کد مطلب: ۶۱۵۸
تعداد بازدید: ۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
پوشش زن در اسلام | ۷
بر همگان روشن است که حجاب اسلامی، نقش اساسی در حفظ نسل و تأمین پاکی اساسی خلقت نسل‌های آینده دارد چرا که زن مربّی جامعه است و انسان‌ها از دامن او پیدا می‌شوند، اگر او دامن خود را در پناه پوشش، حفظ کند سعادت انسان‌های آینده را پایه‌ریزی و بیمه نموده است.

فصل دوّم: فلسفه‌ی حجاب و آثار آن | ۴


پوشش اسلامی یا یک عامل حرکت‌بخش در انقلابات


مسأله‌ی مهمّی که در راستای فلسفه‌ی حجاب، نباید آن را از نظر دور داشت، بلکه باید به آن به عنوان یک اصل اساسی نگریست، نقش مؤثر و حرکت آفرین حجاب، در ایجاد و تداوم انقلابات است، چراکه بی‌حجابی زن و عدم رعایت موازین حجاب که گاهی به سکس و بی‌بند و باری کشانده می‌شود، مهمترین ضربه را بر نیروی مقاومت زن و جوانان و محیط وارد می‌آورد، و استعداد و نیروهای معنوی مردم جامعه را به هدر می‌دهد، از این رو در انقلابات جهان، بخصوص در انقلاب عظیم اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، به تجربه ثابت گردید که پوشش و حجاب زن، چون خون شهیدان جوش و خروش خاص به انقلاب داده بود، و به خوبی روشن شد که نه تنها حجاب دست و پاگیر نیست، بلکه یکنوع لباس رزم است و زن را که باید نقش اساسی در تکوین جامعه داشته باشد، از عروسکی زیستن بیرون آورده و او را مدیر و مدبّر و آماده می‌سازد، بجای اینکه مدیست و آرتیست و زندگی پوچ غربی داشته باشد.
بر همین اساس شعارهای زیر سر زبان‌ها آمد و در تابلوهای انقلاب، به صورت برجسته نقش بست:
...ای خواهر! حجاب تو همچون خون شهید است، انقلاب را با حجاب خود همچون خود شهید پاس دار.
...برای سرنگونی رژیم طاغوتی، حجاب تو کوبنده‌تر از خون شهید بود و این سنگر را پاس بدار!
...ای زن ای تجلیل‌گاه روح زینب، حجاب را زینبی کن تا شخصیت زن بودن را دریابی!
...گرامی خواهر! ما می‌خواهیم جوانان انقلابی و پر صلابت باشیم نه ناپاک و بی‌اراده، با پوشاندن اندام خود ما را یاری کن...
«فرانتس فانون» جامعه‌شناس انقلابی الجزائر که به خوبی از عهده‌ی تجزیه و تحلیل انقلاب الجزائر برآمده با اینکه غیر مسلمان است می‌گوید:
«زنی که بیرون را می‌بیند و خود دیده نمی‌شود خود بخود محرومیتی را بر استعمار تحمیل می‌کند».[1]
توضیح اینکه: عدم پوشش اندام زن یکنوع استعمار و فریفتن جوانان است با توجه به اینکه در این استعمار، در نهایت، هم زن و هم مرد فدای هوی و هوس شده و استعدادهای پربار جوانی خود را به هدر می‌دهند، نتیجتاً بی‌حجابی، درست راه رفتن در مقابل انقلاب و استعمارزدائی قرار می‌گیرد و به عکس حجاب، عامل حرکت بخش برای انقلاب است، بنابراین نه تنها بی‌حجابی، آزادی‌خواهی نیست بلکه یک نوع ضدّ آزادی و حرکت است.
رهبر کبیر انقلاب امام خمینی خطاب به دختران و بانوان با حجاب فرمودند:
«شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگی در نهضت اسلامی ما دارید، شما در آتیه برای مملکت ما پشتوانه هستید، شما در تحصیل کوشش کنید که برای فضائل اخلاقی و فضائل اعمالی، مجهّز شوید، دامان شما یک مدرسه است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشود».[2]


 پوشش اسلامی و حفظ نسل از خطر سقوط


شکی نیست که یکی از آثار بی‌حجابی، بی‌بند و باری و روابط نامشروع در یک ابعاد وسیع است چنانکه در دنیای غرب، به خوبی دیده می‌شود، و آثار نکبت‌بار روابط نامشروع بر کسی پوشیده نیست، یکی از آن آثار، آلوده شدن نسل، و به دنبال آن کورتاژ و سقط جنین، و فرزندان نامشروع و غیر قانونی است که متأسّفانه بر اثر عدم رعایت عفّت و پوشش اسلامی، این آثار روز بروز در دنیا رو به افزایش است، و چنانکه آمار نشان می‌دهد، این موضوع در کشورهایی که پوشش اسلامی رعایت نمی‌شود به مراتب بیشتر از کشورهایی است که پوشش اسلامی رعایت می‌گردد.
طبق گزارشی که اخیراً از طرف اداره «تحقیقات اجتماعی آمریکا» انتشار یافته، تعداد نوزادان غیر قانونی نسبت به ده سال قبل ۴۷ درصد افزایش یافته است.[3]
بدون تردید: یکی از بزرگترین مشکل اجتماعی، وجود چنین فرزندان بی سرپرست است که اصل خلقتش بر اساس انحراف پایه‌گذاری شده، و بر اثر وجود زمینه‌ی نامساعد معنوی در آنها، خطرات آنها از نظر روانی بسیار قابل توجّه و جدّی است، چنین فرزندانی مسلّماً طبیعی نیستند و چون پایه‌ی وجودیشان بر اساس قانون‌شکنی پی‌ریزی شده، تا حدود زیادی به گناه و قانون‌شکنی متمایلند زیرا «میوه‌ی گناهند».
از سخنان امام صادق(ع) است که فرمود:
اِنَهُ يَحِنٌ إِلَى الْحَرامِ اَلَّذِي وَ الاِسْتِخْفافِ بِالدِّينِ وَ سُوءِ الْمَحْضَرِ:
«فرزند زنا متمایل به گناه و تحقیر نمودن به دین و بد رفتاری با مردم است»[4]
و چنانکه از قرآن آیه‌ی ۲۰۴ بقره استفاده می‌شود از بزرگترین فساد در زمین که کار منافقین و مفسدان است «فساد در حرث و نسل» (نابودی کشاورزی و نسل پاک) است، که باید شدیداً از آن جلوگیری شود.
بر همگان روشن است که حجاب اسلامی، نقش اساسی در حفظ نسل و تأمین پاکی اساسی خلقت نسل‌های آینده دارد چرا که زن مربّی جامعه است و انسان‌ها از دامن او پیدا می‌شوند، اگر او دامن خود را در پناه پوشش، حفظ کند سعادت انسان‌های آینده را پایه‌ریزی و بیمه نموده است.

گرایش یک مسیحی اندیشمند به اسلام


در اینجا بسیار مناسب است به داستان جالب گرایش یک نفر مسیحی اندیشمند بنام «کروب هانوتیان» که به اسلام گرویده و علّت گرایش خود را، حجاب زنان مسلمان می‌داند، توجّه کنید:
وی در یکی از کارگاه‌های صنعتی در تهران اشتغال به کار داشت. بسال ۱۳۸۰ قمری به شهرستان مسجد سلیمان انتقال یافت و در آنجا در حضور یکی از روحانیون، رسماً اعلان اسلام کرد و اعلام داشت که من اینک خود را فردی سعادتمند می‌یابم و از نام دوران مسیحی (کروب هانوتیان) به نام علی اسلامی افتخار یافته‌ام، وی علت گرایش خود را به اسلام چنین توضیح می‌دهد:
«بر اثر ارتباط خانوادگی با عدّه‌ای از مسلمانان با آنها رفت و آمد داشتیم، شب‌های جمعه جمعی از مسلمانان هیئت مذهبی داشتند، مرا به مجلس خود دعوت کردند، من دعوت آنها را پذیرفتم، و در این برخوردها پی بردم که مذهب اسلام، مذهب درست و کاملی است که در آن هیچ‌گونه خللی نیست.
مثلاً دیدم مسیحیان ارمنی برای حجاب زنان هیچ‌گونه ارزشی قائل نیستند، بلکه زن و مرد در مجالس و سر سفره‌ها با هم می‌نشینند، به طوری که محرم و نامحرم، بین آنها تشخیص داده نمی‌شود.
از طرفی در مدتی که در مجلس دوستان مسلمان، حاضر شدم و به خانه‌ها و مهمانی‌های آنان دعوت می‌شدم، اصلاً نمی‌دیدم که زن‌های آنان در میان مردها بیایند و در یک خانه و سر یک سفره با هم بنشینند، از آنها پرسیدم آیا شما همانند مسیحیان، زن‌های خود را در اجتماع مردان نمی‌آورید و کنار سفره باهم نمی‌نشینید؟ گفتند: نه هرگز، زیرا ما مسلمان هستیم، اسلام به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد بلکه شدیداً اسلام ما را به حجاب و حفظ عفّت، و اهتمام به این امر، فرمان داده است (همین امر مرا غرق در فکر کرد و در تجزیه و تحلیل خود دریافتم که بسیاری از فسادها و مشکلات اجتماعی از بی‌بندوباری و عدم پوشش اندام زنان و دختران سرچشمه می‌گیرد، ولی اسلام با قانون اصیل حجاب، به این دردهای نابسامان خاتمه داده است) در فکر و مغزم، میل و اشتیاق شدید و گرایش طبیعی به اسلام پیدا شد، این گرایش همچنان در درون من بود، ولی از ترس فامیل و خانواده‌ام، ابراز نمی‌کردم تا سرانجام وقتی که از تهران به مسجد سلیمان خوزستان منتقل شدم، نزد نماینده‌ی آیت الله العظمی بروجردی رفته و رسماً اعلام اسلام کردم و به نام پرافتخار «علی اسلامی» نائل شدم.[5]


خودآزمایی


1- مهمترین عامل ضربه‌زننده بر نیروی مقاومت زن و جوانان چیست؟
2- یکی از آثار بی‌حجابی که در دنیای غرب، به خوبی دیده می‌شود، کدام است؟

 

پی‌نوشت‌ها

 
[1]ـ وی در نامه‌ای به دکتر شریعتی می‌نویسد:
«...اگر چه من مسلمان نیستم و در مورد اسلام احساساتی همانند تو ندارم ولی شاید بیشتر از خود تو معتقد به این حقیقت هستم که در کشورهای اسلامی حربه‌ای برنده‌تر و کاری‌تر از اسلام بر ضدّ استعمار و ظلم و جور وجود ندارد...(کتاب فرانتس فانون، صفحه ۵).
[2]ـ کیهان، چهارشنبه ۲۲/۱/۱۳۵۸.
[3]ـ اطلاعات شماره ۱۰۰۹۰.
[4]ـ و سفینة‌البحار، ج ۱، ص ۶۵۰.
[5]ـ لِماذا اَخْتارَ هؤُلاءِ الْعُظَماء مَذْهَبَ التَّشَيُّع، ص ۲۱۲.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله محمد محمدی اشتهاردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: