کد مطلب: ۴۹۷۹
تعداد بازدید: ۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۰
در میان سجایای گوناگون اخلاقی پیامبراکرم، اشتیاق شدید و کوشش خستگی‌ناپذیر آن حضرت در هدایت مردم و انجام رسالت خویش بیش از همه، مورد تأکید قرآن قرار گرفته است. آن حضرت نه تنها از هیچ تلاشی برای هدایت امت خود دریغ نکرد؛ بلکه چنان از گمراهی و جهالت کافران رنج می‌برد که غم و غصه‌ای جانکاه سراسر وجود وی را دربرگرفته...
لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ (۱۲۸)
یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است. (توبه، ۱۲۸)
 

توضیح:

 
در میان سجایای گوناگون اخلاقی پیامبراکرم، اشتیاق شدید و کوشش خستگی‌ناپذیر آن حضرت در هدایت مردم و انجام رسالت خویش بیش از همه، مورد تأکید قرآن قرار گرفته است. آن حضرت نه تنها از هیچ تلاشی برای هدایت امت خود دریغ نکرد؛ بلکه چنان از گمراهی و جهالت کافران رنج می‌برد که غم و غصه‌ای جانکاه سراسر وجود وی را دربرگرفته و به تعبیر قرآن در آیات ۳ شعراء و ۶ کهف، جانش نیز به خطر می‌افتاد. این خصلت رهبران دینی و مؤمنان راستین است که گمراهی و غفلت دیگران را برنمی‌تابند و با تمام وجود به هدایت و ارشاد آنان می‌پردازند. در آیه‌ی فوق، علاوه بر بیان این حقیقت، به دلسوزی و مهربانی پیامبر نسبت به مؤمنان نیز اشاره شده است.
 

حدیث:

 
پیامبر اکرم(ص):
«إِنَّ اللهَ بَعَثَنِی بِالرَّحْمَة؛
خداوند مرا به [انجام] رحمت بر مبعوث نمود.» کافی: ج۲ ص۱۵۹ ح۸.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: