1 أعلی، أرفع.
2 چه مناسب است این دو شعر از کتاب گنج دانش مرحوم آیت الله والد قدس سره:
ز قبر آیم برون چون روز محشر / مرا بس چارده شخص مطهّر
علی چار و محمد چار و زهرا / حسین و دو حسن موسی و جعفر
و دیگری از شعرا و مدیحه سرایان اهلبیت (ع) گفته است:
نگسلد رشتهی امّید گرانباری جرم / زمرهای را که شما حبل متینید همه
سیزده تن ز شما چاشنی از یک تن یافت / زان نمکدان حقیقت نمکینید همه
3 نهجالبلاغه، صبحی صالح، نامه ۲۸ (ج۳، ص۳۲).
چه نیکو فرموده سید رضی در اشعاری که بنیعباس را مخاطب قرار داده است:
رُدُّوا تُرَاثَ مُحَمَّدٍ (ص) رُدُّوا / لَیْسَ الْقَضِیبُ لَکُمْ وَلَا الْبُرْدُ
هَلْ أُعْرِفَتْ فِیکُمْ کَفَاطِمَة / أَمْ هَلْ لَکُمْ کَمُحَمَّدٍ جَدُّ
جُلُّ افْتِخَارِهِمُ بِأَنَّهُمُ / عِنْدَ الْخِصَامِ مَصَاقِعُ لَدُّ
إِنَّ الْخَلَائِفَ وَالْاُولَی فَخَرُوا / بِهِم عَلَیْنَا قَبْلُ أَوْ بَعْدُ
شَرَفُوا بِنَا وَلِجَدِّنَا خُلِقُوا / فَهُمُ صَنَائِعُنَا إِذَا عُدُّوا
میراث محمد را برگردانید پس بدهید قبای خلافت و چوب فرمان روایی برای شما و برازنده شما نیست آیا کسی مانند فاطمه در میان شما شناخته شده است؟ و یا مانند محمد برایتان جَدّی وجود دارد؟ همه افتخارشان اینست که آنها به هنگام جدال و مخاصمت صدای بلند دارند و لجوج و سرسختند بازماندگان و گذشتگان آنها بهوسیله آنها بر ما فخر فروختند در گذشته و بعد از آن بهوسیله ما به شرافت رسیدند و شرفیاب شدند و به طفیلی جَدّ ما آفریده شدند پس آنها وقتی به شمار میآیند درحقیقت ساخته ما هستند. خوئی، منهاجالبراعة فی شرح نهجالبلاغه، ج۱، ص۱۷۳.
4 صدوق، کمالالدین، ص۲۵۴ – ۲۵۵؛ همو، عللالشرائع، ج۱، ص۵؛ همو، عیون اخبارالرضا (ع)، ج۲، ص۲۳۷؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۱۸، ص۳۴۵.
5 لکنهوی، عبقاتالانوار، ج۲۳، ص۹۸۳؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۲۷، ص۵.
6 بقره، ۲۹.
7 الرحمن، ۱۰.
8 بقره، ۲۲.
9 ذاریات، ۵۶.
10 لازم به تذکر است، از اینکه ما در ضمن سخنان خود کلمه «امام» را محور سخن قرار دادهایم، گمان نشود که شئونی را که در این بحث برای «امام» اثبات میکنیم، برای حضرت رسول اکرم (ص) ثابت نمیدانیم، بلکه مطلب برعکس است؛ اوّلاً برحسب روایات متواتر نور - که شیعه و سنّی روایت کردهاند - پیغمبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) از نور واحد خلق شدهاند ثانیاً برحسب روایات دیگر و براهین عقلی هر کمالی که ائمه (ع) دارا میباشند، مرتبه اکمل و اقوایش را پیغمبر (ص) دارا است. و پیغمبر (ص) از همه آنها افضل است و آنان نسبت به پیغمبر تابع و مطیع، و آن حضرت مطاع و متبوع است.
پس تمام شئونی که از آنها بحث میکنیم، بهطریقاولی برای شخص شخیص حضرت خاتمالأنبیا (ص) ثابت است، این مطلب در کمال صراحت و وضوح از خطبههای امیرالمؤمنین (ع) در وصف و مدح پیغمبر (ص) و از مواضعی که امیرالمؤمنین (ع) نسبت به آن حضرت در مثل لیلةالمبیت و در شعب ابی طالب داشته، استفاده میشود.
و خلاصه در بین تمام امّت، احدی را از علی (ع) نسبت به پیغمبر (ص) مطیعتر و تسلیمتر نخواهیم یافت و این یکی از فضایل بزرگ علی (ع) است که احدی از صحابه در آن با آن حضرت، همطراز نمیباشد.
11 بقره، ۳۰.
12 بقره، ۳۰.
13 سراینده این ابیات، ابننباته مصری است. خلقت و آفرینش محمد مجتبی و برگزیده انجام یافته بود. صفت برگزیدگی تاج رفیع عظمت و بزرگی او بود درحالی که هنوز برای آدم گلی سرشته نشده بود صفت برگزیدگی تاج بلند و رفیع عظمت او بود. در حالی که برای ماه چهارده شبه و برای ستاره تاجی نبود اگر او نبود زمینی نبود و نه افقی و نه زمانی و نه آفریدهای و نه نسلی و نژادی به وجود میآمد و برای هدایت و رستگاری عبادت و مناسک که چراغ هدایتند نبود و در آنجا برای نزول وحی جایگاهی نبود.
14 سراینده این ابیات نیز ابننباته است. ای برگزیده پیامبران، ای آن کسی که اگر او نبود موسای کلیم در جایگاه خود قرار نمیگرفت نه هرگز! و نه در بهشت پدری سکونت میکرد و نه عیسی مسیح استخوان پوسیدهای را زنده میکرد، (نه استخوان پوسیدهای برای او حرکت میکرد و زنده میشد). خدا بر تو درود فرستاد پس هر صاحب مجد و عظمت و بزرگی در مقابل بزرگی و عظمت تو وظیفهاش تسلیم و درودفرستادن است.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی