کد مطلب: ۴
تعداد بازدید: ۴۶۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۳
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام به حکم قرآن کریم و روایات بسیار، از منابع شیعه و سنّی، همواره هادیان و منجیان بشریّت از تاریکی جهل و گمراهی هستند و به اقتضاء این جایگاه رفیع، خدای متعال ایشان را مخزن علم خود و پاکیزه از هر گونه نقص و کاستی قرار داده است.

پیشگفتار گنجینه احادیث

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت بر آن است تا با توکّل به خدای متعال و توسّل به خاندان عصمت علیهم السّلام، مجموعه ای از معارف اهل بیت علیهم السّلام را باهدف نشر و ترویج احادیث ائمّه اطهار علیهم السّلام، تحت عنوان((گنجینه احادیث)) در قالب موضوعات متنوّع و کاربردی، به صورت هر هفته یک موضوع و هر موضوع مشتمل بر چهل حدیث، در اختیار مخاطبین گرامی قرار دهد.
قالَ رسولُ اللهِ صَلَّی الله علیه و آله:
تَذاکَرُوا وَ تَلاقُوا وَ تَحَدَّثُوا فَإنَّ الحَدیثَ جَلاءٌ لِلقُلُوبِ إِنَّ القُلُوبَ لَتَرینُ کَما یَرینُ السَّیفُ جِلائُها الحدیثُ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
با هم مذاکره کنید، یکدیگر را ملاقات کنید و برای هم حدیث بگوئید، زیرا حدیث وسیله زلال کردن دل هاست، به درستی که دل زنگ می زند همانگونه که شمشیر ها زنگ می زند، جلا و صیقل قلوب حدیث است.(اصول کافی ج1 ص41)
قالَ ابوجعفرٍ الباقرُ علیه السلّام:
إِنَّ حَدیثَنا یُحیِی القُلُوبَ وَ قالَ مَنفَعَتُهُ فِی الدّینِ أَشَدُّ عَلَی الشَّیطانِ مِن عِبادَةِ سَبعینَ اَلفَ عابِدٍ.
امام باقر علیه السلام فرمودند:
همانا حدیث ما قلب ها را زنده می کند و فرمودند: منفعت حدیث ما در دین، بر شیطان گرانتر از عبادت هفتاد هزار عابد می باشد. (بحار النوار ج2 ص151)
قال ابوعبدِالله علیه السّلام:
الرّاویةُ لِحَدیثِنا یَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شیعَتِنا اَفضَلُ مِن ألفِ عابِدٍ.
حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: شخص پرروایتی که وسیله تثبیت عقیده شیعیان ما باشد، بهتر از هزار عابد است.(اصول کافی ج1 ص33)
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام به حکم قرآن کریم و روایات بسیار، از منابع شیعه و سنّی، همواره هادیان و منجیان بشریّت از تاریکی جهل و گمراهی هستند و به اقتضاء این جایگاه رفیع، خدای متعال ایشان را مخزن علم خود(جامعه کبیره: و خُزّانَ العِلمِ...وَ مَعادِنِ حِکمَةِ الله)و پاکیزه از هر گونه نقص و کاستی(احزاب/33:إِنَّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عنکُم الرِّجسَ أهلَ البیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً)قرار داده است. تنها ایشان ستارگانی هستند که با پیروی از آن ها می توان به سرمنزل مقصود-که همان معرفت و عبودیّت است(مراجعه شود به تفسیر نمونه ج22،هدف خلقت انسان،ذیل آیه56 سوره ذاریات)-رسید. لذا رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در حدیث معروف ثقلین که مورد اتّفاق و قبول شیعه و سنّی می باشد، تمسّک به ایشان را هم ردیف قرآن و عدول از آن را مایه گمراهی بیان فرموده اند: (إِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ ما إِن تَمَسَّکتُم بِهِ لَن تَضِلُّوا بَعدی کتابَ الله وَ عِترَتی أهلَ بَیتی وَ إِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ-همانا من دو وجود گرانسنگ را در میان شما به یادگار می گذارم،تا زمانی که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نمی شوید:کتاب خدا و عترتم،اهل بیتم.و این دو تا در حوض کوثر بر من وارد شوند هرگز از هم جدا نمی شوند.)
در این راستا، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت بر آن است تا با توکّل به خدای متعال و توسّل به خاندان عصمت علیهم السّلام، مجموعه ای از معارف اهل بیت علیهم السّلام را باهدف نشر و ترویج احادیث ائمّه اطهار علیهم السّلام، تحت عنوان((گنجینه احادیث)) در قالب موضوعات متنوّع و کاربردی،به صورت هر هفته یک موضوع و هر موضوع مشتمل بر چهل حدیث،در اختیار مخاطبین گرامی قرار دهد.
امید است که بدین وسیله، مشمول دعای حضرت ثامن الحجج مولانا علیّ بن موسی الرّضا علیه آلاف التّحیّة و الثّنا قرار گیریم، چرا که آن حضرت در روایتی فرمودند: رَحِمَ الله عَبداً أَحیا أمرَنا،فَقُلتُ لَهُ کَیفَ یُحیی أمرَکُم؟ قالَ علیهِ السَّلامُ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَ یُعَلِّمُهَاالنّاسَ،فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا-رحمت خدا بر آن بنده ای که امر ولایت ما را احیا کند.راوی عرض می کند چگونه امر ولایت شما را احیا کند؟ فرمود: علوم ما را فرا می گیرد و به دیگران تعلیم می دهد،مردم اگر حسن و زیبایی کلام ما را بدانند،از ما تبعیّت می نمایند.(وسائل الشیعة ج27 ص92)
لازم به ذکر است که عمدتا احادیثی که در این مجموعه گردآوری شده است، نتیجه زحمات و دقّت عالم ربّانی جناب آیت الله سیّد علی لواسانی حفظه الله می باشد،که بر اساس تعالیم معصومین علیه السّلام-عَن اَبی عَبدِ الله علیهِ السَّلامُ قالَ:مَن حَفِظَ مِن شیعَتِنا اَربَعینَ حَدیثاً بَعَثَهُ الله عَزَّ وَجَلَّ یَومَ القِیامَةِ عالِماً فَقیهاً وَ لَم یُعَذِّبهُ. از امام صادق علیه السّلام مروی است:هر کس از شیعیان ما چهل حدیث حفظ کند،خداوند عزّوجلّ روز قیامت او را عال و فقیه محشور می کند و او را عذاب نمی نماید.(بحار الانوار ج2 ص153)-و سیره علمای اعلام(اربعین نویسی)به شکل ((هر موضوع،چهل حدیث))خدمت عزیزان تقدیم می گردد.
انتظار می رود با مطالعه و پیگیری این احادیث شریف و البته عمل به آن ها، در ارتقاء سطح معرفت و معنویّت فردی و اجتماعی، سهمی بسزا داشته باشیم و بدین وسیله در زمینه سازی حکومت الهی و گسترش عدل و انسانیّت توسّط امام بر حقّ،ولیّ الله المطلق، حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا له الفداء،قدمی برداشته باشیم.باشد که مقبول درگاه احدیّت قرار گیرد. ان شاء الله تعالی.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: