کد مطلب: ۳۵۸۷
تعداد بازدید: ۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
انتظار؛ عامل مقاومت| ۳
تو دانایی که بانوان به اسم آزادی و مساوات، غیر متساوی در اسارت افتاده و وسیله‌ی اطفای شهوت مردان شده و امنیت و آسایش ندارند و از حقیقت مقدّس و رمز متعالی رابطه‌ی ازدواج و محیط انس و اطمینان و پر مهر و لطف خانواده محروم شده‌اند و روزبه‌روز این تمدن منحوس یا توحش قرن اتم، آنها را به‌سوی سیاه‌چال‌های سقوط پرت می‌کند.

پیام منتظر[1]

 
بیا صبا ببر از این گدا یکی پیغام / به‌سوی پادشه مُلک جان، امام انام
که ای طفیل وجود تو آنچه در گیتی است / که ای یگانه‌ی دوران و مفخر ایام
کنون که صفحه‌ی گیتی است پر ز جور و ستم / ز عدل و داد به عالم نمانده غیر از نام
فساد کرده جهان را چو شام هجران تار / صلاح رفته چو روی تو در حجاب غَمام[2]
چه شام‌ها که به امید وصل گشت سحر / چه صبح‌ها که نمودیم در فراقت شام
تو آفتاب وجودی، روا مدار دگر / به زیر سایه‌ی غیبت کند رخ تو مقام
نهیم در ره تو چند دیده‌ی امید / در انتظار تو تا کی به سر بریم ایام؟
خوش است گر بنمایی به عاشقان رویی / که جلوه‌ایش کند زنده‌دل خواص و عوام
به کعبه تکیه نمایی و مخلصان بینی / پی طواف درت بسته سر به سر احرام
درآ ز پرده که از دین نماند رسم و اثر / به جان دشمن دون، زن شرر ز برق حسام[3]
بیا که از تو شود پر ز عدل و داد جهان / بیا که از تو شود، فتنه‌ی جهان آرام
بیا که از تو شود نسخ، رسم استبداد / جهان درآید به زیر پرچم اسلام
بیا که منتظران را به لب رسید نفس / بیا که طاقت ما طاق گشت و صبر تمام
بیا و قطع نما ریشه‌های استضعاف / برای یاری دین خدا، نما اقدام
به یک نظر ز تو من قانعم شها، لطفی / خجسته آن که به دیدار خود کنی‌اش اکرام
جنود جهل نموده است روح من تسخیر / هوای نفس ز عقلم ربوده است زمام
کنم چه چاره به محشر ولات حین مناص[4] / کجا پناه برم من، و لیس لی معصام[5]
مگر ولای تو زین مستمند گیرد دست / به این وسیله ز یزدان نمایم استرحام[6]
اگر به «صافی» مسکین نظر کنی شاید / که از ولایت تو یافت دینش استحکام
 

مناجات و نیایش

 
«اَللّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دینَکَ وَسُنَّةَ نَبِیِّکَ، حَتّی لا یُسْتَخْفَیَ بِشَیْء مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَد مِنَ الْخَلْقِ»؛[7]
«خدایا به‌ سبب ظهور مهدی منتظر(عج) دین خود و سنّت پیغمبر را آشکار کن، آن‌چنان که از بیم احدی از خلق، چیزی از حقّ پنهان داشته نشود و حق‌گویی و حق‌پرستی در همه‌جا و برای همه‌کس آزاد باشد».
«اَللّهُمَّ إِنّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فی دَوْلَةٍ کَریمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَأَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ إِلی طاعَتِکَ وَالْقادَةِ إِلی سَبیلِکَ، وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ»؛[8]
«خدایا! ما از تو دولت با کرامتی می‌خواهیم که به آن اسلام و اهل اسلام را عزیز گردانی و نفاق و اهل نفاق را خوار سازی و ما را در آن دولت از دعوت‌کنندگان به‌ سوی طاعتت و رهبران به‌سوی راهت قرار دهی و کرامت دنیا و آخرت را برای ما روزی فرمایی».
خدایا! تو را سپاس می‌گوییم و هر کار و هر سختی را فقط با نام تو آغاز می‌کنیم و جز تو را نیایش و پرستش نمی‌نماییم و از غیر تو یاری نمی‌خواهیم.
چقدر از حقیقت و آزادی دور افتاده‌اند آنان که سخنان و کارهایشان را به نام سرکشان و ستمگران می‌گشایند و به شرک و بت‌پرستی می‌گرایند و در برابر نابکاران و استضعاف‌گران به تملّق و چاپلوسی و مدح و نیایش می‌ایستند و شرافت انسانیت خود را به طمع مال و مقام نابود می‌کنند.
خدایا! به بندگان برگزیده و نیک و فروتنت که وجودشان از استکبار و استثمار و استبداد و استضعاف دیگران منزّه است و به نمونه‌های رحمت و مهر و برابری و برادری و انسان‌دوستی و خیرخواهی؛ به پیامبرانی که برای راهنمایی بشر و آزادی انسان‌ها از ذلّت و اسارت فرستاده‌ای، خصوصاً گرامی‌ترین و عزیزترین بنده‌ات، سرحلقه اصفیا، خاتم انبیا محمّد مصطفی و خاندان پاک و پاکیزه‌اش درود می‌فرستیم و به آن شخصیت عظیمی که به فرمان تو کاخ‌های ستمگران را ویران و بیدادگری و فساد و استبداد را ریشه‌کن می‌سازد و جهان را در پناه حکومت اسلام و نظامات قرآن از شرّ کفر و شرک و رژیم‌های فاسد و نظامات استعبادی و غیرانسانی نجات می‌دهد، حضرت ولی عصر و امان دهر، صاحب‌الامر حجة بن الحسن العسکری(ع) صلوات و سلام عرض می‌کنیم.
خداوندا! این آیه از کتاب بزرگ توست:
﴿وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ﴾؛[9]
«و چنین می‌خواهیم که بر آنان که در زمین به استضعاف گرفته شده‌اند، منّت گذاشته و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم».
بارالها! تو وعده داده‌ای به آنان که در این زمین استضعاف می‌شوند و حقوق و آزادی وموجودیت‌شان مورد تعرض و دستبرد واقع می‌شود، منّت گذاری و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهی.
تو خواسته‌ای که ضعیفان و آنان که از حقوق خود محروم شده‌اند با ظهور مهدی(عج) ناگهان به‌پا خیزند و انقلاب کنند و با بزرگ‌ترین نهضت آزادی‌بخش، طاغیان و یاغیان و جباران را از صفحه زمین براندازند و به حیات زورمندان ستم‌کیش و قوی‌پنجگان ددمنش پایان دهند و قصرهایشان را بر سرشان ویران و جهان را از آلودگی عناصر کثیف ناپاک، پاک سازند.
آفریدگارا! تو وعده داده‌ای که مؤمنان و بندگان صالح و شایسته‌ات را به رهبری مهدی آل محمّد(عج) در زمین خلافت دهی تا نهضت جهانی اسلام را علیه بیدادگران و کسانی که حقوق ضعفا را پامال و بر آنها به زور حکومت می‌کنند.
و علیه سرمایه‌دارانی که اموال ملّت‌ها را به یغما برده و رباخوارانی که با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، خون نیازمندان بی نوا را مکیده و به تهیدستان و افتادگان رحم نمی‌نمایند.
و علیه دانشمندانی که علم خود را وسیله کسب مال و جاه و تقرب به فرمانروایان و توجیه تجاوزات آنها قرار داده و در برابر منکرات و ستمگری‌ها و فحشا و هتک نوامیس و تجاوز به احکام تو قفل خاموشی بر دهن زده‌اند.
و علیه آنان که با حکومت و احکام تو مخالفت می‌کنند.
و علیه اجتماعات فاسدی که زن و مردش در منجلاب فساد و فحشا، نابکاری، بی‌عفتی و بی‌حجابی و خودفروشی غوطه‌ور شده‌اند، آن‌چنان انقلابی بی‌امان و دگرگون‌کننده و وسیع و همه‌جانبه برپا کنند که به تمام بدبختی‌ها، نابسامانی‌ها، نابرابری‌ها، بوالهوسی‌ها و تبعیضات خاتمه دهند و رعب و وحشت و ترس و بیم بشر را از شکنجه و آزارهای روحی و جسمی، به امن و آرامش تبدیل سازند.
خدایا! این سخن محکم و مؤکّد توست:
﴿وَعَدَاللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً﴾؛[10]
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند وعده داده است که حتماً ایشان را در زمین جانشین و خلیفه قرار دهد – همان‌گونه که پیشینیان را خلافت بخشید – و دینشان را که برایشان انتخاب کرده و پسندیده است، پابرجا و برقرار سازد و آن‌چنان ترس و ناامنیِ آنان را به آرامش و امنیت تبدیل کند که فقط مرا پرستیده و هیچ چیز را شریک من قرار ندهند».
الها! پایان امور از برای تو و بازگشت همه به‌سوی تو و سرانجام نیک برای بندگان و پرستندگان توست، آنان که زمامداری و حکومتشان بر اساس پرستش تو و نظام اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دین توست. آنان که در قرآن مجید در توصیفشان فرموده‌ای:
﴿الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَ للّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ﴾؛[11]
«آنان که اگر در زمین مستقرشان سازیم، نماز به‌پا می‌دارند زکات می‌دهند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و پایان امور از برای خداست».
خدایا! تو اراده کرده‌ای که فرعونیان و هامانیان جهان را به کیفر برسانی و روز سیاهی را که از آن بیم دارند، به آنها بنمایانی. تویی که فرموده‌ای:
﴿وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ﴾؛[12]
«و نشان دهیم به فرعون و هامان و لشکریانش، آنچه را بیم داشتند».
خدایا! تو می‌دانی که در جهان، کسانی که تو را می‌پرستند و به عدالت، انسانیت، شرف، فضیلت و حقیقت ایمان دارند، مستضعف شده و مستکبرین شرق و غرب و آنها که از تو بیگانه‌اند و اندیشه‌های شیطانی و آرمان‌های حیوانی دارند، قوی پنجه و سرکش گشته‌اند.
پروردگارا! تو آگاهی که ضعیف شمرده شدگان از دست استضعاف‌گران و ستمگران چه می‌کشند و تو می‌دانی که زورمندان برای زیردستان هر روز و شب چه نقشه‌های جنایت کارانه طرح می‌کنند و تو دانایی که اگر از عدل، صلح، آزادی، مساوات، انقلاب، همکاری، همزیستی، دموکراسی، سوسیالیزم، رفاه و هر لفظ و اصطلاح دیگر دم می‌زنند، دروغ می‌گویند و این الفاظ را بهانه‌ای برای رسیدن به مقاصد خائنانه و تسلط بر بندگان تو و غارت کردن ثروت و ذخایر مالی و معادن آنها کرده‌اند.
تو می‌دانی که زورمندان بزرگ، همان‌ها که پرونده‌های خیانت و آلودگی‌ها و شهوت‌رانی‌هاشان، کثیف‌ترین و رسواترین پرونده‌ها است، چگونه می‌خواهند دنیا را یک لقمه کنند و خود و گروهشان، آن را یک‌جا ببلعند. و تو می‌دانی که سرمایه‌داران بزرگ دنیا - که بیشتر یهودی و یهودی‌منش هستند و دارایی‌های بی‌حساب را از غصب اموال کارگران مظلوم و توده‌های محروم اندوخته کرده‌اند و بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم و اخلاق بشر مسلط شده‌اند - همه را در مسیر ارضای شهوات و اندوختن سرمایه استخدام کرده‌اند و چه جنایت‌ها و قتل‌عام‌ها می‌کنند و چه جنگ‌هایی را برپا کرده و چه خون‌هایی را می‌ریزند. صدها هزار انسان بی‌گناه را در فلسطین از خانه و کاشانه خود آواره کرده و در بیابان‌ها و صحراها سرگردان ساخته و هر روز هم به بهانه‌ای به آنها حمله‌ور می‌شوند و زن و بچه و کوچک و بزرگشان را می‌کشند.
بارالها! تو می‌دانی که تبعیضات نژادی چگونه به زور اقویا و زمامداران ملل متمدن نما، هنوز هم که هنوز است، قیافه زشت خود را نشان می‌دهد.
تو دانایی که بانوان به اسم آزادی و مساوات، غیر متساوی در اسارت افتاده و وسیله‌ی اطفای شهوت مردان شده و امنیت و آسایش ندارند و از حقیقت مقدّس و رمز متعالی رابطه‌ی ازدواج و محیط انس و اطمینان و پر مهر و لطف خانواده محروم شده‌اند و روزبه‌روز این تمدن منحوس یا توحش قرن اتم، آنها را به‌سوی سیاه‌چال‌های سقوط پرت می‌کند.
تو آگاهی که در فرهنگ و تمدن غرب و شرق، غیرت، همت، فداکاری، عفّت و نجابت، حجاب، حیا و آزرم، چسان مفهومش مسخره و مبتذل و بی‌ارزش شده است که از آن چیزی جز لفظ باقی نمانده است.
خدایا! اگر ما به‌پا نخیزیم و بنشینیم و این‌همه صحنه‌های گمراهی و تباهی را در جهان ببینیم و تکان نخوریم، در پیشگاه تو به‌شدّت مسئول و مقصّریم.
همه‌ی سنّت‌هایی که تو برقرار کرده‌ای، یار مظلومان و محرومانی هستند که برای برپاداشتن حقّ و مبارزه با جهل و ظلم و باطل قیام می‌کنند و جنود و امدادهای تو، همه پشتیبان حقّ‌پرستان و عدالت‌خواهان می‌باشند و برای نابودی ظلم و باطل و ایجاد و گسترش حکومت حقّ و عدل، در کنار اهل حقّ و مجاهدان واقعی قرار دارند.
تو از مطبوعات دنیا، سینماها، مراکز فساد و فحشای سیاست‌ها، بازرگانی‌ها، فرهنگ‌ها و تعلیم‌وتربیت‌ها و از همه‌ی اوضاع آگاهی و می‌بینی که همه‌ی این نمونه‌ها، مظاهر انحطاط فکر بشر و گرایش او به‌سوی حیوانیت شده است.
جهان به دو جبهه‌ تقسیم شده است: جبهه‌ی زورمندان و استضعاف‌گران و جبهه‌ی اکثریت استضعاف شده.
خدایا! ما نمی‌دانیم وقت ظهور فرا رسیده یا نه؟! امّا این‌قدر می‌دانیم که مستضعفیم و اگر آن انقلاب تمام عیار مهدی آل محمّد(عج) وقتش نرسیده باشد تو باید به ما همت و نهضت و شوق دهی تا به‌پا خیزیم و مشعل علم و هدایت اسلام را به دست گرفته و با همراهی و همکاری صدها میلیون مستضعف خداپرست با صفوف فشرده و متّحد، دین تو را یاری کنیم و احکام تو را حاکم سازیم و قرآن را منبع الهام و حرکت خود قرار دهیم و به‌سوی آینده‌ای درخشان و اسلامی که نشانه آینده تابناک عصر حکومت مهدی(عج) باشد، پیش رفته و روز بیدادگر و دشمن دین تو را سیاه سازیم.
خداوندا! یأس و ناامیدی از رحمت تو در هیچ حال جایز نیست و تو خود فرموده‌ای:
﴿إِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرْکُمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ﴾؛[13]
«اگر خدا را یاری کنید، او هم شما را یاری می‌نماید و گام‌هایتان را استوار می‌دارد».
و ﴿وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ﴾؛[14]
«و آنان که در راه ما جهاد کنند؛ البته آنان را به راه‌هایمان هدایت می‌کنیم و خداوند هر آینه با نیکوکاران است».
و با وعده‌های صریح تو هیچ‌کس را در ترک یاری حقّ و یاری دین تو عذری نیست و انتظاری که دستاویز تبلیغات دشمنان اسلام علیه مسلمین شده است از اسلام نبوده؛ بلکه عین رضایت به وضع موجود و امضای نابسامانی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها و مخالفت با تحول و تکامل انقلاب اسلام است که این انتظار، آن انتظاری که در قرآن و احادیث و روایات دستور داده شده، نیست.
ما را از انتظار بی‌هدف و بی‌معنا دور ساز و به آن انتظار حقیقی که عامل جنبش و حرکت و مبارزه و مقاومت است، هدایت و آشنا کن.
بارالها! ما را به مسئولیت‌های خطیری که در برابر تو، نسبت به دین تو و کتاب و احکام تو داریم، راهنمایی فرما؛ و به ما توفیق کامل عطا کن تا وظایف خود را در راه یاری هدف‌های عالی اسلام و اجرای احکام آن و امر به معروف و نهی از منکر، نصب‌العین و برنامه خود قرار دهیم.
﴿رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَانصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ﴾؛[15]
«پروردگارا! بر ما صبر و پایداری ببخش، گام‌هایمان را استوار بدار و ما را بر قوم کافران یاری عنایت فرما».
 

خودآزمایی
 

1- وعده خداوند متعال به آنان که در این زمین استضعاف می‌شوند، چیست؟
2- وعده خداوند به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند را بیان کنید؟
3- جهان به چند جبهه‌ تقسیم شده است؟ نام ببرید.
 

پی‌نوشت‌ها


[1] - اشعار از قصیده «پیام منتظر» از دیوان عالم فقیه، مرحوم آیت الله آقای آخوند ملا محمّدجواد صافی قدس سره والد مؤلف کتاب است.
[2] - غمام: ابر تیره.
[3] - حسام: شمشیر
[4] - «و نیست آن زمان، زمان فرار و نجات».
[5] - «و نیست برای من پناهگاه».
[6] - استرحام: طلب رحمت و دلسوزی.
[7] - طوسی، مصباح‌المتهجد، ص۵۸۱؛ ابن‌طاووس، اقبال‌الاعمال، ج۱، ص۱۴۲ (دعای افتتاح، مروی از حضرت مهدی(عج)).
[8] - طوسی، مصباح‌المتهجد، ص۵۸۱؛ ابن‌طاووس، اقبال‌الاعمال، ج۱، ص۱۴۲ (دعای افتتاح، مروی از حضرت مهدی(عج)).
[9] - قصص، ۵.
[10] - نور، ۵۵.
[11] - حج، ۴۱.
[12] - قصص، ۶.
[13] - محمّد، ۷.
[14] - عنکبوت، ۶۹.
[15] - سوره‌ بقره، آیه‌ ۲۵۰.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: