کد مطلب: ۴۱۷۱
تعداد بازدید: ۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
یکصد و پنجاه درس زندگی | ۱
انباشتن مغز از فرمول‌های علمی و قوانین منطقی و اصول فلسفی و هرگونه دانشی، مادام که با اندیشه‌ی صحیح و جهان بینی روشن، و آشنایی با اصول زندگی انسانی هماهنگ نباشد، بسیار کم اثر است...

اندیشه، تدبر و تفکر

 
امیرمؤمنان علی(ع):
«أَلاَ لاَ خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَیْسَ فِیهِ تَفَهُّمٌ
أَلاَ لاَ خَیْرَ فِی قَرَائَةٍ لَیْسَ فِیْها تَدَبُرٌ
أَلاَ لاَ خَیْرَ فِی عِبادَةٍ لَیْسَ فِیْها تَفَکُّرٌ[۱]
آگاه باشید: دانشی که در آن اندیشه نیست سودی ندارد!
آگاه باشید: تلاوت قرآن که در آن تدبّر نباشد نفعی ندارد!
آگاه باشید: عبادتی که در آن تفکّر نیست بی اثر است!»
 

شرح کوتاه

 
انباشتن مغز از فرمول‌های علمی و قوانین منطقی و اصول فلسفی و هرگونه دانشی، مادام که با اندیشه‌ی صحیح و جهان بینی روشن، و آشنایی با اصول زندگی انسانی هماهنگ نباشد، بسیار کم اثر است؛ همان‌طور که خواندن آیات شریفه‌ی قرآن اگر با تدّبر و دقّت در عمق معانی آن همراه نباشد، تأثیر آن ناچیز است؛ و عباداتی که نور تفکّر و عقل بر آن نتابد جسمی است بی روح و فاقد اثر عالی تربیتی.
پس بیاییم دانش خود را با اندیشه بیامیزیم و قرآن را با تدبّر در آیات آن بخوانیم و عبادات ما آمیخته با تفکّر باشد تا آثار گرانبهای آن را مشاهده کنیم.


خودآزمایی


چگونه دانشی کم اثر است؟
 

پی‌نوشت


[۱]. کافی، جلد اوّل، صفحه‌ی 36 (باب صفة العلماء) حدیث ۳).

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: