کد مطلب: ۳۸۷۲
تعداد بازدید: ۹۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
نگاهی بر زندگی امام مهدی(ع)| ۲۱
نماز جمعه در کوفه به امامت حضرت مهدی(عج) بقدری ازدحام می‌شود که: انسان در روز جمعه سوار بر مرکب راهوار و تندرو می‌شود تا خود را به نماز برساند، بر اثر ازدحام، توفیق شرکت در نماز جمعه را نمی‌یابد.

نمونه‌هایی از گفتار و رفتار امام زمان(عج) و چند ویژگی حکومتش| ۳

 

جادّه‌سازی و وسعت‌دادن به شهرها و مراکز مذهبی
 

جادّه‌سازی و توسعه‌ی شهرسازی و کوتاه ‌نمودن ارتفاع ساختمان‌ها برای حفظ محیط ‌زیست و توسعه‌ی مراکز مذهبی نیز یکی از برنامه‌های حکومت درخشان مهدی(عج) است، در یکی از روایات از امام باقر(ع) چنین می‌خوانیم:
«اِذ اقامَ الْقائِمُ یَکُونُ الْمَساجِدُ کُلُّها جَمّاً لا شَرَفَ فِیها کَما کانَ عَلی عَهْدِ رَسُولِ‌اللهِ، وَ یُوَسِّعٌ الطَّرِیقَ الْاَعْظَمِ فَیَصِیرُ سِتِّینَ ذِراعاً وَ یَهْدِمُ کُلَّ مَسْجِدٍ عَلَی الطَّرِیقِ، وَ یَسُدُّ کُلَّ کُوَّةٍ اِلَی الطَّرِیقِ، وَ کُلَّ جَناحٍ وَ کَنَیِفٍ وَ مِیزابٍ اِلَی الطَّرِیقِ:
هنگامی که قائم ما قیام کند، همه‌ی مساجد دارای دیوارهای کوتاه و بدون کنگره خواهد شد، همان‌گونه که در عصر رسول خدا(ص) بود، آن حضرت جادّه‌های بزرگ را توسعه می‌دهد که به 60 ذراع رسد و تمام مساجدی را که در مسیر راه (و مزاحم عبور و مرور) هستند ویران می‌کند و تمام دریچه‌ها و روزنه‌هایی که به راهها گشوده می‌شود (و مزاحم عبور و مرور است) و همچنین بالکن‌ها (ی مزاحم) و فاضلاب‌ها و ناودان‌هایی که به راه عبور مردم باز می‌شود را می‌بندد.»[1]
امام صادق(ع) فرمود:
«اِذا اقامَ قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ (ص) بَنی فِی ظَهْرِ الْکُوفَةِ مَسْجِداً لَهُ اَلْفَ بابٍ وَاتَّصَلَث بُیُوتُ الْکُوفَةِ بِنَهْرِ کَرْبَلا:
هنگامی که قائم آل محمّد(ص) قیام کند، در پشت کوفه مسجدی (آن‌چنان بزرگ) بسازد که هزار در دارد و خانه‌های کوفه بر اثر توسعه به نهر کربلا متّصل می‌گردد.»[2] نیز فرمود:
«وَ لَیَوُدَّنَ اَکْثَرُ النّاسِ اَنَّهُ اشْتَری شِبْراً مِنْ اَرْضِ السَّبْعِ بِشِبْرٍ مِنْ ذَهَبٍ ... وَ لَیَصِیرَنَّ الْکُوفَةُ اَرْبَعَةً وَ خَمْسِینَ مِیلاً، وَ لَیُجاوَرَنَّ قُصُورُها کَرْبَلا، وَ لَیْصِیرنَّ اللهُ کَرْبَلا مَعْقِلاً وَ مَقاماً تُخَتَلِفُ فِیهَا الْمَلائِکَةُ وَ الْمُؤْمِنُونَ:
بیشتر مردم دوست دارند که یک وجب از زمین کنار جادّه را به یک وجب طلا خریداری کنند، وسعت کوفه به پنجاه و چهار میل (هر میل دو کیلومتر) می‌رسد، تا آنجا که عمارات آن به کربلا می‌پیوندد و کربلا (کانون شهیدان بزرگ) مرکز بسیاری از فعالیّت‌ها می‌گردد، فرشتگان و مؤمنان در آن مرکز رفت و آمد می‌کنند.»[3]
نماز جمعه در کوفه به امامت حضرت مهدی(عج) بقدری ازدحام می‌شود که: انسان در روز جمعه سوار بر مرکب راهوار و تندرو می‌شود تا خود را به نماز برساند، بر اثر ازدحام، توفیق شرکت در نماز جمعه را نمی‌یابد.[4]
 


اقتدار عظیم حکومت مهدی (عج)
 


اقتدار و قدرت عظیم حضرت مهدی(عج) و حکومتش بر جهان، بقدری عظیم و وسیع است که عظمت و شکوه آن قابل تصوّر نیست این اقتدار عظیم متشکّل از چهار نیروی توانمند است:
1- امدادهای غیبی در سطح وسیع
2- توانمندی حضرت مهدی(عج)
3- نیروهای انسانی جوان
4- امکانات عظیم و بسیار در سطح عالی‌ترین پیشرفت‌های علمی.
در مورد امدادهای غیبی، در عصر حکومت حضرت مهدی(عج) سخن بسیار است در اینجا نظر شما را به دو حدیث جلب می‌کنم:
1- امام باقر(ع) فرمود: «هرگاه قائم(عج) قیام کند، خداوند او را به پنج‌هزار نفر فرشتگان نشاندار[5] و پشت سر هم[6] و نازل شده و مقرّب درگاه حقّ یاری فرماید، جبرئیل در پیشاپیش او، میکائیل در طرف راست او، اسرافیل در طرف چپ او می‌باشند و رعب و ترس از هر سو بر دشمنان به اندازه‌ی مسیر یک ماه راه رفتن، سایه می‌افکند و فرشتگان مقرّب با اسکورت و نگهبانی وسیع، در محور حضرت مهدی(عج) می‌باشند.»[7]
2- امام صادق(ع) فرمود: هنگامی که زمام امور در دست صاحب امر، مهدی(عج) قرار گرفت، خداوند هر گودی زمین را برای او بالا بَرد و هر بلندی را برای او پایین آورد.
«حَتّی تَکُونَ الدُّنْیا عِنْدَهُ بِمَنْزِلَةِ راحَتِهِ، فَاَیُّکُمْ لَوْ کانَتْ فِی راحَتِهِ شَعْرَةً لَمْ یُبْصِرْها:
تا آنجا که سراسر جهان در پیشگاه او همچون کف دستش خواهد شد، کدام‌یک از شما اگر در کف دستش مویی باشد، آن را ندیده است؟»[8] حضرت مهدی(عج) نیز این‌گونه بر اوضاع جهان سلطه و آگاهی دارد.
در مورد توانمندی خود حضرت مهدی (عج) به روایت زیر توجّه کنید:
ریّان ‌بن صلت به امام رضا(ع) عرض کرد: «آیا تو صاحب امر هستی؟»
آن حضرت پاسخ داد: «من صاحب امر هستم ولی نه آن صاحب امری که سراسر زمین را همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد کند، چگونه من او باشم با اینکه ضعف بدنی مرا می‌بینی، قائم(عج) کسی است که در سنّ پیری با سیمای جوان نیرومند قیام می‌کند، او آن‌چنان توانمند است که اگر بر بزرگترین درخت روی زمین دست افکند، آن را از ریشه بیرون می‌کشد و اگر بین کوه‌ها فریاد بزند، صخره‌های عظیم کوه‌ها یکباره از جا کنده شوند، عصای موسی(ع) و انگشتر سلیمان در دست اوست، او چهارمین فرزند من است، خداوند آنچه را بخواهد او را غایب گرداند، سپس او را آشکار نموده و سراسر زمین را همان‌گونه که پر ازظلم و جور شده پر از عدل و داد کند.»[9]
در مورد نیروهای انسانی جوان، امیر مؤمنان علی(ع) فرمود:
«اَصْحابُ الْمَهْدِیِّ شَبابٌ لاکُهُولَ فِیهِمْ، اِلّا مِثْلَ کُحْلِ الْعَیْنِ، وَ الْمِلْحِ فِی الزّادِ:
اصحاب مهدی(عج) جوان هستند و فرد پیر در میانشان نیست مگر همانند سرمه در چشم یا نمک در غذا.»[10]
و در مورد امکانات عظیم، روشن است که همه‌ی امکانات سیاسی، نظامی، اقتصادی، جغرافیایی مسلمانان در اختیار او قرار می‌گیرند، تا آنجا که امام باقر(ع) در ضمن گفتاری به شیعیانش فرمود:
«وَ اَنْتُمْ قُوّامُ الْاَرْضِ وَ خُزّانُها:
شما نگهبانان مقتدر سراسر زمین و خزانه‌دارهای سراسر جهان می‌باشید.»[11]
کوتاه سخن آن که: ولایت و حکومت حضرت قائم(عج) با تمام امکانات و امتیازات در سطح عمیق و وسیع با پیشرفت‌های بی‌نظیر و اقتدار کامل در پرتو امدادهای عظیم غیبی، در جهان برقرار می‌گردد، خداوند به چنین عصری سوگند یاد کرده و می‌فرماید:
وَ الْعَصْرِ: «سوگند به عصر حکومت امام قائم.»[12] و چنانکه در همین سوره‌ی عصر آمده در هر زمان و در آن عصر، تنها آن کسانی نجات می‌یابند که مؤمنان با عمل باشند و همدیگر را به حقّ و استقامت دعوت نمایند.
هرگز فراموش نکنیم که برای پدیدارشدن چنین حکومت، برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی و آمادگی کامل لازم است و باید رنج‌ها کشید و عرق پیشانی ریخت، و خون داد، چنانکه شخصی از امام باقر(ع) پرسید: «مردم می‌گویند وقتی که حضرت مهدی(عج) قیام کرد، کارها به طور طبیعی به پیش می‌رود و سامان می‌یابد و به اندازه‌ی شاخ خونگیری، خونریزی نمی‌شود.
امام باقر(ع) در پاسخ فرمود: «سوگند به خدا چنین نیست، اگر چنین چیزی ممکن بود در مورد پیامبر اسلام(ص) صورت می‌گرفت، در صورتی که به دندان آن حضرت در جهاد با دشمن خون افتاد و پیشانیش شکست.
«وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ حَتّی تَمْسَحَ نَحْنُ وَ اَنْتُمْ الْعَرَقَ وَ الْعَلَقَ، ثُمَّ مَسَحَ جَبْهَتَةُ:
سوگند به خداوندی که جانم در دست اوست (چنین حکومتی به دست نمی‌آید) مگر ما و شما عرق بریزیم و خون‌ها ریخته شود، آنگاه دست بر پیشانی مبارکش کشید.»[13]
 


یاری‌طلبی از مردم ایران در جنگ با سفیانی
 


از امیر مؤمنان علی(ع) نقل شده: «هنگامی که لشگر سفیانی وارد کوفه شدند (سراسر آنجا را در قبضه‌ی خود درآوردند حضرت مهدی(عج) برای مردم خراسان پیام می‌فرستند و آنها را برای سرکوبی لشگر سفیانی به یاری می‌طلبد) لشگر خراسان به سوی کوفه حرکت می‌کنند، در مسیر راه به لشگری که دارای پرچم‌های سیاه هستند و فرمانده‌ی آنها «شعیب ‌بن صالح» (برخاسته از شهر رَی) است، با هم می‌شوند و به سوی لشگر سفیانی حرکت می‌نمایند و در کنار اصطخر (نزدیک اهواز) درگیری شدیدی بین آنها و لشگر سفیانی رخ می‌دهد، لشگر سفیانی تارومار شده و پا به فرار می‌گذارند. در این وقت مردم به طور آزاد به جستجوی امام قائم(عج) پرداخته و به سعادت ملاقات با ایشان نائل می‌شوند.»[14] آنگاه خراسانی و شعیب از فرماندهان سپاه حضرت مهدی(عج) می‌گردند و شعیب فرمانده کل نیروهای امام از طرف آن حضرت منصوب می‌شود.[15]
خدا را شکر، که تا اینجا مجموعه‌ی چهارده شماره‌ی «در پرتو زندگی چهارده معصوم(ع)» به پایان رسید، به امید آنکه مقبول افتد و توشه‌ی راه سعادت دنیا و آخرت گردد.
خدایا! به حقّ چهارده معصوم(ع) بپذیر و ما را از رهروان خالص آنها قرار بده و مشمول شفاعتشان گردان.
آمین یا ربَّ العَالَمِین
(پایان)
 

خودآزمایی
 

1- اقتدار و قدرت عظیم حضرت مهدی(عج) و حکومتش بر جهان، متشکّل از چه نیروهایی است؟
2- امام باقر(ع) در مورد امدادهای غیبی، در عصر حکومت حضرت مهدی(عج) چه فرمودند؟
3- در مورد یاری‌طلبی امام زمان(عج) از مردم ایران در جنگ با سفیانی توضیح دهید.  
 

پی‌نوشت‌ها

 
[1]- بحار، ج 52، ص 339.
[2]- بحار، ج 52، ص 337.
[3]- بحار، ج 53، ص 11 و 12. یکی از دانشمندان در تحقیق خود می‌نویسد: «اگر حدس بزنیم که بین دو در، حداقل ده متر فاصله باشد، طول مسجد به مقدار 3250 متر خواهد شد و با ضرب این عدد بر خودش، چنین به دست می‌آید که مساحت مسجد 500/562/1 (یک میلیون و پانصد و شصت و دو هزار و پانصد متر) می‌باشد. (الامام‌ المهدی من ‌المهد الی ‌الظُهور، ص 547).
[4]- همان مدرک، ج 52، ص 33.
[5]- در آیه 125 آل عمران، از این فرشتگان به عنوان فرشتگان مُسَوِّمْ سخن به میان آمده است.
[6]- در آیه 9 انفال، از این فرشتگان به عنوان «مُرْدِفین» یاد شده است.
[7]- غیبة النّعمانی، ص 244.
[8]- بحار، ج 52، ص 328.
[9]- بحار، ج 52، ص 322.
[10]- غیبة الطّوسی، ص 298، غیبة النّعمانی، ص 170.
[11]- بحار، ج 52، ص 335.
[12]- یکی از تفاسیر آیه‌ی وَالْعَصْر.
[13]- بحار، ج 52، ص 358.
[14]- مخطوطه ابن حمّاد، ص 86، مطابق نقل عصر الظّهور، تألیف علی‌ الکورانی، ص 294.
[15]- عصر الظهور، ص 241.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد محمدی اشتهاردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: