أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا (۸۲)
آیا به قرآن [عمیقاً] نمیاندیشند؟ چنانچه از سوی غیر خدا بود، قطعاً در آن اختلاف بسیاری مییافتند. (نساء، ۸۲)
یکی از تهمتهایی که دشمنان اسلام به پیامبر اکرم(ص) میزدند، این بود که قرآن را از افسانههای پیشین ایران و روم فراگرفته یا در سفر خود به شام از علمای اهل کتاب آموزش دیده است. (نحل، ۱۰۳) این آیه در پاسخ آنان نازل شده است و به یکی از وجوه اعجاز قرآن اشاره میکند. اگر قرآن همانند نوشتهها و تعلیمات بشری بود، باید با تغییر شرایط و احوال مؤلف، تغییر میکرد، ولی با وجود اینکه قرآن در طول ۲۳ سال و در شرایط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشیبهای مختلف نازل شده است. هیچگونه اختلاف و تناقضی میان دستورات آن نیست. این امر حکایت از آن دارد که این کتاب، از منبع یگانهی حق نشأت گرفته است، به این وجه اعجاز، «اعجاز در تناسب و هماهنگی آیات» گفته میشود.
امام علی(ع):
«كِتَابُ اللهِ یصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ لَا ینْقُضُ بَعْضُهُ بَعْضا؛
آیات کتاب خداوند همدیگر را تصدیق کرده و نقض نمیکند.» احتجاج: ص۲۵۹.