کد مطلب: ۶۱۸۱
تعداد بازدید: ۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
قصه‌ها و نکته‌ها پیرامون امامت | ۸۴
تدريجاً قوّت ايمان مردم رو به كاستی‌ می‌گذارد و هوی به جای خدا در دلها حاكم می‌شود، دنيا بزرگ‌ترين آرزوی مردم می‌گردد، تمام حركت‌ها و فعّالیّت‌های آنان بر محور دنيا می‌چرخد تا آنجا كه به وظايف دينی‌ و اعمال عبادی هم رنگ دنيا می‌زنن...

کاهش معنویّت


از عبدالله ابن عبّاس نقل شده است كه رسول اكرم(ص) در حَجَّة‌الوداع که آخرین حجّشان بود، در حالی که باب کعبه را گرفته بودند، فرمود: آينده برای امّت من چنين خواهد بود.
«یَحُجُّ اَغْنیاءُ اُمَّتی لِلنُّزْهَةِ وَ یَحُجُّ اَوْساطُها لِلتِّجارَةِ وَ یَحُجُّ فُقَرائُهُمْ لِلرِّیاءِ وَ السُّمْعَةِ»؛
«ثروتمندان امّت من برای تفریح و تفرّج و متوسّطین آنان برای خرید و فروش و تجارت و فقرا و مستمندان برای ريا و كسب آوازه و شهرت به حجّ می‌روند».
يعنی‌، تدريجاً قوّت ايمان مردم رو به كاستی‌ می‌گذارد و هوی به جای خدا در دلها حاكم می‌شود، دنيا بزرگ‌ترين آرزوی مردم می‌گردد، تمام حركت‌ها و فعّالیّت‌های آنان بر محور دنيا می‌چرخد تا آنجا كه به وظايف دينی‌ و اعمال عبادی هم رنگ دنيا می‌زنند؛ به طوری که حجّ، كه از بزرگترين شعائر الهی‌ و بهترين وسيله برای ارشاد و هدايت مردم به سوی معنویّت و حقايق اصيل دين است، صورت دنيايی‌ به خود می‌گيرد و جنبه‌ی روحانی‌ خود را از دست می‌دهد.

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: