کد مطلب: ۵۸۴۷
تعداد بازدید: ۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
با جوانان | ۸
تکلیف؛ یعنی این گوی و این میدان، این شما و این همه فرصت‌های سعادت‌بخش، این نیروها و استعدادهای خداوندی، تکلیف؛ یعنی ورود به دوره سازندگی، خودسازی، مسئولیّت و ورود در امتحانات الهی و سرآغاز آمادگی برای سیر راه تکامل و تعالی، تکلیف؛ یعنی زندگی آگاهانه و خردپسند.

نامه شماره ۸


محضر مبارک بزرگ مجمع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی دامت برکاته
با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات آن مرجع عزیز به درگاه حضرت حق‌تعالی
خواهشمند است با رهنمودهای حکیمانه خویش، نوجوانان مشرّف به تکلیف را راهنمایی فرمایید.
از لطف شما صمیمانه سپاسگزاریم.
مستدام باشید. ان‌شاءالله
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
 
فرزندان عزیز و نوباوگان گرامی که به سن بلوغ و شرف صلاحیت توجه تکالیف الهی و خطابات قرآنی نایل شده‌اید!
حقیر به شما درک این شایستگی را تبریک می‌گویم.
توجه داشته باشید، از این تاریخ، شما به عضویت در جامعه اسلامی پذیرفته شده‌اید که روی اخلاق شما و گفتار شما و نیز کار شما حساب می‌شود و خداوند به شما نشان و اعتبار عطا فرموده است؛ که در همه آیاتِ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»[۱] به عنوان طرف خطاب و سخن او قرار می‌گیرید و در جامعه نیز شما به همان اعتبار مهمی که شرع مقدس ارزش و اعتبار داده، ارزش دارید.
کار و سخن شما که تا پیش از این اعتبار شرعی و قانونی نداشت، اکنون اعتبار شرعی می‌یابد؛ تا امروز، دیگران درباره شما تصمیم می‌گرفتند و صاحب اختیار شما بودند؛ ولی از امروز، دیگر صاحب اختیار خودتان، می‌شوید؛ از امروز محکوم به حکم کسی نیستید، جز به حکم خدا و پیامبر و ائمه معصومین(ع).


بازسازی عقیدتی


عقاید خود را به توحید، نبوت، امامت، معاد، و به کتاب‌ها و پیمبران گذشته و ملائکه، با دلایل هرچند مختصر و در عین حال قویّ و محکم، در ذهن خود حاضر کنید؛ و سعی کنید که به حول و قوّه الهی، برای خداوند متعال بنده‌ای صالح و برای پیامبر اکرم(ص) پیروی راستین و برای ائمّه طاهرین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ به خصوص صاحب‌الامر و ولیّ عصر، حضرت مهدی، حجة بن الحسن ـ ارواح العالمین له الفداء ـ شیعه مخلص و سربازی حقیقی، برای اسلام و قرآن پاسداری امین و برای همه مؤمنین و مؤمنات برادر یا خواهری غمخوار و مهربان باشید.


توصیه به حفظ حقوق مردم


حقوق همگان مخصوصاً حق پدر و مادر و اساتید و علما را رعایت کنید و کوتاه سخن آنکه خود را به اخلاق کریمه اسلامی آراسته سازید و در نیکی به خلق و قضای حوایج مردم اهتمام نمایید.


بلندنظری در کسب علم و معرفت


در علم و عمل و کسب معرفت و دانش، هرچه پیش می‌روید و به هر مقام و درجه‌ای که می‌رسید، در آن درجه متوقف نشوید و به کمال بیشتر و مقامات بالاتر نظر داشته باشید؛ از نعمت‌ها و امکاناتی که برای ترقّی دارید، حدّاکثر استفاده را بنمایید.


غنیمت شمردن عمر


از امروز، قدر و ارزش عمر و فرصت‌ها و حتی دقایق زندگی را بدانید. مبادا بیهوده تلف شود! هریک از شما، چنان بدانید که باید وجود شخص شما و باز هم شخص شما برای اسلام و برای امت اسلام، افتخارآفرین و موجب عزّت و عظمت گردد.
اوقات خود را به بطالت، سستی، غفلت و خدای نخواسته اشتغال به مناهی و ملاهی ضایع نسازید.


توصیه به جهاد با نفس

 

در جهاد با نفس و هوای نفسانی، که جهاد اکبر است، کوتاهی نکنید و سعی کنید بر غرایز خود مسلّط باشید.
چنان باشید و چنان بروید که در آینده، از یاد گذشته شاد و خوشحال شوید و سوابق خوب زندگی همیشه موجب اطمینان و آرامش قلب شما باشد.


تکلیف، شروع خودسازی


عزیزان من! تکلیف؛ یعنی این گوی و این میدان، این شما و این همه فرصت‌های سعادت‌بخش، این نیروها و استعدادهای خداوندی، تکلیف؛ یعنی ورود به دوره سازندگی، خودسازی، مسئولیّت و ورود در امتحانات الهی و سرآغاز آمادگی برای سیر راه تکامل و تعالی، تکلیف؛ یعنی زندگی آگاهانه و خردپسند.
شما خود را برای این زندگی آماده سازید و خود را به هیچ چیز و به هیچ کس و به هیچ قیمت، جز به خدا و به ثواب خدا نفروشید.
«إنَّهُ لَیْسَ لِأنْفُسَکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلا تَبِیعُوهَا إِلاّ بِهَا».[۲]
امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: برای نفس شما قیمتی جز بهشت نیست، جانتان و خودتان را غیر از بهشت، به چیز دیگری، نفروشید.


تلاش در خدمت به جامعه


تلاش کنید در هر رشته و شغلی که انتخاب می‌کنید، برای جامعه عضوی مفید و امین باشید؛ چنان بدانید که همه به سعی و تحصیل و تلاش شما نیازمندند؛ باید به سهم خودتان این نیازمندی‌ها را برطرف نمایید.


به سوی کمال انسانی


خدا را هیچ‌گاه فراموش نکنید و از یاد خدا و دعا و عبادت، به خصوص نماز و توسل به ائمه هدی(ع) و زیارت مشاهد مشرّفه، نیرو بگیرید، به سوی سعادت و کمال پیش بروید و به لطف و کمک و مدد خداوند امیدوار باشید که در قرآن مجید می‌فرماید:
«وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»[۳]
خداوند متعال همه شما را از یاران و سربازان واقعی حضرت بقیة‌الله الاعظم ـ ارواح العالمین له الفداء ـ قرار دهد و بر توفیقات شما بیفزاید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
لطف الله صافی

 

پی نوشت ها

 

[۱]. در قرآن کریم، ۸۹ مرتبه، لفظ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تکرار شده است.
[۲]. نهج البلاغه، حکمت 456؛ لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ص۱۰۸. «به راستی که جز بهشت، هیچ ارزشی برای جان‌هایتان نیست؛ پس جان‌هایتان را به غیر از بهشت، نفروشید».
[۳]. عنکبوت، ۶۹. «و کسانی را که در حق ما کوشیده‌اند به راه‌های خاص خویش رهنمون می‌شویم، و بی‌گمان خداوند با نیکوکاران است».

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: