کد مطلب: ۴۹۷۸
تعداد بازدید: ۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۴۹
سجایای اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، به قدری رفیع و بلند است که خداوند متعال در قرآن کریم بارها به تمجید و ستایش از آن پرداخته است. در پرتو همین سیرت نیکو بود که توانست دل‌های خفته‌ی بسیاری را بیدار ساخته و به آیین خود فراخواند.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ (۱) مَآ أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ (۲) وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَیرَ مَمْنُونٍ (۳) وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ (۴)
به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان* سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند،(۱) که به سبب رحمت پروردگارت تو مجنون نیستی؛(۲) و بی‌تردید برای تو پاداشی همیشگی است؛(۳) و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.(۴) (قلم)
 

توضیح:

 
سجایای اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، به قدری رفیع و بلند است که خداوند متعال در قرآن کریم بارها به تمجید و ستایش از آن پرداخته است. در پرتو همین سیرت نیکو بود که توانست دل‌های خفته‌ی بسیاری را بیدار ساخته و به آیین خود فراخواند. آن حضرت از چنان اخلاق نیکویی برخوردار بود که دشمنان و مخالفان سرسخت وی نیز به آن اعتراف داشتند. در آیه‌ی فوق، به پایداری و رسوخ ملکات اخلاقی در وجود پیامبر اکرم(ص) اشاره شده است. در برخی روایات نیز مراد از «خُلُقٍ عَظیم»، به آیین اسلام ـ که سراسر خوبی و نیکی است ـ تطبیق شده است.
 

حدیث:

 
امام صادق(ع):
«إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ «إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم»؛
خداوند پیامبرش را به نیکوترین اخلاق‌ها تأدیب نمود. زمانی که این ادب را تمام و کامل کرد، به او فرمود: «یقیناً تو بر اخلاق بزرگی قرار داری.» کافی: ج۱ ص۲۶۶ ح۴.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: