کد مطلب: ۴۷۶۴
تعداد بازدید: ۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۳۸
خداوند پیامبران را مبعوث نمود و پی‌درپی فرستاد تا وفا به پیمان فطرت را از آنان بخواهند و نعمت‌های فراموش شده را به یادشان بیاورند و در رساندن پیام خدا، اتمام حجت نمایند و غبار از روی گنجینه‌های خرد آنان برافشانند.

اهداف بعثت پیامبران

 

۲. تذکّر و یادآوری (بیداری فطرت انسان‌ها)
 


هَذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِینْذَرُوا بِهِ وَلِیعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ (۵۲)
این قرآن ابلاغی است برای (عموم) مردم تا همه انذار شوند و بدانند او معبود واحد است و تا صاحبان مغز و اندیشه متذکّر گردند. (ابراهیم، ۵۲)
 
همان‌گونه که پیشتر در مباحث خداشناسی گفته شد، فطرت همه‌ی انسان‌ها هماهنگ و همسو با حقیقت خالص این عالم ـ یعنی خداوند متعال ـ آفریده شده است. از این رو، رسالت اصلی پیامبران، بیداری این فطرت و مصون داشتن آن از گزند غفلت و وسوسه است. در بسیاری از آیات قرآن، بر این وظیفه‌ی پیامبران تأکید و تذکّر دادن، یکی از اهداف بعثت معرفی شده است. تذکّر در مورد مطلبی است که انسان آن را بیشتر می‌دانسته است. مثلاً مسئله‌ی یگانگی خداوند را عقل و فطرت می‌یابد؛ امّا گاهی غفلت و یا وسوسه موجب نادیده گرفتن آن می‌شود. در چنین مواردی، انبیاء فطرت خفته‌ی انسان‌ها را بیدار کرده و علاوه بر هدایت و ارشاد انسان‌ها، به تقویت و تحکیم باورهای آنان نیز می‌کوشند. در آیه‌ی بالا ـ ضمن معرفی قرآن به عنوان مایه‌ی تبلیغ و یادآوری حقایق ـ ضمن معرفی قرآن به عنوان مایه‌ی تبلیغ و یادآوری حقایق ـ به این موضوع نیز اشاره شده است.
 

حدیث:

 
امام علی(ع):
«فبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إلَیهِمْ أنْبِیاءَهُ لِیسْتَأدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یذَكِّرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ وَ یحْتَجُّوا علَیهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائُنَ الْعُقول؛
خداوند پیامبران را مبعوث نمود و پی‌درپی فرستاد تا وفا به پیمان فطرت را از آنان بخواهند و نعمت‌های فراموش شده را به یادشان بیاورند و در رساندن پیام خدا، اتمام حجت نمایند و غبار از روی گنجینه‌های خرد آنان برافشانند.» نهج‌البلاغه: خطبه۱.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: