کد مطلب: ۶۰۵۱
تعداد بازدید: ۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
زن مسلمان؛ بایدها و نبایدها
غریزه‌ی حادّ جنسی به اقتضای جوانی از داخل فشار می‌آورد و جلوه‌های هوس‌انگیز زنان از خارج، دامن به آتش درونی زده و آن را داغ‌تر و شعله‌ورتر می‌سازد و فکر هرگونه کار و فعالیّت را در وجود جوان می‌سوزاند! از طرفی هم احساس عقب‌ماندگی از کار و تحصیل، سرکوفتش می‌دهد!

فصل اوّل

 

نعمتی که ممکن است نقمت شود!


می‌دانیم که غریزه‌ی جنسی (خصیصه‌ی تجاذب و کشش متقابل میان زن و مرد) یکی از آیات و نشانه‌های اعجاب‌انگیز حکمت بالغه‌ی الهیّه است که به منظور تداوم و بقای نوع بشر در سرنوشت هر انسان سالم صحیح‌المزاجی نهاده شده است!
این غریزه علاوه بر اینکه سبب تولید نسل و بقای نوع است، اگر از طریق مشروع و طبیعی خویش ارضا گردد، در مسیر پر حوادث زندگی یک نوع آرامش توأم با شور و نشاط و لطافت روح ایجاد کرده و دل‌ها را نسبت به هم مهربان و وَدود و رحیم می‌گرداند؛ چنان که قرآن کریم می‌فرماید:
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ؛[1]
از جمله نشانه‌های [حکمت] خدا این است که از جنس خود شما برای شما همسرانی آفرید تا به سبب آنها آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این جریان نشانه‌هایی است برای کسانی که می‌اندیشند.
ولی همین نعمت بزرگ الهی که یکی از عوامل اصلی برای تشکیل یک مجتمع آرام و متین، سرشار از طهارت و پاکی، موّاج از دل‌های پرمهر و وَداد[2] می‌باشد، در نتیجه‌ی بیرون رفتن از مرز اعتدال و زیر پا نهادن مقرّرات خالق حکیم، مبدّل به یک بلا و نقمت عظیم می‌گردد و اجتماع آدمیان را به یک لجنزار عفن، لبریز از فساد و جنایت، توأم با هزاران نابسامانی‌ها و دربه‌دری‌ها تبدیل می‌نماید!
نمونه‌ی بسیار روشن آن همین جوامع ـ به اصطلاح ـ متمدّن دنیای امروز است که بر اثر یک سلسله علل استعماری شیطانی، بی‌بند و باری در ارضای این غریزه‌ی حادّ و آتشین را به نام تمدّن و تجدّد در زندگی پذیرفته‌اند و نتیجتاً مبتلا به انواع مفاسد اخلاقی ننگین و بیماری‌های خانمانسوز و از هم پاشیدن خانواده‌ها و گسترش دامنه‌ی فحشاء بشر بر باد دِه گشته‌اند![3]


زن، آرام‌بخش دل یا مایه‌ی اضطراب؟!


آری، «زن» که مظهر کامل جاذبه‌ی جنسی است و به بیان قرآن کریم باید مایه‌ی آرامش قلب «مرد» باشد و جوّ خانه و اجتماع را کانون مهر و محبّت و رأفت و رحمت بسازد، در دنیای امروز می‌بینیم که چگونه بر اثر انحراف از مدار طبیعی و شرعی‌اش مایه‌ی اضطراب و تا آرامی فکری مردان گردیده و خانه و جوّ جامعه را به صورت میدان جنگ و خصومت و نفرت درآورده است! زن با پخش آوازش، با نشان دادن اندام خود، با تبرّج و خودآرایی‌اش، با ارائه عکس‌های هوس‌انگیز و سایر جلوه‌های گوناگونش، هوس‌های نهفته در نفوس مردان را تهییج کرده و طوفانی عجیب در مغزهای جوانان بر می‌انگیزد و فکرها را پریشان و دل‌ها را پرآشوب می‌سازد! به طوری که یک نوع سکر و مستی و حیرت‌زدگی در طبقه جوان پیدا می‌شود که نمی‌توانند با آرامش فکر و سکونت خاطر به کارهای تحصیلی و فعالیّت‌های اجتماعی خود دل بدهند و پرشورترین لحظات عمرشان در حال هیجان و التهاب ناراحت‌کننده‌ای می‌گذرد!
غریزه‌ی حادّ جنسی به اقتضای جوانی از داخل فشار می‌آورد و جلوه‌های هوس‌انگیز زنان از خارج، دامن به آتش درونی زده و آن را داغ‌تر و شعله‌ورتر می‌سازد و فکر هرگونه کار و فعالیّت را در وجود جوان می‌سوزاند! از طرفی هم احساس عقب‌ماندگی از کار و تحصیل، سرکوفتش می‌دهد! در نتیجه جوان بیچاره کلافه می‌شود و مثل اسپند روی آتش برشته می‌گردد و دود عمر و جوانی و استعدادهای عالی‌اش به هوا می‌رود!
لذا این شکست‌خوردگان، برای تسکین التهاب درونی خویش، گاه به پناه مشروبات الکلی می‌روند و گاه به دامن مواد مخدّر می‌افتند و عاقبت دست به انتحار و خودکشی می‌زنند و وااسفاه که چه سرمایه‌های عظیم انسانی از دست می‌رود.


چه کسانی مصداق «نفّاثات فِی العُقَد» هستند؟


خداوند حکیم در آیه‌ی چهارم از سوره‌ی «فلق» که موارد پناه بردن به خدا را می‌شمارد، می‌فرماید:
و مِنْ شَرِّ النِّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ؛
پناه به خدا می‌برم از شرّ آنان که در گره‌ها و بندها می‌دمند!
صاحب تفسیر «مجمع‌البیان» ضمن تفسیر آیه‌ی شریفه که مورد نزول آن زن‌های ساحر و جادوگرند، معنای جامعی را نقل می‌کند که از نظر جامعیّتی که آیات قرآن کریم دارند و نمی‌شود آنها را مختصّ به مورد نزول دانست معنای لطیف و مناسبی است. می‌گوید:
اَلنِّفَّاثات، النِّساء اللاّتی یمْلِنَ آراءَ الرِّجالِ وَ یصْرِفْنَهُمْ عَن مُرادِهِم و یرُدَّنَّهُم اِلى آرائِهِنَّ؛
نفّاثات فی العقد، زنانی هستند که مردان را تحت تأثیر جمال و رفتار و گفتار تحریک‌آمیز خود قرار داده و آنها را از عزم و تصمیمی که دارند برمی‌گردانند و تسلیم هوای نفس خود می‌سازند! یعنی جلوه‌ی زن، یکی از عواملی است که عقده‌ی ایمان را از دل انسان می‌گشاید و رشته‌ی حمیّت و مردانگی را پاره می‌کند و عزم و اراده و تصمیم را از دست می‌گیرد و یک حالت بی‌قیدی و بی‌بندوباری در آدمی ایجاد می‌کند! در آن موقع مردی که مسحور جلوه‌ی زن شده است، از اقدام به هیچ گناه و جنایتی خودداری نمی‌کند.


دلدادگی به زن، نیروی اراده را تضعیف می‌کند!


حضرت امام امیرالمؤمنین علی(ع) هنگامی که لشکری به جنگ با دشمن می‌فرستاد، برای بدرقه‌ی آنها آمده و در مقام اندرز و نصیحت آنان فرمود:
أعْذِبُوا عَنِ النِّسَاءِ مَا اسْتَطَعْتُمْ،[4]

تا می‌توانید از زن‌ها دوری کنید!
سیّد رضى (رحمة الله علیه) در شرح این جمله‌ی امام(ع) می‌فرماید: یعنی به هنگام جنگ از یاد زن‌ها و دل بستن به آنها دوری نمایید که یاد زنان و دل مشغولی به آنان، بازوی حمیّت و مردانگی را سست می‌گرداند و اخلال در عزم و اراده و تصمیم به وجود آورده و شخص رزمنده را از دشمن شکست می‌دهد و از پیشرفت و فعّالیّت در میدان نبرد باز می‌دارد!
حال، وقتی در میدان جهاد اصغر که جنگ با کفّار است، فکر زن و دلدادگی به زن، مایه‌ی شکست سربازان گردد، آیا در میدان جهاد اکبر که جنگ با هوس‌های سرکش نفسانی است، جلوه‌ی زن و خاطر مشغولی به زن، چه شکست‌هایی برای مردان و جوانان به وجود می‌آورد؟ همچنان که می‌بینیم با کمال تأسّف طبقه‌ی جوان در سطح عمومی جهان، در تمام جهات و جوانب میدان زندگی، با شکست‌های ننگین و شرم‌آوری مواجه می‌شوند! قوای عالی فکری و نیروهای سرشار جسمی و روحی جوانان، دستخوش امواج کوبنده‌ی طوفان هوس گشته و قربانی جلوه‌های نامشروع زنان می‌گردد!
در اثر دل مشغولی و پریشان فکری که معلولِ طبیعیِ جلوه‌های گوناگون زنان است، نه در میدان تحصیل علم و دانش موفّق و پیروز می‌شوند و نه در میدان کسب و تجارت و صنعت به جایی می‌رسند! هم در جبهه‌ی سیاست و حفظ مصالح ملّت و مملکت شکست می‌خورند و هم در مسیر عبادت و خداپرستی و تحصیل سعادت آخرت، تهی‌دست و بی‌بهره می‌مانند! چه نیکو و بجا فرموده است رسول صادق مصدّق(ص):
ما تَرَكْتُ بَعدى فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجالِ مِنَ النِّساءِ،[5]
زیان‌بخش‌ترین فتنه برای مردان امّتم پس از [رحلت] من فتنه‌ی زنان خواهد بود.


خودآزمایی


۱- چه کسانی مصداق «نفّاثات فِی العُقَد» هستند؟
۲- زیان‌بخش‌ترین فتنه برای مردان امت اسلام چیست؟

 

پی‌نوشت‌ها

 

[1]ـ سوره‌ی روم، آیه‌ی ۲۱.
[2]ـ دوستی و محبّت.
[3]ـ در این زمینه به کتب و مقالاتی که آمارهای تکان‌دهنده‌ای از نتایج شرم‌آور این آزادی شوم ارائه داده‌اند، از جمله کتاب «بلاهای اجتماعی قرن ما» رجوع شود.
[4]ـ نهج‌البلاغه‌ی فیض، باب‌الحکم، صفحه‌ی ۱۱۹۹، فصل غریب کلامه، حدیث ۷.
[5]ـ مستدرک‌الوسائل، کتاب النکاح، باب ۱۱۷، حدیث ۱۵.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: