندان آنها می‌باشند.
حضرت عیسی(ع) به کمک حضرت مهدی(عج) می‌آید و در کشتن دجّال شرکت می‌کند و مردم و شهرها را از فتنه و آشوب او نجات می‌دهد.[3]
«سُفیانی» طاغوت دیگری در چهره‌ی مقدّس‌نماها ظاهر می‌گردد، از نسل عتبة بن ابوسفیان است، چهره‌اش سرخ مایل به زرد می‌باشد، ذکرش به:
«یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ»
بلند است و آن‌قدر بی‌رحم و پلید است که کنیزش را که از او بچّه‌دار شده زنده به گور می‌نماید.[4]
جنایات سفیانی و گسترش آن جنایات در خون‌ریزی فساد، بسیار است.
پیامبر(ص) فرمود: سُفیانی از وادی یابس (اطراف دمشق) با سپاه خود وارد دمشق می‌شود، دو لشگر تشکیل می‌دهد، یکی را به سوی مشرق (کوفه و اطراف آن) می‌فرستد و دیگری را به سوی مدینه حرکت می‌دهد، لشگر اوّل در کوفه و بغداد، به کشتار و جنایات عظیم دست می‌زنند.
لشکر دوّمش به سوی مدینه رهسپار می‌گردد و سه شبانه روز در آن‌جا به قتل و غارت می‌پردازد سپس برای جنگ با سپاه مهدی(عج) به سوی مکّه حرکت می‌نماید، در مسیر راه وقتی که به سرزمین «بَیْداء» می‌رسد، جبرئیل به فرمان خدا آن چنان به آن زمین ضربه می‌زند، که همه آنها جز دو مرد، در آن زمین فرو می‌روند و نابود می‌شوند.[5]
سرانجام حضرت مهدی(عج) با سپاه خود از جانب کوفه به سوی سفیانی که در اطراف بیت‌المقدّس موضع گرفته، حرکت می‌کند و پس از گفتگو و مذاکرات، سرانجام جنگ خونینی بین سپاه حضرت مهدی(عج) و سپاه سفیانی رخ می‌دهد و سپاهان حضرت مهدی(عج) پیروز می‌شوند و زمین از لوث وجود سفیانی و پیروان پلیدش پاک می‌گردد.
و مطابق بعضی از روایات، سفیانی به دست یاران مهدی(عج) اسیر و دستگیر شده به فرمان حضرت مهدی(عج) گردنش را می‌زنند و روی سنگی که در محل ورود به بیت‌المقدّس قرار دارد، اعدام و کشته می‌شود.[6]
قابل ذکر است که یکی از سپاه‌های مخالف، سپاه «بتریّه» است، که متشکّل از ده هزار نفر، در مسیر کوفه به جنگ سپاه امام (عصر) می‌آیند و همه‌ی آنها به دست پرتوان یاران مهدی(عج) به هلاکت می‌رسند.[7]
 

۸- چگونگی برابری با ابرقدرت‌ها؟

 
می‌پرسند: جهان از نظر امکانات در دست ابرقدرت‌ها و دشمنان اسلام است، در برابر قدرت‌های عظیم نظامی و اقتصادی آنها، چگونه می‌توان حکومت جهانی ناب اسلامی به رهبری حضرت مهدی(عج) تشکیل داد؟ آیا چنین تصوری امکان‌پذیر است؟!
پاسخ:
حقیقت این است که مهم‌ترین عوامل و ریشه‌های امکانات مختلف جهان در اختیار مسلمانان است، اگر به راستی آنها در زیر یک حکومت مصلح جهانی، اجتماع کنند و با پیوستگی و اتّحاد اسلامی تلاش نمایند، می‌توانند بر همه‌ی ابرقدرت‌ها پیروز گردند.
توضیح این که:
اوّلاً: ابرقدرت‌ها، همیشه به این صورت نمی‌مانند، همان‌گونه که ابرقدرت شوروی، تکّه پاره شد و به صورت چندین کشور کوچک در آمد، هیچ بعید نیست که ابر قدرت آمریکا و .... نیز به این صورت درآید.
ثانیاً: جنایات روز افزون در درون ابرقدرت‌ها آن چنان آنها را از درون تهی می‌کند و به خود مشغول می‌سازد که هم‌چون طبل تو خالی خواهند شد، این سخنی است که قرآن به ما آموخته، آن‌جا که در آیه 41 عنکبوت می‌خوانیم:
«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللهِ اَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ، اِتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ اِنَّ اَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ:
مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثل عنکبوت است که خانه‌ای برای خود انتخاب کرده، در حالی که سست‌ترین خانه، خانه‌ی عنکبوت است، اگر می‌دانستند.»
ثالثاً: امکانات مسلمانان از جهات مختلف بر امکانات بیگانگان، تفوّق و برتری دارد؛
 

الف: از جهت نیروی انسانی و اتّحاد

 
امروز بالغ بر یک میلیارد نفر، یعنی به اندازه‌ی یک چهارم جمعّیت کره زمین، مسلمان زندگی می‌کنند و دارای بیش از پنجاه کشور مستقل هستند و در بسیاری از کشورهای غیراسلامی نیز مانند هندوستان، دارای نیرو و جمعیّت عظیم می‌باشند، اگر این‌ها متّحد شوند و همه زیر پرچم قرآن اجتماع نمایند، هیچ نیرویی در جهان، قدرت مقابله با آنها را نخواهد داشت.
در مجامع بین‌المللی، مسلمانان بیش از 50 رأی مستقل دارند و اگر هر کدام‌شان بتوانند یک رأی از کشورهای دیگر به دست آورند، دارای رأی خواهند شد، هیچ بلوکی در دنیا دارای آن همه رأی نیست.
قدرت‌های غیر اسلامی، به عنوان یک قدرت نیرومند، وجه مشترک و پشتوانه‌ی واحدی ندارند تا آن را به هم پیوند دهد ولی اسلام با عنوان حَبْلُ اللهِ (رابط دینی خدا) همه را به هم پیوند می‌دهد و از قطرات باران، سیل بنیان‌کن جاری می‌سازد.
 

ب. امکانات جغرافیایی دنیای اسلام


در دنیا هیچ قدرتی مانند مسلمانان دارای امکانات جغرافیایی نیستند به عنوان مثال: خلیج فارس و دو طرف تنگه‌ی هرمز و هم‌چنین دو طرف کانال سوئز در دست مسلمانان است، یک طرف جبل‌الطّارق در دست مسلمین می‌باشد، عبور از اقیانوس هند بدون جلب رضایت مسلمانان ممکن نیست، اقیانوسیّه در دست مسلمانان است و در جنوب آفریقا، بزرگ‌ترین خط کشتیرانی وجود دارد که آن هم زیر نظر مسلمانان است، یک طرف دریای استراتژیکی مدیترانه در دست مسلمانان است، تنگه‌ی دارانل و بسفور نیز در دست مسلمانان است و ... اگر به راستی یک روز مسلمانان با هم متّحد شوند و این مواضع استراتژیک را کنترل کنند و مانع بهره‌گیری بیگانگان از این مواضع شوند، بخش عظیمی از چرخ‌های تکنیک و اقتصادی دنیا از حرکت می‌ایستد و موجب فرو رفتگی و سرگردانی شدید آنها خواهد شد.
 

ج: امکانات اقتصادی دنیای اسلام

 
وضع اقتصادی مسلمانان در حدّی است که تنها در اوپک، حدّاقل 40% سوخت دنیا از ناحیه‌ی مسلمانان تأمین می‌شود، اگر این سوخت نباشد، دنیا در خاموشی فرو می‌رود.
قارّه آفریقا (که 70% آن مسلمان هستند) انبار باروت اروپا است، اگر این انبار را ببندند، اروپا خفه می‌شود و از ادامه زندگی عاجز می‌گردد و به عنوان مثال، ژاپن یکپارچه به دنیای اسلام وابسته است، و اگر دو ماه رابطه‌اش را با جهان اسلام قطع کند به یک جزیره‌ی سرد و خاموش تبدیل می‌گردد.
نتیجه این که: اگر رهبران هوشیار و متعّهد و مسلمان بیدار، با نظام واحد دست به دست هم بگذارند و این همه امکانات را در انحصار خود درآوردند، قطعاً می‌توانند بر بیگانگان پیروز گردند، تازه این مطلب از نظر مادی است ولی مهم‌تر امدادهای غیبی است که به کمک حضرت مهدی و سپاهش می‌آید، که قدرت مادی برابر آن هیچ است.
 

خودآزمایی

 
1- دجّال کیست؟ سرنوشتش چیست؟ و چه افرادی به دور او جمع می‌شوند؟
2- «سُفیانی» کیست و طبق حدیث رسول خدا(ص)، او و لشگرش چه کارهایی انجام می‌دهد؟
3- در مورد سپاه «بتریّه» توضیح دهید.
 

پی‌نوشت‌ها

 
[1]- من قریه تعرف بالیهودیّه (بحار، ج 52 ص 194).
[2]- اثباة الهداة، ج 7، ص 176 و 142.
[3]- الامام المهدی من المهد الی الّظهور، ص 560 و 561.
[4]- اثباة الهداة، ج 7، ص 397- بحار، ج 52، ص 213.
[5]- بحار، 52، ص 186.
[6]- عقد الدرر، ص 85.
[7]- کشف الغمّه، ج 3، ص 364.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد محمدی اشتهاردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: