کد مطلب: ۴۸۲۹
تعداد بازدید: ۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۴۲
تحقق عدالت از آرزوهای دیرینه‌ی جوامع بشری است. براساس آیات قرآن یکی از اهداف بعثت انبیاء تحقق عدالت در همه‌ی ابعاد قضایی، اجنماعی، سیاسی و... می‌باشد.

اهداف بعثت پیامبران


۶. برقراری عدالت
 

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیعْلَمَ اللهُ مَن ینصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیبِ إِنَّ اللهَ قَوِی عَزِیزٌ (۲۵)
همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت بر خیزند، و آهن را که در آن برای مردم نیرو و قدرتی شدید و سودهایی است پدید آوردیم، تا خدا مشخص بدارد چه کسانی او و پیامبرانش را در غیاب پیامبران یاری می‌دهند؛ یقینا خدا نیرومند و توانای شکست‌ناپذیر است. (حدید، ۲۵)
 

توضیح:

 
تحقق عدالت از آرزوهای دیرینه‌ی جوامع بشری است. براساس آیات قرآن یکی از اهداف بعثت انبیاء تحقق عدالت در همه‌ی ابعاد قضایی، اجنماعی، سیاسی و... می‌باشد. پیامبران چون خود عادل‌اند و به زوایای پنهان در اجرای عدالت اجتماعی نیز آگاهند، بهترین افراد برای تحقق این آرمان دینی هستند. اگرچه بخش مهمی از این اهداف در پرتو تشکیل حکومت محقق خواهد شد، ولی حتی پیامبرانی که همواره تحت سلطه‌ی طاغوت بوده فرصت تشکیل حکومت دینی نیز نیافته‌اند، به ترویج عدالت در میان قوم خود پرداخته‌اند.


حدیث:

 
امام کاظم(ع):
«لَا یعْدِلُ إِلاَّ مَنْ یحْسِنُ الْعَدْل؛
تنها کسی می‌تواند عدالت را اجرا کند که آن را خوب بشناسد و خود نیز عادل باشد.» کافی: ج۱ ص۵۴۲ ح۴.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: