پاسخ مراجع:
حضرت آیت الله خامنهای:
مادامی که قصد ماندن همیشگی در جایی نداشته باشد، وطن محسوب نمیشود، مگر آنکه، آنقدر بدون قصد بماند که عرفاً گویند آنجا وطن اوست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
ظاهراً محلی را که انسان به عنوان وطن جدید انتخاب میکند به صرف نیت ، توطن و سکونت دائمی در آن محل، آنجا حکم وطن را پیدا نمیکند. بلکه باید مدتی بماند تا عرفاً صدق کند، آن محل وطن و مسکن اوست و این مدت به لحاظ اختلاف موقعیت و شغل و امکانات افراد، کم و زیاد میشود. ممکن است نسبت به فردی پس از ماندن مدتی کوتاه صدق کند و نسبت به فردی دیگر پس از مدتی طولانی. و ملاک کلی همان صدقی عرفی است. لازم به ذکر است که، در موارد مشکوک اگر شخص قصد اقامه نکرده، باید احتیاط کند و نماز را جمع بخواند. (جامع المسائل 2/141)
حضرت آیت الله بهجت:
کافی نیست، و معیار صدق وطن است، عرفاً و اگر به قصد همیشه ماندن مدتی بماند که صدق عرفی نماید، وطن محسوب میشود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه قصد داشته باشد برای مدت طولانی، مثلاً یک سال یا بیشتر در آنجا بماند، به منزله وطن اوست.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
در فرض سؤال؛ محل مذکور وطن او محسوب نمیشود و وطن شدن جایی برای کسی، موقوف بر قصد توطن است.
حضرت آیت الله تبریزی:
در فرض مزبور؛ نماز او تمام و روزه گرفته میشود، اگرچه کمتر از ده روز بماند.