وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (۱۵۵) الَّذِینَ إِذَآ أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ (۱۵۶) أُولَئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (۱۵۷)
و بیتردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال، جانها و محصولات آزمایش میکنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده.(۱۵۵) کسانی که چون مصیبتی سخت به آنان رسد میگویند: «ما مملوک خداییم و یقیناً به سوی او بازمیگردیم»(۱۵۶) آنانند که درودها و رحمتی از سوی پروردگارشان بر آنان است و آنانند که هدایت یافتهاند.(۱۵۷) (بقره)
همانگونه که گفته شد، خداوند متعال بندگان خویش را به انواع بلاها و تلخیهای زندگی دچار میسازد تا میزان تسلیم و اطاعت آنان بر همگان معلوم و زمینههای پاداش و مجازات آنان ایجاد شود. با این توضیح، روشن میگردد که انبیاء و اولیای الهی نیز از سنت امتحان خداوند مستثنی نبوده و به سختیهای گوناگون دچار میشوند، ولی این مشکلات و بلاها زمینهی خضوع و بندگی بیشتر را فراهم ساخته و موجب بالارفتن درجاتشان میگردد. بنابراین، حکمت بلا برای مؤمن، رشد و تعالی او در مسیر بندگی خداوند میباشد.
امام(ع): «إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِیاءُ ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ؛
شدیدترین بلاها در رتبهی اول برای پیامبران، سپس برای اوصیای آنان و پس از آن، برای هر کسی است که به آنان شباهت بیشتری دارد.» کافی، ج۲ ص۲۵۲ ح۱.