کد مطلب: ۶۱۱۷
تعداد بازدید: ۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
با جوانان | ۲۱
ولی هنوز شیطان مرا رها نمی‌کند و من هم آدمی سست و بی‌اراده هستم، گاهی نماز می‌خوانم و گاهی نمی‌خوانم، همه اینها باعث می‌شود خودم عذاب وجدان داشته باشم و ناراحت باشم، ولی نمی‌دانم چه کنم که اراده و ایمان محکم داشته باشم و شیطان سراغم نیاید؟

خدمت مرجع تقلیدم، آیت الله العظمی صافی


با سلام، اینجانب قبل از ازدواج، به موسیقی علاقه فراوان داشتم و بدحجاب بودم. امّا بعد از ازدواج، موسیقی را کنار گذاشتم، بدحجابی را کنار گذاشتم و قرآن خواندن را تکمیل کردم، البته با یاری خدا و شوهرم. ولی هنوز شیطان مرا رها نمی‌کند و من هم آدمی سست و بی‌اراده هستم، گاهی نماز می‌خوانم و گاهی نمی‌خوانم، همه اینها باعث می‌شود خودم عذاب وجدان داشته باشم و ناراحت باشم، ولی نمی‌دانم چه کنم که اراده و ایمان محکم داشته باشم و شیطان سراغم نیاید؟
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم


توجه به نماز


موسیقی را برای همیشه کنار بگذارید. نمازتان را حتماً بخوانید و آنچه فوت شده قضا نمایید که در روایت وارد شده است: «کسی که عمداً نماز را ترک کند مانند کافر است».[۱]


تفکر در عظمت الهی


چنانچه خوب تأمل کنید و عظمت خداوندی، رسیدن مرگ و تحت محاسبه الهی قرار گرفتن و نیز ثواب‌های عظیم در برابر اطاعت فرمان خداوند را مدّنظر قرار دهید، انشاءالله شیطان شما را رها می‌کند. ولی باید بدانید که هیچ‌گاه انسان از مکر شیطان و وسوسه‌های نفسانی خلاص نمی‌شود، مگر اینکه ایمان و معرفت او کامل شده باشد. تکمیل معرفت و ایمان حاصل نمی‌شود، مگر با تعقّل و تفکّر در عظمت خداوند و عجز انسان در برابر قدرت او و یقین به حتمی بودن و حق بودن عذاب و ثواب و فنای دنیا و همراه این تفکرات، تقوا، اطاعت اوامر و نواهی الهی.
و الله العالم

 

پی نوشت ها


[۱]. طبرانی، المعجم‌الاوسط، ج۳، ص۳۴۳؛ هیثمی، مجمع‌الزوائد، ج۱، ص۲۹۵؛ ابن ابی جمهور احسائی، عوالی اللئالی، ج 2، ص 224؛ سیوطی، الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۵۸۹؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۳۰، ص۶۷۳ـ۶۷۴. «مَنْ تَرَکَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ».

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: